Companii

Anul retailului de îmbrăcăminte: bugetele giganţilor Zara, H&M şi C&A se îndreaptă spre cel puţin 30 de magazine

Anul retailului de îmbrăcăminte: bugetele giganţilor Zara, H&M şi C&A se îndreaptă spre cel puţin 30 de magazine

Autor: Cristina Roşca

10.04.2011, 23:50 661

O dată cu intrarea H&M pe piaţa locală, şi Inditex şiC&A accelerează anul acesta ritmul deschiderilor de magazine.Deşi pare că se aseamănă - cei trei au magazine de format mare, auambiţii de a domina centrele comerciale şi schimbă rapid colecţiile-, strategia celor trei mari are mai multe diferenţe decâtasemănări, scrie revista BUSINESS Magazin (www.business­ma­ga­zin.ro).

Pe piaţa locală, spaniolii de la Inditex, cu afaceri estimatela 100 de milioane de euro anul trecut, sunt primii care şi-aufăcut curaj să pătrundă- în franciză, în 2004, şi direct trei animai târziu. Acum deţin 56 de magazine, dintre care 5 inaugurate înacest an şi au în plan cel puţin zece noi unităţi, având o cotă depiaţă de circa 5% (în condiţiile în care piaţa de retail de modăeste estimată de Euromonitor la 1,9 miliarde de euro). Următoriiintraţi au fost olandezii de la C&A în aprilie 2009. Dupăprimele nouă luni de funcţionare cu 3 magazine, la finalul lui 2009compania trăgea linie şi obţinea încasări de aproape 8 milioane deeuro. Pentru 2010 nu au fost anunţate rezultatele oficiale, însăanul trecut au fost deschise alte patru magazine. Ritmul vaaccelera în acest an, fiind planificate nouă deschideri. Primulmagazin ce va fi deschis în 2011 va fi în Botoşani, în centrulcomercial Family Center.

Ultimul intrat este H&M, care a inaugurat la sfârşitul luniimartie primele două magazine, ambele în Capitală. Alte şase urmeazăsă îşi deschidă porţile în acest an, reprezentanţii H&Manunţând că România este prima ţară unde deschid opt magazine dinprimul an.

Intrarea H&M as­cute astfel lupta din re­tailul de modăautohton, o piaţă destul de mică - 1,9 mld. euro anul trecut,respectiv 7,5 euro pe lună per capita, conform EuromonitorIn­ternaţional -, dar cu estimări pozitive pentru viitor: cifreleEuromonitor arată că piaţa va ajunge la 2,9 mld. euro în 2015 şi la4,2 miliarde de euro în 2020, ceea ce înseamnă că un român vaajunge să cheltuie pe haine lunar circa 11,5 euro în 2015,respectiv 16,7 euro în 2020. Deşi deocamdată toţi cei treiretaileri se bat pe cei 7,5 euro pe care un român îi cheltuie pehaine pe lună, retailerii se adresează unor segmente diferite.

Astfel, în timp ce C&A se poziţionează pe segmentulmedium-low, H&M se adresează clienţilor cu venituri medii. Încazul Inditex, poziţionarea este diferită în funcţie de brand,deoarece compania deţine şapte branduri pe piaţa locală (MassimoDutti şi Zara se adresează segmentului medium-high, Bershka, Pull& Bear şi Stradivarius merg pe clienţii cu bugete medii, iarZara Home - decoraţiuni interioare - şi Oysho - lenjerie intimă -se adresează persoanelor cu venituri peste medie.

În funcţie de această poziţionare, retailerii îşi concentreazăatenţia asupra unor anumite oraşe, respectiv spaţii comerciale.Astfel, H&M a decis să se concentreze pe capitală în primul ande prezenţă pe piaţă, urmând a deschide doar în Bucureşti cincimagazine. Tot în 2011 suedezii vor mai deschide la Braşov,Timişoara şi Cluj câte un magazin în fiecare oraş, acestea fiindunele dintre cele mai mari oraşe ca populaţie. Totodată, aces­teasunt şi oraşele cu cele mai mari salarii din Ro­mânia, dupăBucureşti.

