Companii

ANALIZĂ ZF. Cum se explică deficitul comercial de 6 mld. euro la produse alimentare. De ce e România o piaţă de consum şi nu o destinaţie de producţie pentru giganţii străini? Nestlé are 100 de fabrici în Europa, dar local are doar import, nu şi producţie

ANALIZĂ ZF. Cum se explică deficitul comercial de 6...

Autor: Cristina Roşca

16.11.2024, 11:40 2731

În Polonia, grupul elveţian are cinci fabrici, în Cehia sunt alte trei, pe când Ungaria, Bulgaria, Slovacia şi Serbia găzduiesc fiecare câte o unitate de producţie Din regiune, doar România nu e pe harta de profil a Nestlé Piaţa locală e de altfel cam singurul nume mare care lipseşte Gigantul a avut o fabrică de dulciuri şi cafea la Timişoara, dar a închis-o în 2019.

Grupul elveţian Nestlé, unul dintre cei mai mari actori de la nivel mondial când vine vorba de producţia de alimente, un gigant cu afaceri anuale de circa 100 de miliarde de euro, deţine aproape 100 de fabrici în Europa, în 23 de ţări. România e astfel printre puţinele state de pe Bătrânul Continent unde grupul Nestlé nu deţine operaţiuni de producţie, ci doar de import şi distribuţie.

Ziarul Financiar a scris recent că retailerii internaţionali (de orice fel, nu există o statistică defalcată) au pompat mai bine de 20 mld. euro în România în capitalism, iar producţia de alimente nu a  ţinut pasul cu acest ritm de dezvoltare, în sector soldul investiţiilor străine directe fiind de aproape cinci ori mai mic.

Această discrepanţă în ceea ce priveşte investiţiile străine directe face ca piaţa locală să fie una de consum şi de import, mai degrabă decât una de producţie. Iar asta în contextul în care industria alimen­tară se numără printre sectoarele cu cel mai mare VAB (valoare adăugată brută în economie).

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro