♦ În 2023, producţia de textile, confecţii şi pielărie a primit investiţii străine directe în valoare de 80 de milioane de euro, a doua cea mai importantă sumă din ultimul deceniu, depăşită doar de cea din 2022 ♦ În aceşti doi ani, au avut loc pe plan local o serie de achiziţii şi investiţii de la zero făcute de grupuri mari internaţionale ♦ Aceste mutări pot indica faptul că România nu mai e o piaţă de lohn pentru mărci mass-market, ci o piaţă de producţie directă pentru brandurile de top.
Antreprenorii români care în ultimele trei decenii au mizat pe producţia de îmbrăcăminte şi încălţăminte în sistem lohn vorbesc acum despre moartea industriei textile pe fondul unei migraţii accelerate a mărcilor - mai ales a celor mass market - către destinaţii mai ieftine din Asia ori Africa de Nord.
Totuşi, investiţiile directe şi achiziţiile din ultimii ani ale unor branduri mari din industria de lux par că vin să schimbe paradigma. România trece de la lohn mass-market la producţie proprie de lux.
O dovadă în acest sens o reprezintă faptul că ISD-urile din sector au ajuns la maximul ultimului deceniu, potrivit datelor BNR.
În 2023, producţia de textile, confecţii şi pielărie a primit investiţii străine directe în valoare de 80 de milioane de euro, a doua cea mai importantă sumă din ultimul deceniu, depăşită doar de cea din 2022.
Valoarea e, în medie, de trei-patru ori mai mare decât în ceilalţi ani, deşi raportul ajunge şi la unu la 10 în unele situaţii. Ba chiar, în 2020 valoarea ISD-urilor e negativă.