♦ În anii ’90, înainte de dezvoltarea comerţului modern, erau 150.000-160.000 de unităţi ♦ Cele mai multe chioşcuri şi alimentare sunt în rural, acolo unde reţelele străine n-au pătruns încă prea mult.
România mai are astăzi doar 40.000 de magazine tradiţionale în comerţul alimentar, este vorba de chioşcuri sau mici alimentare operate de antreprenorii locali, adică un sfert din câte avea la începutul anilor ’90, când capitalismul a făcut primii paşi pe plan local. Principalul motiv pentru care s-au închis 110.000-120.000 de astfel de magazine îl reprezintă expansiunea reţelelor internaţionale de supermarketuri şi hipermarketuri care au venit cu politici mai bune de preţ şi cu portofolii mai largi, în perpetuă adaptare. Crizele economice şi schimbarea comportamentului consumatorilor au jucat şi ele un rol.
„Dacă ne referim strict la magazinele alimentare independente (fără benzinării, LKA – local key accounts, etc.), acestea cumulează în jur de 40.000 de puncte de vânzare, dintre care 55% sunt concentrate în mediul rural“, spune Simona Stoica, client service director în cadrul companiei de cercetare de piaţă Market Vector.