Companii

Analiză ZF. Vânzările per metru pătrat în comerţul modern au evoluţii contrastante în perioada 2008-2018: la Lidl s-au dublat, la Cora s-au înjumătăţit

 Analiză ZF. Vânzările per metru pătrat în comerţul...

Autor: Cristina Roşca

10.10.2019, 00:00 341

♦ Acestea sunt poate cel mai important indicator pentru comerţul cu dominantă alimentară ♦ Metro Cash&Carry este reţeaua cu cele mai bune vânzări per metru pătrat, de peste 28.000 de lei în 2018, fiind urmată îndeaproape de Lidl şi Kaufland ♦ Evoluţia însă în ultimul deceniu a acestui indicator arată că Metro a pierdut 20% din vânzările per mp, în timp ce alte reţele au postat creşteri care variază între 40% şi 100%.

Comerţul modern numără 10 jucători cu un total de circa 3.000 de magazine sub mai multe formate, de la hipermar­keturi la supermarketuri şi de la magazine de discount la cash&carry. Acestea au împreună afaceri de 11-12 mld. euro, valorile fiind în creştere an de an.

Afacerile fiecărui retailer în parte – aproape fără excepţie – au crescut în ultimii ani, susţinute fiind de expansiune în principal, dar şi de creşterea consumului începând cu 2015. Totuşi, există un indicator (vânzările per metru pătrat) care arată cum a evoluat de fapt businessul fiecărui retailer în parte şi cum se poziţionează un co­merciant faţă de concurenţă. Acesta este poate cel mai important indicator pentru comerţ în general şi pentru cel cu dominantă alimentară în particular.

Analiza ZF, care a calculat vânzările per mp în 2018 şi evoluţia lor faţă de 2008, relevă faptul că anul trecut Metro Cash&Carry a fost reţeaua cu cele mai bune vânzări per metru pătrat, de peste 28.000 de lei în 2018, fiind urmată îndeaproape de Lidl şi Kaufland. În urmă cu circa un deceniu nemţii de la Metro Cash&Carry erau pe locul trei în piaţă după Cora şi Carrefour. Situaţia s-a schimbat însă după ce Cora şi-a înjumătăţit vânzarea per mp în perioada 2008-2018. Această evoluţie se observă din faptul că în această perioadă compania a deschis magazine, dar vânzările totale au avansat mult mai lent. Mai exact, în 2008 compania avea doar trei hipermarketuri, faţă de 11 anul trecut. Astfel, atât numărul de magazine, cât şi suprafaţa aproape s-a triplat în această perioadă, pe când cifra de afaceri a avansat cu doar 20%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO