Companii

Atelierele de papusi unicat, "deghizate" in afaceri de pana la 200.000 de euro

Atelierele de papusi unicat, "deghizate" in afaceri de pana la 200.000 de euro

Papusile confectionate manual in Romania ajung in magazine din Europa, SUA si Australia

20.11.2008, 14:11 2889

Fosta economista la o ferma din Covasna, Katalin Rita Pozsony a infiintat in anul 1996 compania Ambrosius Prodcom, care produce papusi, jocuri si alte jucarii. Antreprenoarea avea atunci 39 de ani.
"Am inceput sa lucrez cu papusi inca din 1990, cand am invatat sa le confectionez la gradinita din Cluj la care era fiica mea, insa talentul la cusut l-am mostenit de la bunica mea austriaca", a declarat ea.
Initial, antreprenoarea confectiona papusi impreuna cu o alta mamica pe care a cunoscut-o la gradinita, pe care le vindeau ulterior in bazaruri scolare.
Intr-una din calatoriile sale la rudele din Germania, antreprenoarea a vizitat un magazin de jucarii din Munchen. "La urmatoarea mea vizita in Germania, m-am dus cu cateva din papuselele mele direct la seful magazinului. Imi amintesc ca si-a adunat echipa si se uitau lung la papusi, iar apoi susoteau cate ceva intre ei. Pur si simplu nu le venea sa creada ca eu le confectionam din pasiune. Parca le vad si acum: erau lucrate corect si curat, numai din materiale naturale", povesteste ea.
La inceput, antreprenoarea a lucrat singura la confectionarea papusilor. "Imi era clar ca trebuia sa gasesc persoane care sa lucreze cu mine, daca doream sa transform aceasta pasiune intr-o afacere", a adaugat ea.
Materialele folosite pentru confectionarea papusilor sunt achizitionate din Ungaria, Germania si Olanda.
"Am crezut intotdeauna ca prin aceste papusi imi voi realiza visul de a vedea lumea, desi m-am gandit de cel putin doua ori sa renunt", a adaugat ea.
Antreprenoarea sustine ca de fiecare data cand voia sa abandoneze afacerea, s-a intamplat sa primeasca o oferta de la un client mai mare, ori sa gaseasca inca o persoana care sa creeze noi modele.
"Chiar de la persoana care conduce azi atelierul, am invatat cum se organizeaza o activitate de productie pe o scara mai larga", a explicat ea. Mai mult, antreprenoarea a preluat unele elemente din modelele de afaceri de peste hotare.
"Am invatat si invat in continuare foarte mult din stilul de lucru al comerciantilor nemti, care se caracterizeaza prin multilateralitate, deschidere spre nou, iar personalul angajat se ocupa de nevoile marunte ale clientilor", a adaugat ea.
Daca primii clienti au cumparat papusi din admiratie pentru munca ei, urmatorii au venit in urma recomandarilor, potrivit antreprenoarei.
"Abia anul acesta am participat pentru prima oara la Targul International de la Nurnberg, unde am gasit cativa clienti noi", a afirmat ea.
Firma colaboreaza cu aproximativ 30 de magazine din mai multe state europene, printre care se afla si Germania, Austria, Elvetia, Franta, Anglia, Olanda, Danemarca, Suedia, Finlanda, Ungaria. "Mai nou, avem un client din SUA si unul din Australia. Sunt magazine mari si mici, iar unii sunt distribuitori de anumite tipuri de jucarii (cum sunt cele confectionate din materiale naturale, lucrate cu mana). De obicei, aceste magazine mai vand si haine din materiale naturale, jucarii din lemn, carti, produse cosmetice naturiste, iar unele comercializeaza chiar si alimente biologice", a explicat ea.
In acest moment, firma produce peste 150 de modele de papusi.
"Confectionam si papusi la comanda. De exemplu, o firma austriaca ne-a cerut sa confectionam personajele dintr-o carte desenata, jucarii menite sa ii ajute pe copii sa inteleaga fenomenele ecologice", a adaugat ea.
Preturile papusilor variaza intre 1,5 si 15 euro. Firma a avut o crestere semnificativa atunci cand antreprenoarea a investit 20.000 de euro in afacere, bani proveniti dintr-o mostenire de familie. In prezent, compania are 14 angajati.
Strategia pe care o aplica antreprenoarea in relatiile cu distribuitorii este simpla: le recomanda sa achizitioneze produsele care le lipsesc din portofoliu, chiar daca nu sunt papusi confectionate de ea. "Facand asta, le castig increderea si am observat ca ma recomanda si la altii", a explicat ea.
Unul dintre principalii parteneri de afaceri ai companiei este Muzeul Taranului Roman, pentru care antreprenoarea a conceput papusi imbracate in costume nationale romanesti, maghiare si sasesti.
Planurile pe termen lung ale antreprenoarei includ deschiderea unui magazin naturist, "care sa aiba si o cafenea biologica, un magazin de alimente biologice, de haine, cosmetice, carti, incadrate intr-un ambient arhitectural deosebit", a explicat ea.
Katalin Rita Pozsony mai planuieste sa deschida un magazin virtual. "La inceputul lunii decembrie, vom lansa acest magazin virtual, de unde se pot achizitiona: jucarii si jocuri de societate, papusi, haine si bijuterii, obiecte de jonglerie si carti pe aceasta tema, produse naturiste, precum si tot felul de produse din gama organica si ecologica", a adaugat ea.
Ambrosius Prodcom a inregistrat in anul 2007 o cifra de afaceri de aproximativ 200.000 de euro, conform datelor de pe site-ul Ministerului de Finante.
O alta firma care produce manual papusi este Ana Ponta Dolls, infiintata in 2001 de catre Ana Ponta, care lucreaza ca artist independent inca din 1994.
"Ana Ponta Dolls este un atelier manufacturier deghizat intr-o afacere- practic, este forma juridica a unei manufacturi", a declarat antreprenoarea.
Cu experienta in domeniul textilelor de 35 de ani, Ana Ponta colaboreaza acum cu muzeele etnografice, cu magazinele de suveniruri din aeroport, cu magazinele Carturesti si confectioneaza masti sau papusi pentru spectacole de teatru.
"Ceea ce fac eu se afla la granita dintre meserie si arta", adauga Ana Ponta. Printre creatiile confectionate de antreprenoare se afla papusile cu specific folcloric, personaje de teatru sau papusile tip portret.
In acest an, antreprenoarea a participat la targul de jucarii de la NŸrnberg, cel mai mare targ international de jucarii, la sectiunea papusi de colectie.
"Nu prea exista concurenta, dar o ducem mai bine decat nemtii si americanii in acest sector", explica antreprenoarea.
In prezent, in atelierul de papusi lucreaza doar 6 oameni, insa, in opinia artistei, cunostintele necesare pentru o astfel de munca nu sunt suficiente daca nu esti inzestrat cu creativitate si simt estetic. "Nu avem suficienta capacitate de lucru. Am incercat sa maresc numarul de angajati, prin anunturi, prin cunostinte, insa se aduna greu un colectiv, pentru ca nu este o munca pe care o poate face oricine", explica antreprenoarea.
Preturile papusilor confectionate manual variaza intre 30 si 400 de lei, iar produsele sunt distribuite in toata tara.
"Nu ne gandim inca sa producem pentru export. Sunt produse unicat si trebuie sa fie confectionate in numar mai mare pentru a putea fi vandute peste hotare", a precizat antreprenoarea.
Sezonul cel mai important pentru vanzari este cel al Craciunului. Investitia initiala a fost reprezentata de resursele proprii ale antreprenoarei. "Am pornit afacerea cu zestrea proprie, adunata in decursul a 35 de ani. La noi, materialele pot fi folosite imediat sau peste 5 ani, n-ai de unde sa stii", a spus reprezentanta firmei Ana Ponta Dolls.
Dificultatile intampinate in afacere s-au evidentiat cu precadere in sectorul de productie. "Fiecare detaliu conteaza, prin mana mea trec sute de papusi si trebuie sa fiu foarte atenta sa nu fie ceva gresit", a adaugat antreprenoarea. Pentru ca munca sa este bazata pe creativitate, artista petrece foarte mult timp la serviciu. "De cativa ani incoace, programul meu de lucru este de 12-14 ore pe zi", a afirmat Ana Ponta.
 
Ambrosius Prodcom
  • Infiintata in 1996
  • Colaboreaza cu 30 de magazine din Germania, Austria, Elvetia, Franta, Anglia, Olanda, Danemarca, Suedia, Finlanda, Ungaria, SUA si Australia
  • Colaboreaza cu muzee etnografice
  • Numarul modelelor: peste 150
  • Preturile papusilor: intre 1,5 si 15 euro.
  • Numar de angajati: 14
  • Cifra de afaceri in 2007: aproximativ 200.000 de euro
 
Ana Ponta Dolls
  • Infiintata in 2001
  • Colaboreaza cu muzee etnografice, cu magazinele de suveniruri din aeroport, cu magazinele Carturesti si confectioneaza masti sau papusi pentru spectacole de teatru
  • Numar de angajati: 6
  • Preturile papusilor: intre 30 si 400 lei

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels