Companii

Berarii si-au inghetat bugetele de promovare din cauza crizei. Investitii de trei ori mai mici in septembrie

Berarii si-au inghetat bugetele de promovare din cauza crizei. Investitii de trei ori mai mici in septembrie

Shachar Shaine, presedintele Asociatiei Berarii Romaniei: Producatorii incep sa isi indrepte atentia catre mijloace alternative de media, cum sunt internetul sau evenimentele, care s-au dezvoltat foarte mult in ultima perioada si nu sunt monitorizate de companiile de cercetare.

23.10.2008, 15:07 32

"Primul pas pe care il faci atunci cand nu stii ce se va intampla este sa pui frana bugetelor de publicitate, iar producatorii de bere au facut exact acest lucru in luna septembrie a acestui an, pe fondul incertitudinilor create de criza financiara", a declarat Shachar Shaine, presedintele Asociatiei Berarii Romaniei, care include companiile Heineken Romania, InBev Romania, United Romanian Breweries Bereprod si Ursus Breweries.

Investitiile realizate de filialele locale ale multinationalelor din industria berii in primele noua luni ale acestui an au scazut cu 17% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, ajungand de la peste 194 mil. euro in 2007 la putin sub 155 mil. euro (sume calculate la rate-card) la sfarsitul lunii septembrie a acestui an, potrivit Alfa Cont.
Comparativ cu anul precedent, numai in lunile ianuarie si aprilie ale acestui an, investitiile realizate de berari in promovare au fost mai mari decat in 2007. Cea mai mare scadere a investitiilor alocate publicitatii a fost resimtita in luna septembrie a acestui an, cand berarii au platit 9,9 mil. euro (valoare calculata in rate-card), de trei ori mai putin fata de cele peste 26 mil. euro cheltuite in aceeasi perioada a anului precedent.
"Nu cred ca exista o scadere la fel de mare a investitiilor nete care sunt realizate in publicitate, din cauza diferentelor care exista intre bugetele nete si cele rate-card, insa trebuie sa luam in considerare faptul ca preturile din media au crescut anul acesta cu intre 20 si 30%", a adaugat Shaine.
Un alt factor care ar putea sta la baza acestor reduceri de bugete este faptul ca producatorii de bere au inceput sa isi directioneze investitiile de publicitate catre maxim trei-patru branduri, fata de anii precedenti cand investeau in promovarea a cel putin jumatate dintre brandurile din portofoliu.
"De asemenea, producatorii incep sa isi indrepte atentia catre mijloace alternative de media, cum sunt internetul sau evenimentele, care s-au dezvoltat foarte mult in ultima perioda si nu sunt monitorizate de companiile de cercetare", a declarat Shachar Shaine, care conduce si operatiunile locale ale imbuteliatorului Tuborg si Carlsberg, jucator aflat in top cinci pe piata romaneasca.
Aproape 80% din investitiile in publicitate realizate in primele noua luni ale acestui an apartin primilor trei jucatori de pe piata, respectiv Ursus Breweries, Heineken Romania si InBev Romania, singurul producator din top trei care a crescut in aceasta perioada bugetul de promovare fiind Ursus Breweries, potrivit datelor Alfa Cont.
Edwin Botterman, presedinte si CEO al Heineken Romania: Criza financiara in mod sigur va afecta si Romania. Nu poate sa nu fie resimtita si aici. Va afecta atat businessuri, cat si consumatori sau imprumuturile la banci, care vor deveni mult mai restrictive.Aceste date arata ca filiala locala a gigantului sud-african SAB Miller a investit cu 18% mai mult in promovare in perioada ianuarie-septembrie a acestui an fata de acelasi interval din 2007, la peste 50 mil. euro rate-card, in timp ce numarul de spoturi difuzate a crescut cu peste 5.000 de aparitii, la peste 22.300 de spoturi. In aceeasi perioada, InBev a scazut cu 25% investitiile in publicitate, ruland 12.600 de spoturi, cu 6.600 mai putine ca in ianuarie-septembrie 2007, in timp ce Heineken a rulat aproape 23.000 de spoturi, cu 6.900 mai putine ca in anul precedent.
In cazul filialei locale a grupului olandez Heineken, scaderea investitiilor rate-card in publicitate poate fi explicata si prin achizitia producatorului Bere Mures, o afacere plasata in jurul a 150 de milioane de euro.
Cu toate acestea, Edwin Botterman (foto), presedinte si CEO al Heineken Romania, declara ca bugetul de publicitate al companiei nu va fi afectat de criza financiara.
"Nu avem planuri de reducere a bugetului de publicitate. Va trebui sa schimbam putin mixul intre tipurile de promovare pe care le abordam, din cauza cresterii costurilor pe acest segment", afirma Botterman.
Directorul executiv al Heineken sustine ca in perioada de criza producatorii de bere ar trebui sa isi redirectioneze businessul catre segmentele de nisa pentru a putea sustine o continuitate a cresterii.
"Criza financiara in mod sigur va afecta si Romania. Nu poate sa nu fie resimtita si aici. Va afecta atat businessuri, cat si consumatori sau imprumuturile la banci, care vor deveni mult mai restrictive. Trebuie cautate piete care inca au nevoie mare de extindere, de dezvoltare", este de parere presedintele Heineken Romania.
O incetinire a ritmului de crestere a fost resimtita de berari anul acesta si din punctul de vedere al volumelor vandute.
Dupa ce piata berii a atins la finalul anului trecut un consum de 89 de litri per capita, ritmul de crestere a incetinit in 2008, producatorii de bere inregistrand in primele sase luni ale acestui an vanzari de 9,9 milioane de hectolitri (800 de milioane de euro - pret la raft), cu doar 5% mai mari fata de aceeasi perioada din 2007.
Tot in primul semestru al acestui an, membrii Asociatiei Berarii Romaniei au inregistrat un volum al vanzarilor de 7,9 milioane de hectolitri, in crestere cu 8% fata de perioada ianuarie-iunie a anului trecut.
Cu un an in urma, ritmul de crestere al multinationalelor era de 30% dupa primele sase luni.
Pentru finalul acestui an, berarii estimeaza depasirea pragului de vanzari de 20 de milioane de hectolitri si atingerea unui consum de 95 de litri per capita, in conditiile in care ritmul de crestere asteptat de producatori pentru finalul anului 2008 variaza intre 6 si 8%.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO