♦ Top 25 afaceri antreprenoriale din România valorează 23 mld. euro, cu 7 mld. euro mai mult faţă de clasamentul din 2019 ♦ Primii cinci ocupanţi ai clasamentului sunt aceiaşi ca în ediţia din 2019, cu singura diferenţă că Banca Transilvania şi Dedeman au făcut rocadă, restul poziţiilor menţinându-se ca în 2019.
Cele mai valoroase 25 de companii antreprenoriale româneşti din 2020 cumulează o valoare puţin peste 23 de miliarde de euro, cu 45% - echivalentul a peste 7 mld. euro - mai mult faţă de topul din ediţia anterioară. În această creştere spectaculoasă cântăreşte foarte mult liderul UiPath, a cărui valoare a avansat cu 72% în ultimul an, arată o analiză din anuarul ZF „Top 100 cele mai valoroase companii din România“ - ediţia a 15-a, care apare pe piaţă astăzi, pe 3 decembrie 2020.
Alte creşteri semnificative au raportat şi grupul SIEPCOFAR, cel care deţine reţeaua de farmacii Dona (plus 47% ca valoare), dezvoltatorul imobiliar One United Properties, care a înregistrat o creştere de 44%, grupul din IT Bitdefender (plus 43%) şi grupul Fildas-Catena (plus 41%). Pe de altă parte, şase companii din cele 25 au fost evaluate în scădere anul acesta.
Primii cinci ocupanţi ai clasamentului sunt aceiaşi ca în ediţia din 2019, cu singura diferenţă că Banca Transilvania şi Dedeman au făcut rocadă, restul poziţiilor menţinându-se identic. Dacă însă, anul trecut, toţi cei cinci care deschid topul raportau creşteri ale valorii, situaţia este diferită în acest an, când unul dintre ei - Banca Transilvania - marchează o scădere de 13% faţă de 2019.
Patru nume sunt nou-intrate în clasamentul celor mai valoroase companii antreprenoriale româneşti - Farmacia Tei (farma), TeraPlast (materiale de construcţii), Grupul Agricola Internaţional (bunuri de larg consum) şi Romstal Imex (materiale de construcţii).
În topul extins al celor 100 cele mai valoroase companii, sunt 12 fondate de oameni de afaceri de români sau „adoptaţi“ de România. La fel ca în anii trecuţi, topul este dominat de multinaţionale.
Unsprezece nume noi, pentru prima dată doi reprezentanţi din industria de tehnologie în top zece, o companie care ajunge în primii cinci după un salt de aproape douăzeci de poziţii. Aşa se prezintă, pe scurt, anuarul ZF „Top 100 Cele mai valoroase companii din România - ediţia a 15-a“, care apare pe piaţă astăzi.
„Top 100 cele mai valoroase companii din România“ este un demers jurnalistic pornit în 2006, când, într-o economie cu creşteri şi investiţii străine record, Ziarul Financiar şi-a pus problema valorii, a preţului companiilor locale, indicator care înglobează mai mult decât cifre de afaceri sau marje de profit.
De la prima ediţie topul a fost realizat în colaborare cu casa de investiţii Capital Partners - cum se numea la acea dată, în prezent BT Capital Partners. În ultimii trei ani şi firma de evaluare Veridio a fost partener al ZF în realizarea acestui Catalog.