Companii

Benzina s-a scumpit în trei ani de criză cu 84%. Doar la greci a crescut mai mult

Benzina s-a scumpit în trei ani de criză  cu 84%. Doar la greci a crescut mai mult

Benzina s-a scumpit în trei ani de criză cu 84%. Doar la greci a crescut mai mult

Autor: Roxana Petrescu

09.01.2012, 00:09 4500

În ultimii trei ani de criză, adică de la începutul lui 2009 şi până la finele anului trecut, litrul de benzină comercializat pe piaţa locală s-a scumpit cu peste 84%, în euro, arată datele publicate în buletinele petroliere realizate de Comisia Europeană.

În lei, creşterea a fost de 82%, comparând preţurile afişate de Petrom de la începutul lui 2009 cu cele afişate în prima zi a acestui an. Totodată, în ultimii trei ani de criză, economia României a picat cu 7%.

Datele Comisiei Europene arată că dacă pe data de 12.01.2009 un litru de benzină costa circa 0,66 euro (3 lei), pe 19.12.2011 acelaşi litru de benzină se cum­pă­ra cu peste 1,2 euro (5,6 lei).

Cu aceste creşteri de preţ, România se clasează pe al doilea loc în topul scumpirilor la benzină între toate cele 27 de state membre, medalia de aur fiind adjudecată de petroliştii din Grecia, ţară în care acest tip de carburant a crescut cu aproape 98% în perioada de timp analizată. Podiumul este completat de Letonia, dar la o diferenţă considerabilă de primii clasaţi, aici litrul de benzină scumpindu-se cu "numai" 67,8%.

La coada clasamentului sunt petroliştii din Germania şi Olanda care în intervalul 12.01.2009-19.12.2011 au scumpit litrul de benzină cu 30,6%, respectiv 27,1%, după cum arată statisticile UE.

Cert este că dacă la începutul lui 2009 barilul costa aproape 43 de dolari, acum a depăşit pragul de 110 dolari, iar posibila impunere a unui embargo asupra petrolului iranian din partea Uniunii Europene nu va face altceva decât să pună o presiune suplimentară pe preţul "aurului negru".

"Lucrurile par a fi destul de clare. Există o poziţie de monopol. Sunt cheltuieli ca în Est, preţuri ca în Vest şi profituri ca în Africa. Noi am propus mai multe măsuri, dar niciuna nu a fost luată în calcul. Una ar fi fost taxarea profiturilor companiilor petroliere făcute pe baza volatilităţii preţului la petrol", spune Cristian Pârvan, secretar general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR).

Nici în ceea ce priveşte motorina, cei trei ani de criză, în care consumul de carburanţi a scăzut, nu au potolit apetitul pentru scumpiri al petroliştilor. Astfel, România este din nou pe podiumul celor mai mari majorări de preţ, dar de această dată este ocupanta locului trei cu scumpiri de 61% pe litrul de motorină aplicate în perioada 12.01.2009 - 19.12.2011. Pe locurile fruntaşe sunt Cipru, cu peste 70% şi Ungaria cu peste 62%. Printre ţările din coada clasamentului se numără din nou Olanda şi Germania, unde litrul de motorină s-a scumpit în perioada analizată cu 32,9%, respectiv 29,1%. Astfel, companiile nu au trasnmis în preţul la pompă întreaga apreciere a barilului de petrol.

Încă din anul 2005 se derulează o anchetă privind posibile înţelegeri între marile companii ptroliere, Petrom, Rompetrol, Lukoil, MOL şi Agip, pentru stabilirea preţului la pompă, dar nici până în ziua de azi oamenii Consiliului Concurenţei nu au strâns suficiente dovezi. Pe de altă parte însă, marile companii petroliere ar putea fi sanţionate chiar săptămâna aceasta pentru decizia de a scoate în comun un tip de benzină în 2008.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO