Fiecare român cumpără circa 125 de litri de apă îmbuteliată într-un an, iar apa plată este preferată, cu 70% din vânzări, într-o piaţă estimată la 2,4 miliarde de litri pentru anul 2024, potrivit unei analize ZF făcute pe baza datelor oferite de compania de cercetare şi analiză de piaţă Euromonitor International.
Vânzările de apă au crescut cu 12% în volum din 2020 încoace, iar jucătorii din piaţa apei îmbuteliate spun că au observat o tendinţă de renunţare a consumatorilor la apa de la robinet în favoarea apei îmbuteliate. În schimb, vânzările de apă minerală carbogazoasă sunt pe un trend descendent, menţinut în ultimii cinci ani.
„Apa minerală naturală îşi va continua creşterea în România, determinată atât de preferinţele consumatorilor pentru acest segment, cât şi de înţelegerea beneficiilor pe care le aduce sănătăţii“, a spus Mihai Neagu, CEO al Perla Harghitei, unul dintre cei mai mari jucători din piaţă. În plus, datele statistice arată că 20% dintre români n-au acces la apă potabilă, iar astfel sunt nevoiţi să cumpere din comerţ sau să bea de la fântâni. Totodată, implementarea Sistemului Garanţie-Returnare (SGR) a crescut consumul de apă îmbuteliată la sticlă, dar în continuare marea majoritate a consumatorilor preferă ambalajul PET, în volume mari, de 1,5-2 litri. „Odată cu introducerea noului sistem, am estimat că vom vedea o creştere a consumului de apă îmbuteliată la 5 litri, însă apa la 2 litri a rămas în topul preferinţelor consumatorilor“, a explicat Mihai Neagu. Cea mai mare parte a apei îmbuteliate se vinde în magazinele alimentare mici şi locale (38%), urmate de hipermarketuri (30%) şi supermarketuri (15%), conform datelor Euromonitor.