Companii

Banii cheltuiţi de turiştii străini pe cazare în România, cât încasările unui mall

Banii cheltuiţi de turiştii străini pe cazare în România, cât încasările unui mall

Banii cheltuiţi de turiştii străini pe cazare în România, cât încasările unui mall

Autor: Mirabela Tiron

03.08.2011, 00:06 960

Staţiunile de la munte, cele de pe litoral şi cele balneare nuau reuşit să atragă în unităţile de cazare nici 150.000 de turiştistrăini anul trecut, potrivit datelor centralizate de ZF dinrapoarte realizate de INS, în condiţiile în care doar austriecii"se lăudau" anul trecut în septembrie cu 200.000 de turişti românicare le-au vizitat ţara.

Marile oraşe inclusiv Ca­pitala continuă să fie vedeteleturismului ro­mâ­nesc, dar acest indi­cator nu arată altceva decâtcă turismul de bu­siness sus­ţine de fapt întreaga industrie. Cuîncasări estimate de ZF la aproape 160 mil. euro, marile oraşe auatras anul trecut peste un milion de străini în unităţi de cazare,dar dacă întrebi un manager de hotel din Capitală, îţi va spune căîn weekend - atunci când alte oraşe europene sunt pline de turişti- hotelurile din Bucureşti sunt mai mult goale.

"Aceste date arată că cei mai mulţi vizitatori care ajung înRomânia nu vin ca să se cazeze şi să facă turism la noi, ci vin înalte scopuri", susţine Lucian Marinescu, senior associate alcompaniei de consultanţă în industria ospitalităţii TrendHospitality.

Exemplul Sloveniei

"Mediatizarea noastră externă ca destinaţie turistică esteexterm de slabă, nu doar că mari touroperatori străini nu au încataloagele lor destinaţii din România, ci şi prezenţa României pecanalele de informare de audienţă internaţională este foartefiravă", este de părere George Sorin Nicolescu, proprietarulagenţiei de turism Olimpic International, care a adus anul trecut2.500 de străini în ţară.

Antreprenorul român susţine că fără o informare bună, numărulstrăinilor care ajung în România nu va creşte.

"Este un efort care trebuie făcut. Spre exemplu, Slovenia facetârguri de incoming (pentru aducerea turiştilor străini în ţară),la care invită operatori din turism din toate ţările care să vândădestinaţia Slovenia. Şi noi avem nevoie de un astfel de târg."

Toate ţările cu turism dezvoltat organizează astfel de târguri.De exemplu, Franţa a invitat anul acesta în martie 800 de operatoridin turism din străinătate la târgul profesionist "Rendez Vous enFrance", cu scopul de-a vinde destinaţia Franţa înstrăinătate.

"Deficit" mare pe relaţiile cu Grecia şiTurcia

În România se organizează doar târguri de outgoing (trimitereromâni în străinătate), la care participă operatori din turismstrăini ce vor să atragă români în staţiunile lor turistice. Înultimii doi ani, oficiali ai asociaţiilor de turism din Austria şiFranţa, dar şi proprietari de hoteluri din aceste zone au venit înRomânia pentru a atrage români în regiunile lor turistice, iarcampaniile lor sunt bine ţintite pentru că sute de mii de românialeg să-şi petreacă vacanţele în străinătate. Dacă austrieciispuneau în septembrie 2010 că în jur de 200.000 de români auvizitat Austria, datele de la INS arată că doar 177.000 deaustrieci au venit anul trecut în România.

Nici Turcia, în care merg anual peste jumătate de milion deromâni în vacanţe, nu a furnizat mai mulţi vizitatori pentruRomânia. Doar 265.000 de sosiri s-au înregistrat anul trecut, număraproape similar cu cel de acum zece ani.

Puţini turişti (doar 71.000 de sosiri) vin şi din Grecia, undeîşi petrec concediile 550.000 de români anual.

De unde sunt străinii care viziteazăRomânia

Dacă numărul sosirilor străinilor în ţară s-a ridicat anultrecut la 7,4 milioane, mai puţin cu 2% faţă de 2009, potrivitdatelor de la Institutul Naţional de Statistică (INSSE), numărulsosirilor în unităţi de cazare ca pensiuni sau hoteluri a fost dedoar

1,34 milioane, potrivit datelor centralizate de pe baza onlinede date a INSSE. Numărul este cu doar 54% mai mare decât celînregistrat în urmă cu zece ani.

Aceeaşi sursă arată că înnoptările străinilor în unităţi decazare s-au ridicat la 2,7 milioane anul trecut. Altfel spus, înmedie, fiecare turist străin s-a cazat două nopţi în unităţile dinţară, cei mai mulţi dintre aceştia provenind din Ungaria, RepublicaMoldova, Bulgaria şi Ucraina. Turiştii vest-europeni din Austria şiFranţa s-au ţinut de­parte de ţara noas­tră, deşi aceste ţări senumără printre des­ti­naţiile pre­ferate de vacanţă alero­mânilor.

Potrivit Insti­tutului Naţio­nal de Statistică, în 2010 s-auînre­gis­trat 1,7 milioane de sosiri ale vizita­torilor dinUngaria, 1,2 milioane de sosiri din Republica Moldova, 786.000 desosiri din Bul­garia şi 672.000 de sosiri din Ucraiana. Numărul desosiri diferă de numărul persoanelor care intră în ţară. Aceeaşipersoană din străinătate poate realiza mai multe călătorii în ţarăîntr-o anumită perioadă, fiind înregistrată de fiecare dată ca onouă sosire. Cel mai relevant indicator este aşadar sosiri înunităţi de cazare, care arată câţi dintre străinii care intră înţară sunt turişti.

"Aceste sosiri ale vecinilor noştri au o com­ponentă redusă deturişti, vorbim de un trafic care nu se reflectă în turismulromânesc. Dacă ne referim la sosirile bulgarilor în România, nuvorbim de «turişti reali», care să se cazeze în hoteluri şi săcumpere servicii adiţionale. În schimb, cei mai mulţi români careajung în Bulgaria cheltuiesc bani pe servicii turistice", adeclarat Lucian Marinescu, senior associate al companiei deconsultanţă în industria ospitalităţii Trend Hospitality.


Cum pot fi atraşi străinii cu bani

Pe de altă parte, străinii cu putere mare de cumpărare au ajunsîn număr redus anul trecut în România. Datele de la InstitutulNaţional de Statistică arată că germanii, austriecii şi francezii,care alocă bugete importante de călătorie, fiind principala sursăde turişti în Europa, au făcut puţine deplasări în România. Doar395.000 de sosiri ale germanilor şi 131.000 de sosiri alefrancezilor au fost bifate anul trecut.

"Puterea de cumpărare a celor care vizitează o ţară are impactasupra sumei cheltuite în acea ţară şi implicit asupra dezvoltăriianumitor sectoare. Pentru ca turismul românesc să se dezvolte avemnevoie de turişti reali, care să vină, să călătorească prin ţară şisă se cazeze", susţine Marinescu.

Consultanţi şi operatori din turism sunt de părere că România artrebui să îşi planifice oferta turistică în funcţie de ţările sursăde turişti cu putere de cumpărare. Pentru atragerea de turiştistrăini este nevoie de o promovare eficientă în străinătate adestinaţiilor atractive.

Avem brand de ţară. Când apar turiştii?

Anul trecut, Ministerul Turismului şi Dezvoltării Regionale(MDRT) a lansat brandul turistic, realizat de asocierea formată dinTHR şi Taylor Nelson, după o investiţie de 900.000 de euro dinfonduri europene. Recent, MDRT a lansat o licitaţie pentruachiziţia de servicii pentru coordonarea activităţilor de promovarea brandului de turism, un contract de 759.000 de euro. Rămâne doarca toate aceste investiţii să se vadă şi în indicatorii dinturism.

Notă: sosiri reprezintă unitatea de măsură pentru vizitatoriistrăini înregistraţi la intrarea în ţară. Numărul de sosiri diferăde numărul persoanelor care intră în ţară. Aceeaşi persoană dinstrăinătate poate realiza mai multe călătorii în ţară în perioadarespectivă, fiind înregistrată de fiecare dată ca o nouăsosire.


Sursa: INSSE

n Numărul turiştilor străini se dublează dacă România promoveazămuntele, Delta şi viaţa la ţară.

n Peste 9.000 de români vor cheltui mai mult de opt milioane deeuro în acest an pentru croaziere.

n Cele mai scumpe vacanţe: 61.000 euro trei săptămâni înSardinia şi 50.000 euro luna de miere în Seychelles.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO