Companii

Au afaceri de două ori cât PIB-ul României: România, aproape inexistentă în businessul celor zece giganţi care controlează ce mănâncă o lume întreagă

Au afaceri de două ori cât PIB-ul României: România, aproape inexistentă în businessul celor zece giganţi care controlează ce mănâncă o lume întreagă

Autor: Cristina Roşca

01.08.2016, 00:07 1770

Cele mai mari zece companii din industria bunurilor de larg consum alimentare au afaceri anuale de 355 de miliarde de euro, conform calculelor ZF. Pe piaţa locală ele fac afaceri de circa 1,5 miliarde de euro, ceea ce înseamnă că România este practic inexistentă în economia totală a businessului lor, cu o pondere de 0,4%.

Giganţi precum Nestlé, Coca-Cola, Da­no­ne sau Unilever controlează ce mănâncă şi ce bea o lume întreagă prin intermediul a câteva sute de branduri. O mare parte din ele sunt prezente şi în România şi în coşul de consum al celor mai mulţi clienţi ai ma­ga­zi­nelor locale. Unele branduri sunt aduse direct de giganţii care le-au produs, altele sunt venite prin distribuitori.

Astfel, o analiză a ZF arată că şapte dintre cei mai mari zece producători de bunuri alimentare din lume sunt prezenţi cu operaţiuni în România, fie că este vorba doar de import şi distribuţie, fie şi de producţie. Ceilalţi trei - General Mills (SUA), Associated British Foods (Marea Britanie) şi Kellogg’s (SUA) - sunt prezenţi pe piaţa locală, însă nu direct, ci prin unu sau mai mulţi distribuitori. Astfel, branduri precum Yoplait (iaurt), Haagen-Dasz (îngheţată) sau Cheerios (cereale), toate nume din portofoliul General Mills, sunt sau au fost prezente pe rafturile magazinelor locale.

Totuşi, americanii nu au prezenţă directă pe piaţa din România şi nu au avut niciodată, potrivit datelor ZF. În anii 2000, israelienii de la Tnuva luau cu asalt piaţa locală de lactate printr-o investiţie în producţie de 55 mil. euro. Ei anunţau atunci un parteneriat cu proprietarul brandului Yoplait pe care urma să îi reprezinte pe piaţa din România. Anii au trecut, iar povestea nu a avut deloc un final fericit în ciuda investiţiilor masive făcute în promovarea, amplasarea pe spaţii mari de raft şi în ferma de vaci de la Adunaţii Copăceni, judeţul Giurgiu.

La finalul lui 2011 israelienii au abandonat lupta şi au depus o cerere de intrare în insolvenţă la Tribunalul Ilfov. Apoi brandul a dispărut de la raft, potrivit datelor ZF. Brandul de îngheţată Haagen-Dasz din portofoliul aceluiaşi producător mai este încă prezent pe piaţă, fiind importat de Maresi Foodbroker, filiala locală a companiei austriece cu acelaşi nume care face parte din holdingul Vivatis, conform datelor ZF.

 

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO