Companii

Cum au reuşit companiile antreprenoriale să supravieţuiască şocului pandemiei: un brand puternic şi capacitatea de reinventare a businessului, atuurile care au contat cel mai mult în a merge mai departe

Videoconferinţa ZF/Raiffeisen Bank Branduri româneşti pentru revenirea economiei

Autor: Miruna Diaconu , Cristina Bellu

29.05.2020, 00:07 744

Perioada asta ne-a forţat să devenim mai buni în ceea ce facem. Ne-am propus nu doar să supravieţuim în această perioadă, ci să creştem. Companiile au dat dovadă de maturitate şi s-au repliat destul de repede. În momentul crizei a trebuit să ne suflecăm mânecile, să luăm o foaie albă de hârtie şi să ne reinventăm businessul.

Brandul puternic şi adaptabilitatea, alături de o viziune curajoasă reprezintă factori impor­tanţi care pot asigura continuitatea unui busi­ness în perioade dificile precum criza generată de pan­demia de COVID-19. Videocon­ferinţa Branduri româneşti pentru revenirea economiei, or­ganizată ieri de Ziarul Financiar în parteneriat cu Raiffeisen Bank, a adus la un loc antreprenori din mai multe industrii, care au vorbit despre cum au reuşit să facă faţă noilor provocări, dar şi despre strategia pe care o au în ceea ce priveşte continuitatea businessului.

Astfel, Dragoş Petrescu, fondatorul grupului City Grill, unul dintre cei mai puternici jucători din industria restaurantelor, consideră că puterea brandului contează foarte mult în economia unui business, iar în momentul unei crize poate face diferenţa între învingători şi învinşi.

„Atunci când economia este pe creştere brandurile sunt foarte importante, dar lasă loc şi pentru branduri noi. În momentul unei crize pro­fun­de puterea brandului contează şi mai mult. În bran­dul puternic clientul are încredere şi îl ac­ce­sează mult mai serios“, a spus Dragoş Petrescu, în cadrul evenimentului.

Dacă unele companii au dus o luptă pentru supra­vieţuire în această perioadă, altele au făcut din această criză o oportunitate de dezvoltare a businessului. Este şi cazul retailerului electro-IT Altex, care a înregistrat vânzări în creştere cu 200% în luna aprilie a acestui an comparativ cu ace­eaşi lună a anului trecut, cel mai mare avans fiind consemnat pe segmentul produselor care au asi­gurat desfăşurarea corespunzătoare a tele­muncii sau a teleşcolii. „Au fost mulţi clienţi care ne-au căutat în online, am început o migrare a resurselor financiare şi umane către zona de online. Magazinele deschise în această perioadă au ajutat clienţii care voiau să vadă produsul înainte să îl achiziţioneze, dar online-ul a crescut substanţial, perioada asta ne-a forţat pe toţi să devenim mai buni în ceea ce facem“, spune Abdulachim Edvin, director comercial, Altex.

La rândul lor, reprezentanţi ai băncilor au adus în discuţie felul în care au ales să acţioneze companiile în această perioadă şi maturitatea de care au dat dovadă în luarea deciziilor. Astfel, comparativ cu criza anterioară, când companiile nu au fost atât de precaute, în această criză firmele româneşti au luat decizii financiare după o lungă analiză astfel încât să înţeleagă care ar fi impactul asupra businessului.

„Companiile au dat dovadă de maturitate şi s-au repliat destul de repede, pentru a-şi găsi re­sur­sele interne, a căuta să optimizeze costurile, la mo­ratoriu nu au ales neapărat perioada de nouă luni, mai întâi au vrut să vadă ce ar însemna o ast­fel de decizie pentru businessul lor“, a spus Raluca Nicolescu, director Aria IMM la Raiffeisen Bank.

Instituţiile bancare au venit în această perioa­dă cu mai multe soluţii de creditare sau de amâ­nare a ratelor, care au avut drept scop susţinerea companiilor afectate de criza actuală sau a celor care au avut nevoie de capital pentru extindere.

„Sunt finanţări pe care le-am acordat în perioada asta. Am susţinut lanţuri de farmacii pentru a se extinde în mediul rural, clinici medi­cale care au avut nevoie de finanţări pe termen scurt. La producţia de legume am continuat cu finanţări pentru producţia de roşii. De asemenea, am venit cu finanţare pe zona de transportatori“, a adăugat Radu Ciocoiu, director executiv corporaţii medii la Raiffeisen Bank.

Radu Ciocoiu, director executiv corporaţii medii la Raiffeisen Bank: Brandul în sine este o promisiune faţă de toţi jucătorii şi este foarte important în contextul actual.

 

Dragoş Petrescu, fondatorul grupului City Grill: În momentul unei crize profunde puterea brandului contează şi mai mult.

 

Raluca Nicolescu, director Aria IMM la Raiffeisen Bank: Am văzut multă maturitate şi cei mai mulţi dintre ei s-au repliat rapid.

 

Magda Bei, CEO Graphtec Design: Este foarte important cum te pregăteşti ca antreprenor înainte să urci pe scena businessului.

 

Abdulachim Edvin, director comercial, Altex: Perioada asta ne-a forţat pe toţi să devenim mai buni în ceea ce facem.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO