"Cât timp am fost eu ministru al transporturilor, un an şişapte luni, Bechtel a realizat lucrări de banii primiţi de laCNADNR. În acea perioadă, 2007-2008, s-au realizat lucrăricomplexe, în profunzime la fundaţia autostrăzii, viaducte şipoduri. La Cluj jumătate din autostradă nu este pe pământ, iar laSuplacu de Bărcău s-a construit un viaduct cu o lungime de peste unkilometru", a declarat fostul ministru al transporturilor dinpartea PNL Ludovic Orban. Fostul ministru a subliniat că a avutocazia să rezilieze contractul cu Bechtel, dar din cauzacondiţiilor contractuale acest lucru nu a fost posibil. Şi totuşi,miercuri a fost posibil.
Costul de construire a autostrăzii Transilvania va fi redusastfel cu aproximativ 50%, la 6,9 milioane euro/km, potrivitdeclaraţiilor ministrului, iar compania Bechtel va mai lucra doarpe două tronsoane, statul fiind liber să liciteze celelalte şasetronsoane. Premierul Emil Boc a susţinut la rândul său că Bechtelnu va primi despăgubiri pentru modificarea contractului.
Potrivit ministrului transporturilor, costul total alautostrăzii se va ridica la 3,8 miliarde euro, comparativ cu 9,9miliarde euro, la cât s-ar fi ridicat investiţia totală dacălucrarea ar fi fost derulată până la final cu Bechtel pe bazacontractului încheiat în 2004.
Mark Gitenstein, ambasadorul Statelor Unite la Bucureşti,califică soluţia la care au ajuns Ministerul Transporturilor şicompania Bechtel pentru autostrada Transilvania drept "un succespentru toate părţile", în special pentru cetăţenii români, potrivitunui comunicat de presă de pe site-ul oficial al Ambasadei SUA.
Boagiu a precizat că înţelegerea cu constructorul americanBechtel a putut fi modificată cu sprijinul ambasadei americane laBucureşti şi a preşedintelui Traian Băsescu.
În condiţiile în care porţiunea construită a costat în medieaproximativ 20 de milioane de euro per kilometru, ministrultransporturilor Anca Boagiu a anunţat la mijlocul acestei săptămânică americanii de la Bechtel vor mai lucra doar pe două tronsoaneale autostrăzii, iar preţul va fi redus la 6,9 mil. euro perkilometru. Potrivit contractului semnat în 2003, întreagaautostradă trebuia să coste 2,2 mld. euro, adică 5,3 milioane deeuro per kilometru.
"Se continuă lucrările pe tronsonul Suplacu deBarcău-Borş, iar la nivelul politic am decis, în coaliţie, catronsonul de la Gilău la Mihăileşti să fie scos imediat lalicitaţie, deoarece proiectarea este finalizată. Pentru tronsonulTârgu Mureş-Câmpia Turzii va fi reluată proiectarea, în vedereaorganizării licitaţiei de execuţie. Evident că Bechtel nu va primidespăgubiri, ce despăgubiri să primească?", a spus Emil Boc, citatde Mediafax.
Proiectul autostrăzii Transilvania a fost împărţit în opttronsoane de construcţie. Lucrările nu au fost începute pe şasedintre ele, însumând 297 de kilometri, respectiv Braşov-Făgăraş (53km), Făgăraş-Sighişoara (52 km), Sighişoara-Ogra (56 km),Ogra-Câmpia Turzii (36 km), Cluj Vest-Mihăileşti (24 km) şiMihăileşti-Suplacu de Barcău (76 km).
Costul de construire a autostrăzii Transilvania pe tronsoaneleunde Bechtel continuă să lucreze va fi redus la 6,9 milioaneeuro/km, faţă de 14,7 milioane euro/km în prezent, pentru celelaltetronsoane costul estimat şi raportat inclusiv la specificulterenului fiind de 7,2 milioane euro/km, nivelul final urmând însăsă fie stabilit în urma licitaţiilor.
Din totalul de 2,2 miliarde euro prevăzute iniţial pentruexecutarea celor 413 kilometri de autostradă, avem executaţi 54kilometri şi am cheltuit 1,25 miliarde euro.
Dacă în condiţiile actuale ale contractului existent cu Bechtelam fi terminat autostrada, costul final al acesteia ar fi fost de9,9 miliarde euro, iar acum costul pe care îl vom avea de suportatîn final, în urma acestei negocieri pentru finalizarea lucrărilor,va fi de 3,8 miliarde euro", a spus Boagiu.
Ea a arătat că au fost negociate şi alte clauze din contract,referitoare la penalităţi, termene de execuţie şi achitarea sumelorrestante, dar nu a prezentat detalii.
Potrivit ministrului, plăţile restante pe care Guvernul trebuiesă le mai achite companiei Bechtel însumează circa 90 milioaneeuro, achitate în două tranşe, dintre care prima în perioadaimediată, iar a doua la finalul acestui an.
Tronsonul Suplacu de Barcău-Borş va fi finalizat în totalitatede Bechtel în 2013. Boagiu evitând însă să avanseze şi un termen definalizare a întregii autostrăziTransilvania.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels