Companii

Cum arată uzina Ford de la Craiova după anunţul că va fi preluată de Ford Otosan: Aşteptăm viitoarele modele. Uzina Ford de la Craiova produce la capacitate maximă pe măsură ce presiunea lipsei componentelor electronice s-a redus, iar la 72 de secunde este livrată o nouă maşină Ford Puma sau EcoSport

Cum arată uzina Ford de la Craiova după anunţul că va fi preluată de Ford Otosan. Galerie FOTO

Autor: Bogdan Alecu

30.04.2022, 12:14 20388

Americanii au demarat deja planul de investiţii de 300 mil. dolari pentru pregătirea uzinei în vede­rea extinderii porto­foliului de modele asamblate la Craiova, iar după doi ani în care producţia a fost afectată de pandemie şi lipsa compo­nentelor, aceasta accelerează la capacitate maximă.

În uzina responsabilă de caroserie – „body“ – lucrează circa 10.000 de echipa­mente şi sunt 600 de roboţi instalaţi pentru sudarea şi blocarea în puncte a compo­nentelor structurii maşinilor. Uzina de caro­serie are o capacitate instalată de 250.000 de unităţi anual şi are circa 1.000 de angajaţi, din care 630 la body şi restul la presaj, unde tabla este transformată în piese de caroserie.

Uzina poate produce 1.015 caroserii pe zi în trei ture, cinci zile pe săptămână, iar pe poarta fabricii este livrată o caroserie la 55 de secunde. Mai departe caroseriile sunt şterse înainte de a fi trimise la vopsitorie cu ajutorul unor roboţi colaborativi – coboţi – care au misiunea de a creşte eficienţa angajaţilor. În partea de „montaj general“ sunt două clădiri, dintre care una principală şi o linie cu 200 de staţii de lucru, iar adiacent este linia de planşe de bord şi atelierul de roţi. Spearat sunt 54 de linii de asam­blare. Uzina poate produce 1.015 maşini pe zi în trei schimburi, iar o maşină nouă este gata la fiecare 72,4 secunde.  Ce-a de-a treia mare unitate de producţie de pe platforma Ford este uzina motoare, unde este produs propulsorul EcoBoost de 1.0 litri, în trei cilindri, cu nume de cod „Fox“.

Din 2012 şi până la început de aprilie 2022 uzina a produs circa 2 milioane de motoare, iar estimările pentru 2022 indică un volum de circa 300.000 de unităţi. Uzina este împărţită în două - una unde sunt produse chiuloasele şi blocul motor şi una unde este produs vilbrochenul. Piesele brute vin de la furnizori, iar în cadrul uzinei sunt industrializate şi prelucrate pentru a fi asamblate în motor. Uzina livrează acum motoare pentru fabricile Ford din Köln  pentru Fiesta, Saarluis pentru Focus şi Turcia pentru utilitarele produse de Ford Otosan. Cadenţa este de 65 de motoare pe oră, iar în cadrul producţiei lucrează circa 1.000 de oameni în trei schimburi.

Uzina Ford de la Craiova are potenţial de a creşte în continuare, în special pe partea de vehicule electrice şi utilitare odată cu intrarea sa în portofoliul Ford Otosan, iar acest aspect îi va permite să crească producţia cât mai aproape de capacitatea sa maximă instalată.

Josephine Payne, preşedintele Ford România, direct responsabilă de activitatea uzinei de la Craiova, declara la început de aprilie într-un interviu acordat ZF că în doi ani (din 2024 - n.red.) uzina va produce atât autoturisme (Puma), cât şi utilitare - noile Transit şi Tourneo Courier, echipate atât cu motoare cu ardere internă, cât şi electrice. Craiova va fi una dintre cele mai flexibile uzine auto din Europa.

Declaraţia vine la trei săptămâni de când Ford Motor Company a anunţat că în urma reorganizării la nivel mondial din cadrul concernului american uzina de la Craiova va fi vândută către Ford Otosan, în care Ford Motor şi concernul turc Koc Holdings sunt acţionari egali. Uzina din România va fi vândută într-o tranzacţie împărţită în două tranşe – prima de 575 mil. euro, iar o a doua de 140 mil. euro condiţionată de volume. În prezent, Ford România este al doilea cel mai mare jucător din industria auto locală, cu afaceri anuale de circa 2 mld. euro.

Miza uzinei este ca aceasta să producă în următorii ani tot mai aproape de capacitatea instalată de 250.000 de unităţi. Uzina produce două modele începând cu anul 2020 - SUV-urile Puma şi EcoSport, Puma fiind şi cel mai bine vândut model Ford din Europa.

 

În uzina responsabilă de caroserie – „body“ – lucrează circa 10.000 de echipamente şi sunt 600 de roboţi instalaţi pentru sudarea şi blocarea în puncte a componentelor structurii maşinilor.

 

În partea de „montaj general“ sunt două clădiri, dintre care una principală şi o linie cu 200 de staţii de lucru, iar adiacent este linia de planşe de bord şi atelierul de roţi.

 

După ce este asamblată caroseria, partea de sus a maşinii este unită cu trenul de rulare – motorul, transmisia, roţile şi eşapamentul.

 

Înainte şi după - componentele motorului sunt livrate în stadiul brut, iar în uzina motoare acestea sunt prelucrate.

 

Din 2012 şi până la început de aprilie 2022 uzina a produs circa 2 milioane de motoare, iar estimările pentru 2022 indică un volum de circa 300.000 de unităţi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO