Companii

Antreprenoriatul românesc, de la idee la afacere solidă: oportunităţi şi tendinţe

Antreprenoriatul românesc, de la idee la afacere...

Admirăm curajul, creativitatea şi perseverenţa antreprenorilor. Felicităm prietenii sau colegii care renunţă la confortul statutului de angajat pentru o afacere pe cont propriu. Dar ştim cum gândesc întreprinzătorii, care sunt nevoile lor de dezvoltare? Să analizăm pe scurt câteva statistici relevante pentru a înţelege mai bine profilul antreprenoriatului local şi tendinţele acestuia.

Surprinzător faţă de impresia obişnuită, studiile despre antreprenoriatul românesc relevă că nu neapărat lipsa de iniţativă şi aversitatea faţă de risc ar fi principalele probleme. Provocarea o reprezintă menţinerea pe piaţă şi dezvoltarea. Cele mai recente date ale Eurostat arată că România se plasează pe locul 2 în UE la rata înfiinţărilor de companii, dar şi pe locul 3 la dispariţia lor. Previzibil, în acest context doar 2,3% dintre IMM-uri au un ritm de creştere accelerat pe parcursul a cel puţin trei ani, în timp ce media europeană este de 9,9%. 

Astfel, apare întrebarea privind cauzele fenomenului. Răspunsurile, cel puţin parţiale, sunt oferite de antreprenorii români în sondajul OCDE, Banca Mondială şi Facebook – Viitorul afacerilor. Vedem că antreprenorii au încredere în propriile forţe: doar 23% spun că au probleme cu dezvoltarea produselor şi serviciilor şi 22% cu finanţarea. În mod neaşteptat, cei mai puţini, 17%, cred că există bariere în internaţionalizarea afacerii. Temerile ţin însă de mediul în care funcţionează: 56% cred că riscurile sunt legate de fiscalitate şi reglementări, 51% de situaţia economiei în ansamblu şi 39% de recrutare. 

 

Antreprenorii români se înscriu în tendinţele globale

Totuşi, aceştia privesc cu optimism viitorul afacerii şi al industriei, aşteptându-se la evoluţii pozitive. Această tendinţă este similară cu cea surprinsă la nivel global de studiul Deloitte Private (Global perspectives for private companies. Plans, priorities and expectations). Antreprenorii sunt încrezători în succesul afacerii lor (65% în ţările emergente), deşi majoritatea spun că incertitudinile mediului economic sunt în creştere.

Dincolo de temeri şi riscuri, există oportunităţi, iar antreprenorii români par să le conştientizeze. Interesul pentru pieţele internaţionale este, de asemenea, o prioritate la nivel global datorită instrumentelor online. Tehnologia schimbă modelele de business tradiţionale, este un factor perturbator (disruptive) şi reprezintă în acelaşi timp o oportunitate şi un risc. Rezultatele studiului Deloitte Private arată că, din acest motiv, mai mult de jumătate dintre respondenţi cred că poziţia lor va fi ameninţată în următorii 2-3 ani de un competitor. Pe de altă parte, două treimi dintre antreprenori la nivel global consideră că digitalizarea reprezintă o şansă de creştere a afacerii. În cazul României, avantajele tehnologiei pentru afacerile antreprenoriale sunt vizibile. Programul Deloitte Fast 50 Europa Centrală include 3 companii româneşti, toate din domeniul tehnologiei, iar o a patra companie a obţinut un premiu pentru inovaţie.

Ambele tendinţe trebuie susţinute nu doar de finanţare, ci şi de consultanţă strategică, marketing şi know how. Din acest motiv, în unele cazuri, antreprenorii români atrag oameni cu pregătire şi experienţă internaţională. Evident, este vorba de afaceri validate de piaţă care recrutează pentru poziţii de top, deoarece recrutarea curentă rămâne o altă problemă a companiilor antreprenoriale. Deficitul de forţă de muncă este resimţit de toată economia, iar IMM-urile, neavând un brand de angajator, sunt într-o poziţie defavorizată pentru că nu oferă aceleaşi beneficii ca  marile companii în domeniul programelor de pregatire şi a mentoratului. Conform studiului Deloitte Private, la nivel global tot mai mulţi antreprenori au o strategie care implică investiţia în talente. Studiul constată că oportunităţile de învăţare şi de a aduce inovaţie în procesele existente sunt căutate de angajaţi şi pot fi oferite mai uşor de către afacerile antreprenoriale.

Totodată, creşterea nu poate avea loc fără extinderi şi achiziţii. În ultimii ani, observă studiul Deloitte Private, preferinţa antreprenorilor a fost creşterea organică a afacerii, mai puţin de o treime dintre respondenţi realizând o fuziune sau o achiziţie. Din această perspectivă, piaţa locală se află în aceeaşi tendinţă, dar nevoia de dezvoltare a afacerii va pune tot mai multă presiune în direcţia achiziţiilor.

Observăm că tendinţele globale coincid în mare cu cele de pe piaţa românească. Deşi există incertitudine în mediul economic, companiile antreprenoriale arată optimism şi se deschid către inovaţie şi către pieţele globale, folosindu-se de avantajele tehnologiei. 

Alina Mirea este partener audit, Deloitte România
 
Silviu Sandache este director servicii fiscale, Deloitte România
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO