Companii

ANALIZĂ ZF. Lecţie de creşterea productivităţii? Fiecare angajat al supermarketurilor şi hipermarketurilor din România vinde de 900.000 de lei pe an, cu 50% mai mult faţă de acum cinci ani

ANALIZĂ ZF. Lecţie de creşterea productivităţii?...

Autor: Cristina Roşca

09.11.2022, 17:20 633

♦ Universul de magazine moderne s-a dublat în perioada 2016-2021, dar numărul de salariaţi a crescut cu doar 17%, marile lanţuri eficientizând puternic businessurile din România ♦ Productivitatea, calculată de ZF ca cifră de afaceri per salariat, a crescut în cazul fiecăruia dintre cei zece jucători din comerţul modern, ritmul variind între 5 şi 91% ♦ Mai exact, vânzările au crescut mai repede decât numărul de angajaţi. Sau, cum e cazul Cora, au scăzut mai lent decât numărul de salariaţi.

Fiecare angajat al reţelelor de comerţ modern din România a contribuit anul trecut la vânzările industriei cu 900.000 de lei în medie, suma fiind cu 47% mai mare decât în 2016, arată o analiză ZF pe baza datelor publice la Ministerul de Finanţe. Mai exact, productivitatea medie (calculată de ZF ca cifră de afaceri per număr mediu de salariaţi) a crescut puternic în ultimii cinci ani, perioadă în care universul de comerţ modern s-a dublat, iar numărul de angajaţi a avansat cu doar 17%.

La finalul lui 2021, în România erau peste 3.900 de magazine de tip supermarket, hipermarket, proximitate modernă, discount sau cash & carry, faţă de circa 1.900 acum cinci ani. În acelaşi interval de timp, numărul de salariaţi a crescut mult mai lent, de la 76.600 în 2016 la aproape 90.000 anul trecut la final. Vânzările au ţinut mai degrabă pasul cu deschiderile (Ă71%), decât cu evoluţia numărului de salariaţi, încă un semn că marile reţele au eficientizat afacerile locale.

Într-adevăr, deschiderile din ultimii cinci ani au fost în principal de magazine mai mici ca suprafaţă, care au nevoie de mai puţini angajaţi. Însă chiar şi aşa, chiar şi cu zeci de deschideri într-un an, se întâmplă ca numărul de salariaţi să scadă şi nu să crească. E cazul a cinci reţele anul trecut (versus 2020) - Carrefour, Profi, Mega Image, Cora şi Auchan. Toate au continuat să se extindă mai mult sau mai puţin alert, lucru care nu se vede însă în totalul numărului de salariaţi, conform datelor publice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO