♦ Consiliul Concurenţei a aprobat săptămâna trecută tranzacţia prin care grupul olandezo-blegian Ahold Delhaize a preluat operaţiunile Profi în România ♦ Împreună, Profi şi Mega Image au circa 2.700 de magazine, din care 87 va trebui vândute sau închise.
Tranzacţia în valoare de circa 1,3 mld. euro prin care grupul Ahold Delhaize, proprietarul Mega Image în România, a cumpărat Profi, deal care a primit recent acordul condiţionat al Consiliului Concurenţei, schimbă faţa comerţului alimentar. Mai exact, face ca piaţa să se concentreze şi mai tare la vârf.
Primii cinci jucători din comerţul cu dominantă alimentară din România – Lidl, Kaufland, Carrefour, Profi şi Metro – aveau sub 60% cotă de piaţă în 2024, arată calculele ZF făcute pe baza datelor publice şi a celor de la NIQ Market Track. Acum, după aprobarea tranzacţiei, dacă sunt puse laolaltă datele financiare ale Profi şi Mega Image, rezultă că primii cinci actori au în mâinile lor două treimi din vânzările de bunuri de larg consum.
Dacă însă se consideră ca piaţă relevantă doar supermarketurile alimentare, primii cinci jucători au aproape 100%din piaţă. Aşadar, cei mari devin şi mai mari, iar forţa lor de negociere creşte în relaţiile cu furnizorii şi cu clienţii.