Cei de la Inditex au aco­perit în cei şapte ani de prezenţă pepiaţă cele mai mari oraşe din România, dar şi-au concentrataten­ţia tot asupra Capitalei, unde deţin 24 de maga­zine. Audeschis însă şi în oraşele cu peste 150.000 de locuitori. Singureleoraşe din Moldova - regiunea cea mai săracă din România - unde amers Inditex sunt Iaşi şi Bacău, care au şi cele mai mari venituridin regiune.

Olandezii de la C&A însă, deşi deţin cele mai multe magazine(trei) în Bucureşti, s-au orientat şi către oraşe precum Buzău,Arad sau Baia Mare. Mai mult, anul acesta vor deschide şi înBotoşani şi Sibiu, ca oraşe mai mici, precum şi în Bucureşti,Constanţa, Craiova, Iaşi şi Timi­şoara. Olandezii merg ast­fel şiîn judeţe unde nu există niciun hipermar­ket (Buzău) şi niciunmagazin de format cash & carry (Botoşani).

"Dorim să deschidem în toate oraşele ţării, însă pentru începutmergem în cele cu peste 100.000 de locuitori", spune CristianCodrea, district manager al C&A România. Codrea explică faptulcă nu doar numărul de locuitori ai unui oraş influen­ţeazădeciziile companiei, ci şi dispo­ni­­bilitatea spaţiilor,amplasarea pro­iectului şi a spaţiului ocupat de maga­zinulC&A, precum şi sustenabilitatea pe ter­men lung a proiectuluiîn ansamblu. De regulă, magazinele C&A au o suprafaţă de circa1.200 de metri pătraţi.

Cei de la C&A au intrat pe piaţă în aprilie 2009 cumagazinul din Militari Shopping Center din Bucureşti. Urmă­toareleşase ma­gazine deschise de com­panie au fost în centre comerciale.În ceea ce priveşte unităţile ce vor fi deschise în acest an,reprezentanţii companiei nu au precizat dacă vor merge încontinuare în centre comerciale sau vor opta şi pentru spaţiistradale. La fel ca şi olandezii, suedezii de la H&M au optatpentru magazine în centre comerciale atât în Bucureşti, cât şi înprovincie. Karl-Johan Persson, CEO-ul H&M, a venit prima datăîn România în 2008, când a pus România pe lista de extindere dupăce a văzut că sunt multe centre comerciale care se potrivescconceptului H&M. În cei trei ani trecuţi de atunci, Perssonspune că piaţa s-a maturizat mult, de aceea deschide mai multemagazine decât plănuise iniţial. În România există în prezent circa50 de malluri şi anul acesta mai sunt planificate alte optdeschideri. Spre deosebire de ţările vestice, în România există ocultură a mallurilor, motiv pentru care comerţul stradal este maipuţin dezvoltat.

Nici Inditex, liderul actual al retailului de modă autohton - şinu numai - nu a mizat pe magazine stradale, singura unitate deacest gen fiind deschisă la Piteşti anul trecut. Această strategieajută retailerii de îmbrăcăminte să obţină profit din primii ani dela înfiinţare. La polul opus, restaurantele sau retaileriialimen­tari sunt nevoiţi să aştepte profitul, în medie, până lacinci ani. De fapt, factorii de care de­pinde apariţia profituluivariază de la caz la caz, dar cei trei giganţi din fashion au dejao reţetă testată în toată Europa: cu volume mari puse la vânzare şicu produse, materiale şi mărimi care să acopere orice nevoie şi sămulţumească orice persoană. Aşa a ajuns în trei ani Inditex liderulpieţei locale de modă şi aşa a făcut şi H&M pentru ca mii deoameni să se îngrămădească la deschiderea primelor magazine.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO