Companii

Au facut o mutare desteapta infiintand o firma de mutari si relocari de locuinte sau birouri

18.03.2008, 20:00 574

Sergiu Feleaga, administratorul firmei brasovene FaberKron, a inceput afacerea prin care ofera servicii de mutare locuinte si birouri la varsta de 30 de ani, fara a avea experinta in mutari.
"Din 2000 activam in domeniul automatelor de bauturi calde in calitate de partener Franciza Alois Dallmayr Automaten Service. In anul 2006 afacerea era stabila si infloritoare. Aveam asadar timp si pentru altceva. Ceva ce sa nu necesite capital mare de inceput", spune el.
Dupa cum marturiseste, in mai putin de doua saptamani s-a trecut de la idee la fapte. "Am indeplinit formalitatile legale de infiintare a firmei, am angajat o echipa care sa se ocupe de mutari, am achizitionat uniformele si materialele necesare si ne-am facut cunoscute serviciile prin anunturi publicitare", precizeaza Sergiu Felelaga.
Experienta de lucru cu o firma germana a fost cea care l-a ajutat sa puna pe picioare afacerea prin care ofera servicii complete de relocare a locuintei sau a sediului, la nivel local, national si european. "In calitate de partener al unei firme germane am invatat ca exigenta calitatii este esentiala in sfera serviciilor. Efectiv ne-am apucat de treaba si prin seriozitate, disciplina si bunavointa - de la mutare la mutare am dobandit experienta. In doi ani de activitate am servit sute de clienti fara nicio reclamatie primita", precizeaza Feleaga.
Pentru inceput s-a investit in salarii, uniforme, ambalaje pentru mobila si electrocasnice, cutii de carton si publicitate intr-un ziar local. In ceea ce priveste transportul, acesta era asigurat cu camioane inchiriate. "In afara de sumele initiale investite, orice achizitie serioasa a fost facuta pe baza de leasing sau credit bancar. Orice sume ce vor fi investite in viitor vor proveni din veniturile firmei", explica administratorul FaberKron.
Publicitatea in ziarele locale a fost cea care le-a adus primii clienti. Insa cea mai eficienta promovare o face clientul multumit. "50% din clienti vin pe baza de referinte. Prelata camionului si uniforma salariatilor inscriptionate cu denumirea firmei si serviciile oferite atrag privirea. Un alt mijloc de promovare este pagina web a firmei Mutare.ro", mentioneaza Sergiu Feleaga. Cu toate acestea, bugetul pentru publicitate este limitat.
"Orice cheltuiala se regaseste in pretul serviciului oferit. Nu putem majora pretul unei mutari in ritmul in care cresc tarifele de publicitate. Momentan nu apelam la niciun fel de publicitate platita, cu exceptia celor existente deja: internet, prelata camionului si uniforme", spune el.
Principalele probleme cu care firma s-a confruntat la inceputul activitatii au fost evaluarea nu intotdeauna corecta a volumului bunurilor ce urmau sa fie relocate si lipsa de seriozitate a transportatorilor. "O data am facut doua drumuri Brasov - Constanta la pretul unuia singur ca nu a mai incaput frigiderul din bucatarie. In ceea ce ii priveste pe transportatori, pe care la inceput ii inchiriam, cei seriosi aveau de lucru si nu puteau sa vina tot timpul, cand aveam noi mutari, iar ceilalti, neseriosii, intarziau sau nu veneau deloc.
Din zece clienti, sapte sunt persoane fizice si trei sunt firme. Tarifele sunt publice, afisate pe internet si sunt aceleasi indiferent de client. Ceea ce difera este doar amploarea lucrarii, deci si pretul final.
Compania onoreaza in medie, pe luna, 12-15 comenzi nationale si 1-2 mutari internationale. Cel mai mic numar de comenzi onorate intr-o luna a fost o mutare pentru o firma din Brasov ce a trebuit facuta in regim de urgenta si fara pregatire prealabila. "Am avut insa si situatii in care a trebuit sa onoram si cate doua-trei mutari pe zi, timp de trei saptamani", mentioneaza Sergiu Feleaga.
Tariful pentru o mutare este de 150 de lei pe ora, in pret fiind incluse manipularea efectuata de o echipa de patru oameni, transportul si asigurarea. Relocarea Universitatii Dragan din Brasov la Lugoj a fost cea mai scumpa comanda pe care am avut-o pana acum. O echipa de patru oameni a muncit cinci zile, 15 ore pe zi. Era la inceputul activitatii noastre. In clipa de fata, la doua-trei mutari internationale incasam aceaiasi bani, cu mult mai putin efort", explica administratorul FaberKron.
Printre clientii cei mai importanti, din portofoliul de 342 de clienti pe care compania ii are pana in prezent, se numara Centrul Medical Medo, Bank Leumi Romania- sucursala Brasov, Siemens Enterprise Communications, Telemobil, Grundfos Pompe Romania, Pizza Pazza.
Pentru inceperea afacerii au fost suficienti patru angajati, barbati, cu conditie fizica peste medie, cunostinte in montare-demontare mobilier. "In clipa de fata lucrez cu sase oameni. Nu lucram cu zilieri, iar oamenii cu care am plecat la drum sunt si acum in echipa noastra. Momentan ajung doua echipe de cate trei oameni. Una pentru intern, alta pentru extern. In caz de mutari mari lucreaza ambele echipe simultan", mentioneaza administratorul FaberKron.
Conform datelor furnizate de site-ul Ministerului de Finante, cifra de afaceri a companiei a fost in 2006 de aproximativ 166.000 de euro, in crestere cu 55% fata de anul anterior. "Stagnare inseamna regres. Regres inseamna faliment. Suntem asadar obligati sa ne dezvoltam neincetat", precizeaza Feleaga.
El spune ca romanii sunt receptivi la aceste servicii direct proportional cu puterea lor de cumparare. "La inceput erau situatii mai ciudate, dar intre timp oamenii au aflat ca "toata lumea munceste pentru bani", asa ca abordarile de genul "daca le dam o bere la baieti, nu se poate?" sunt tot mai rare.
La fel si situatiile in care suntem angajati sa mutam bucataria, ne prezentam la mutare aflam ca de fapt vor sa mutam toata vila, dar la pretul stabilit initial pentru bucatarie". Sergiu Feleaga adauga ca "De neinteles este si insistenta unor clienti de a da "atentii" membrilor echipei, in conditiile in care stie cat plateste pentru serviciul solicitat, ca echipa este in timpul serviciului si ca este platita pentru ceea ce face".
Razvan Cretu, directorul firmei de mutari-relocari Premiere Moving&Storage, a considerat ca la varsta de 32 de ani, dupa noua ani de experienta ca director de vanzari la diverse firme din acest domeniu, era momentul sa demareze o astfel de afacere pe cont propriu. "Afacerea am inceput-o in 2003, dupa ce am trecut prin toate etapele de dezvoltare si departamentele unei firme de mutari-relocari, incepand ca simplu packer. Atunci am considerat ca aveam experienta si profesionalismul necesare pentru a demara o afacere pe cont propriu", mentioneaza el.
Inainte de a lua decizia de a-si lua viata in propriile maini, Razvan Cretu spune ca a comparat profitul pe care il aducea companiei pentru care lucra, cu beneficiile. "Lucram ca angajat la patron, iar stresul ca anagajat este relativ mare. Am vazut ca pot implemanta si conduce acest departament de mutari-relocari intr-o companie straina care a venit pe piata din Romania. Dupa ce am studiat ce profit aduc firmei si l-am comparat cu beneficiile, am actionat. A luat cei mai buni impachetatori si a preluat o parte din fostii clienti si a inceput businessul", spune directorul Premiere Moving&Storage.
Compania ofera servicii complete de mutari locale si internationale pentru ambasade, banci, birouri, persoane fizice si ofera si depozitare pe perioada scurta sau lunga, si de asemenea relocari internationale door to door.
Primii clienti "au venit din network-ul si din "renumele creat" pentru ca majoritatea relatiilor sunt relatii interpersonale", explica Razvan Cretu. In prezent, clientii sunt atat persoanele fizice, cat si cele juridice, dar ponderea cea mai mare o au persoanele juridice, ambasadele.
Pe langa recomandari, o alta modalitate de promovare pentru serviciile oferite este afilierea la organizatii de profil precum Household Goods Forwarders Associations.
Afacerea a inceput cu sase packeri si o investitie initiala de aproximativ 100.000 euro necesara pentru achizitionarea de materiale profesionale, logistica de ultima generatie si pentru spatii de depozitare. In prezent numarul angajatilor s-a dublat, iar pentru acest an, directorul Premiere Moving&Storage doreste sa mai angajeze datorita numarului mare de cereri in acest segment de servicii si pentru a putea satisface standardul cu care si-a obisnuit clientii.
Investitia pe parcurs a fost de 240.000 de euro, iar directorul Premiere Moving&Storage spune ca doreste sa mai investeasca 350.000 de euro.
Directorul Premiere Moving&Storage mentioneaza ca in medie, firma sa onoreaza 20 de comenzi pe luna. "Cel mai mic numar de comenzi pe care le-am avut au fost de 12 pe luna, iar cel mai mare 38".
Serviciile de mutare-relocare realizate de companii profesioniste prind tot mai mult printre romanii obisnuiti sa isi mute singuri bunurile sau cu prietenii. "Acest gen de servicii a inceput sa se dezvolte si pe piata din Romania. La inceput clientii erau mai rezervati. Marea majoritate a persoanelor care apeleaza la noi fara recomandari s-au mutat in trecut cu prietenii si rudele, iar acest gen de "hei-rup-ism" nu prea mai are succes si ocupa mult prea mult timp. Asa ca prefera sa apeleze la o firma care ofera solutii complete si are materialele si logistica necesare pentru acest gen de operatiuni", spune Razvan Cretu.
Dupa cum mentioneaza directorul Premiere Moving&Storage, concurenta pe piata este puternica, iar acest lucru ii avantajaza pe clienti. El urmareste ca, pe viitor, compania sa sa aiba o clientela stabila si sa castige o cota de piata mai mare in timp.
Conform datelor furnizate de site-ul Ministerului de Finante, cifra de afaceri a Premiere Moving&Storage a fost in 2006 de 77.000 de euro, iar pentru 2008 administratorul estimeaza o crestere cu 30% fata de cifra realizata anul trecut. "Cresterea cifrei de afaceri se datoreaza recomandarilor favorabile bazate pe onorarea la timp a comenzilor, a promptitudinii si seriozitatii, a materialelor de ultima generatie folosite la mutari", precizeaza Cretu.
Principalele probleme pe care a trebuit sa le depaseasca au fost mentalitatea romanilor conform careia "romanul nu face treaba buna" si concurenta cu firmele de mutari din afara care veneau sa faca impachetari pentru personalul diplomatic al ambasadelor din Romania. "In timp am reusit sa dovedim ca daca tratezi clientul cu respectul cuvenit, netinand cont ca este persoana fizica sau juridica, diplomat sau nu, acest lucru da rezultatele scontate si afacerea poate deveni una de succes", incheie Razvan Cretu.


FaberKron

Ofera servicii de mutare locuinte si birouri din 2006

Etape: infiintarea firmei, angajarea unei echipe care sa se ocupe de mutari, achizitionarea uniformelor si materialelor necesare (ambalaje pentru mobila si electrocasnice, cutii de carton) si promovarea serviciilor

Modalitati de promovare: publicitatea in ziarele locale, prelata camionului si uniforma salariatilor inscriptionate cu denumirea firmei si serviciile oferite atrag privirea si pagina web a firmei Mutare.ro

Este necesara o evaluare cat mai exacta a volumului bunurilor ce urmeaza sa fie relocate

Din zece clienti, sapte sunt persoane fizice

Compania onoreaza in medie, pe luna, 12-15 comenzi nationale si 1-2 mutari internationale

Portofoliul companiei este de 342 de clienti

Cifra de afaceri a companiei a fost in 2006 de aproximativ 166.000 de euro


Premiere Moving&Storage

Ofera servicii de mutare-relocare locale si internationale pentru persoane fizice si juridice si ofera si depozitare din 2003

Metode de promovare: recomandari si afilierea la organizatii de profil precum Household Goods Forwarders Associations

Investitia initiala a fost de aproximativ 100.000 euro pentru achizitionarea de materiale profesionale, logistica de ultima generatie si pentru spatii de depozitare

Afacerea a inceput cu sase packeri, iar in prezent numarul acestora s-a dublat

Investitia pe parcurs a fost de 240.000 de euro

In medie, firma onoreaza 20 de comenzi pe luna

Cifra de afaceri a fost in 2006 de 77.000 de euro, iar pentru 2008 compania estimeaza o crestere cu 55%

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO