Companii

Berea face din nou spumă după doi ani de scădere a consumului. Românii au dat 1,8 miliarde de euro pe bere în 2011

Berea face din nou spumă după doi ani de scădere a consumului. Românii au dat 1,8 miliarde de euro pe bere în 2011

Autor: Ioana David

29.02.2012, 15:59 810

După o vară slabă, motorul a fost reprezentat de lunile de toamnă septembrie şi octombrie, când creşterile au fost de două cifre, rezultate nesperat de bune pentru berari. În această perioadă, vremea caldă şi competiţia fotbalistică europeană UEFA Champions League au fost factorii care i-au adus pe români la terase sau i-au determinat să-şi pună mai multă bere în coşul de cumpărături.

Ultimul an de creştere pentru industria berii a fost 2008, pentru ca ulterior piaţa să coboare atât în 2009, cât şi în 2010.

În 2008, anul care a marcat şi începutul crizei economice mondiale, vânzările de bere în România atingeau recordul de 20,45 milioane de hectolitri. Anul trecut în România s-au vândut numai 16,83 milioane de hectolitri.

Cele mai mari rulaje în industria berii se fac în retail, care reprezintă 72% din total, potrivit unui raport al firmei de consultanţă Ernst&Young aferent anului 2010. Preţul mediu al unui litru de bere în acest canal este de 0,8 euro (inclusiv TVA), în timp ce în HoReCa (hoteluri şi restaurante), preţul este de 1,7 euro pe litru.

Dacă aceste preţuri s-au menţinut anul trecut, ar rezulta că românii au lăsat 801 mil. euro în industria ospitalităţii şi circa 969 mil. euro în retail. În total, românii au cheltuit pentru bere aproape 1,8 mld. euro anul trecut, potrivit calculelor ZF.

Cei mai mari producători de bere de pe piaţa locală sunt Ursus Breweries, Heineken, Bergenbier, URBB şi Romaqua (cu brandurile Albacher şi Dorfer). Până acum, dintre companiile care şi-au anunţat rezultatele financiare, Heineken are cele mai mari creşteri.

Potrivit raportului anual, olandezii au avut în România o creştere de aproape 10% a vânzărilor (în volum). Bucegi, unul dintre brandurile din portofoliu, a ajuns în 2011 la vânzări de peste 2 milioane de hectolitri, acesta fiind unul dintre motoarele locale de creştere. Heineken, care are în portofoliu branduri precum Silva, Ciuc sau Golden Brau, deţine patru fabrici, la Constanţa, Craiova, Miercurea-Ciuc şi Târgu-Mureş. În acest context, se poate spune că olandezii câştigă teren în industria berii după ce liderul, Ursus, a înregistrat o scădere cu 6% a vânzărilor în perioada octombrie-decembrie 2011 faţă de acelaşi interval din anul anterior (trimestrul trei al anului fiscal raportat de companie).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO