Companii

Analiză ZF. Într-un an cu inflaţie record şi cu consumatori flămânzi după oferte, retailerii au avut mai puţine promoţii. Au ţinut de marjă sau relaţiile tensionate cu producătorii au fost cauza?

În luna decembrie 2022, NielsenIQ a întrebat consumatorii români ce vor face dacă inflaţia continuă să crească la produsele esenţiale. Pe locul trei în răspunsuri s-a situat opţiunea „caut reduceri şi promoţii“, aleasă 52% dintre respondenţi.

În luna decembrie 2022, NielsenIQ a întrebat consumatorii români ce vor face dacă inflaţia continuă să crească la produsele esenţiale. Pe locul trei în răspunsuri s-a situat opţiunea „caut reduceri şi promoţii“, aleasă 52% dintre respondenţi.

Autor: Cristina Roşca

11.05.2023, 17:20 708

În timpul crizei anterioare, cea din 2009-2010, retailerii se băteau în oferte şi promoţii pentru a-i aduce în magazine pe consumatorii care ţineau strâns de portofele Acum, situatia e diferită pentru că inflaţia mănâncă din marja de profit dacă scumpirile nu sunt date integral mai departe, aşa că toţi actorii de pe lanţ sunt atenţi la modul în care îşi gestionează rezultatele financiare.

Vânzările la ofertă cântăresc tot mai puţin în totalul încasărilor comercianţilor de bunuri de larg consum din România, iar asta deşi clienţii caută mai mult decât oricând promoţii şi reduceri, dat fiind că inflaţia record a dus la scăderea puterii de cumpărare a celor mai mulţi români. Mai exact, 22% din vânzările din comerţul alimentar au fost reprezentate în ultimul trimestru al anului trecut de produse la ofertă, ponderea fiind mai mică cu 0,3 puncte procentuale decât în ultimele trei luni din 2021.

Astfel, deşi clienţii caută reduceri şi oferte ori promoţii, retailerii apelează tot mai puţin la acest mecanism, arată datele oferite de compania de cercetare de piaţă NielsenIQ. O explicaţie poate fi faptul că actorii de pe lanţ – procesatori, producători, distribuitori şi retaileri încearcă să îşi păstreze marja.  „Deşi promoţiile sunt din ce în ce mai căutate de consumatori, disponibilitatea lor în magazine a fost diminuată în 2022 de presiunea inflaţionistă care şi-a pus amprenta asupra produ­cătorilor şi retailerilor. În comerţul modern, promoţiile înregistrate de NielsenIQ în trimestrul patru din 2022 au reprezentat 22% din totalul vâzărilor de bunuri FMCG, în uşoară scădere (-0,3%) faţă de aceeaşi perioadă din 2021“, spune Iulia Pencea, managing director, NielsenIQ România.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO