Companii

Austriecii de la OMV spun că pot arunca bugete anuale de 2,4 mld. euro în goana după „aurul negru“

Austriecii de la OMV spun că pot arunca bugete anuale de 2,4 mld. euro în goana după „aurul negru“

Autor: Roxana Petrescu

26.09.2011, 00:06 358

OMV, grupul petrolier austriac în al cărui portofoliul se află singurul producător local de petrol şi gaze, Petrom, a anunţat săptămâna tre­cută la Istanbul că îşi va intensifica investi­ţiile pentru a putea extrage cât mai mult "aur negru" din România.

Cum producţia de petrol şi gaze va deveni pe termen lung activitatea de bază a OMV, aceasta fiind de altfel şi cel mai mare centru de profit, atenţia îndreptată spre România face sens în contextul în care piaţa locală aduce aproape 70% din toate hidrocarburile produse de OMV la nivel de grup.

"Până în 2014 vom avea de patru ori mai multe perimetre incluse în programe de redez­voltare. Eficienţa forţei de muncă aproape s-a dublat din 2009 până în 2010. Vom avea cu 20% mai multe sonde de injecţie a apei (modalitate de extragere a hidrocarburilor din adâncuri - n.red.) iar volumul apei injectate va creşte cu 30% până în 2014", a spus Gerhard Roiss, noul director general executiv al OMV, care a preluat frâiele grupului petrolier austriac la începutul acestui an înlocuindu-l din funcţie pe omul care a adus Petrom în mâinile OMV, Wolfgang Ruttenstorfer.

2014, anul redevenţelor

Goana OMV după extragerea rapidă a resurselor din România vine în contextul în care în 2014 vor expira cei zece ani de redevenţe neschimbate pentru producţia de petrol şi gaze pe care statul român i-a acordat austriecilor în 2004, anul privatizării celei mai mari companii locale. Deşi este un subiect delicat, de care depind investiţiile OMV în România, Roiss a spus că încă nu au fost iniţiate discuţii pe această temă cu autorităţile de la Bucureşti.

"Nu am început încă discuţiile cu guvernul pe tema redevenţelor, dar şi noi şi partenerii noştri avem nevoie de stabilitate. Ne vom mai întoarce însă la guvern să discutăm", a mai precizat Roiss.

Redevenţele pe care Petrom le plăteşte către statul român sunt calculate aplicând un pro­cent cuprins între 3,5% şi 13,5% din va­loarea producţiei brute extrase de companie, această valoare luând în calcul şi preţul inter­na­ţional al petrolului. Repre­zentanţii Petrom au declarat că menţinerea aceluiaşi nivel al redevenţelor şi după anul 2014 ar însemna continuarea producţiei de hidrocarburi pe plan local până în anul 2040, altfel existând riscul redu­cerii cantităţilor extrase din cauza investi­ţiilor foarte mari pe acest segment.

De unde vin banii?

Dincolo de focusul pe piaţa locală, austriecii au ca strategie pe termen lung creşterea segmentului de explorare şi producţie la nivel de grup, concomitent cu renunţarea la active de un miliard de euro pe partea de rafinare şi marketing.

"Ne dorim o creştere organică a producţiei de 2-4% pe an până în 2016, incluzând aici şi posibilele achiziţii", a mai spus Roiss. Practic, ceea ce vrea OMV să facă acum este ca dintr-un grup expus mai ales pe partea de rafinare şi marketing să devină un grup bazat pe explorarea şi producţia de hidrocarburi. Astfel, de la o structură a activelor de 53% pe rafinare şi marketing, 12% pe gaze şi energie electrică şi numai 35% pe explorare şi producţie, în zece ani OMV vrea să ajungă la 25% pe rafinare şi marketing, 20% pe gaze şi energie şi 55% pe explorare şi producţie.

"Ne permitem la acest moment să mergem pe un buget de investiţii anual de circa 2,4 mld. euro. Avem la nivel de grup un grad de în­da­to­rare de 30% iar liniile de credit pe care le avem ne permit să ne îndeplinim acest pro­gram pe termen lung", a prezentat Roiss sur­sele care vor sta la baza acestei transformări.

Benzinării se închid, dar unde?

Noul CEO al OMV nu a dat însă foarte multe detalii legate de modul în care se va reali­za reorganizarea segmentului de rafinare şi marketing. Pe segmentul de rafinare, Petro­brazi, singura rafinărie care mai funcţionează din portofoliul Petrom, va beneficia în continuare de investiţii şi nici unităţile din Austria şi Germania nu vor fi afectate de aceste restructurări, potrivit şefului OMV.

Pe de altă parte însă, OMV are benzinării în 13 ţări printre care figurează şi pieţe precum Moldova, Serbia, Bosnia, Croaţia, Slovacia sau Slovenia. Dacă în România grupul spune că vrea să îşi păstreze poziţia de lider, iar Turcia este creditată cu un potenţial semnificativ de creştere, viitorul operaţiunilor OMV din celelalte ţări este pus sub semnul întrebării.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO