Companii

Barometrul Moneycorp: Revenirea economică va fi asimetrică, cu sectoare care vor înregistra o creştere susţinută şi altele care vor continua să aibă dificultăţi. Peste 60% dintre companii estimează că vor atinge cifra de afaceri din 2019 abia în 2022

Barometrul Moneycorp: Revenirea economică va fi...

Autor: Roxana Rosu

21.12.2020, 14:57 172

Revenirea economică în România, după pandemia COVID, va fi asimetrică, cu sectoare care vor înregistra o creştere susţinută şi altele care vor continua să se confrunte cu dificultăţi semnificative, în condiţiile în care peste 60% dintre companii estimează că vor atinge cifra de afaceri din 2019 abia în 2022, arată Barometrul Moneycorp 2020.

Odată cu apariţia vaccinurilor anti-COVID, economia mondială şi implicit cea românească vor depăşi, treptat, criza economică fără precedent declanşată de pandemie.  Capacitatea ţărilor de a depăşi criza în 2021 va fi determinată de eficienţa programelor de susţinere a economiilor, în care autorităţile vor juca un rol important.

Potrivit experţilor de la Moneycorp, pentru România perspectivele sunt în general pozitive, mai ales în contextul în care ţara noastră urmează să beneficieze de un pachet de finanţare, din partea UE, de peste 80 de miliarde de euro.

,,Percepţia mediului de afaceri arată în general un optimism moderat privind evoluţia economică din 2021. Revenirea va fi asimetrică. Pe lista sectoarelor care vor înregistra un avans semnificativ se află, în principal, cele care au performat şi în condiţiile lockdown-ului generat de pandemie, de la comerţul online la serviciile de curierat, construcţii, bricolaj şi electro-retail. Alături de acestea ne aşteptăm să vedem şi segmentul HORECA odată cu progresul campaniei de vaccinare şi ridicarea restricţiilor sanitare existente. Pe lista sectoarelor care vor înregistra o revenire ceva mai temperată se află business-urile din sectorul industrial, agricol (grav afectat de secetă în 2020), sectorul de evenimente, turismul şi transporturile, unde vor exista în continuare probleme, iar dinamica din aceste sectoare va fi  influenţată de evoluţia comenzilor, de accesul la finanţare, de gestionarea a blocajului financiar’’, a declarat Cosmin Bucur, Managing Director în cadrul companiei.

Potrivit sondajului realizat în perioada 1-8 decembrie, 63% dintre cele peste 1000 de companii chestionate se aşteaptă ca revenirea economică să urmeze tiparul literei ,,K’’, 15% estimează o evoluţie sub forma ,,U’’ sau ,,W’’ şi numai 7% mizează pe o ascensiune rapidă, sub forma literei ,,V’’.

Cele mai multe companii (61%) se aşteaptă ca abia în 2022 să atingă nivelul cifrei de afaceri din 2019, iar 15% estimează că vor recupera în 2021. Alte 23% din firme spun că afacerile vor urma un trend stabil anul viitor, nefiind influenţate de efectele pandemiei.

,,Economia românească a trecut prin această criză ceva mai bine decât alte ţări. După un prim trimestru cu o rezilienţă surprinzătoare de +0.3% faţă de trimestrul 4 2019, a urmat scăderea abruptă de 12.3% din trimestrul 2 faţă de trimestrul 1, iar în trimestrul 3 s-a inregistrat o revenire de +5.6% faţă de trimestrul 2. Acest trend urmează, destul de probabil, să fie confirmat şi de datele din trimestrul 4. Aşa se explică şi faptul că, întrebaţi cum le-au fost influenţate afacerile in perioada de pandemie, 41% dintre companii au indicat o scădere a cifrei de afaceri cu 10-25%. Numai 16% au indicat o scădere mai mare de acest procent şi, foarte interesant, puţin peste 20% au indicat o creştere a business-ului cu până în 25%. Acest lucru demonstrează că managerii români au învăţat lecţia crizei precedente şi s-au adaptat destul de rapid la noua realitate economică, reuşind, în mare parte, să preîntâmpine o scădere economică puternică’’, a declarat Claudiu Ghebaru, Senior Corporate Dealer in cadrul companiei.

Potrivit rezultatelor barometrului, 53 % dintre firmele chestionate au declarat că aveau o strategie de gestionare a evenimentelor externe (economice, sanitare etc.)

Întrebate când anticipează că se va finaliza campania naţională de vaccinare a 70% din populaţia Romaniei, 57% din companii au indicat trimestrul III 2021, iar 34% din companii au indicat trimestrul IV al anului viitor.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO