Companii

Biofresh Banat, un start-up pornit în 2019, care pune pe piaţă legume 100% bio: „Ne dorim ca toate investiţiile previzionate în următorii 2 ani şi asocierea în cooperativă să ne aducă forţa necesară pentru a aborda zona de export.”

Biofresh Banat, un start-up pornit în 2019, care pune pe...

Autor: Florentina Niţu

22.12.2021, 22:00 537

Antreprenorii şi managerii români, dar, mai ales micii producători, au găsit în ultimii ani tot mai multe şi mai diverse căi de a face comerţ internaţional, fie prin comunităţile de români dintr-o anumită ţară, fie prin distribuitori, fie direct. Exportul a devenit acum un obiectiv pe termen mediu şi pentru BioFresh Banat, un start-up care a pornit în 2019 de la ideea de a aduce pe piaţă produse bio 100% în partea de vest a ţării şi de a readuce în rândul consumatorilor gustul legumelor proaspete.

„Intenţionăm să investim împreună cu alte persoane care ne împărtăşesc viziunea şi strategia, alături de care suntem membri fondatori ai unei cooperative. Ne dorim astfel, pe de o parte, să creştem suprafeţele cultivate, iar, pe de altă parte, să diversificăm portofoliul şi să tehnologizăm anumite procese”, a spus Nicoleta Cioca, co-fondator al BioFresh Banat, cu afaceri de aproape 1,5 milioane de lei (circa 300.000 euro). Ea este expert în accesarea de fonduri europene şi a gândit şi deschis businessul BioFresh Banat exclusiv prin finanţare europeană în valoare de 2,4 milioane de euro, proiect derulat în perioada august 2018 – august 2019.

Pentru investiţiile preconizate pentru viitor, Nicoleta Cioca îşi propune, din nou, să atragă fonduri europene, la care se vor adăuga şi resurse proprii şi credite bancare. „Din experienţa trecută, ştim că nu putem implementa un proiect de anvergură fără o susţinere bancară eficientă în spate, iar Patria Bank s-a dovedit a fi un partener de încredere în implementarea planurilor noastre investiţionale şi sperăm să putem în continuare conta pe ei”, a menţionat antreprenoarea.

Investiţiile din 2022 constau în achiziţionarea de echipamente pentru sortare, dat fiind faptul că produsele companiei se vând în magazine mari, dar şi în magazine tradiţionale cu produse ecologice, dar şi construirea unei pentru depozitarea legumelor.

„Totodată, ne dorim ca toate investiţiile previzionate în următorii 2 ani şi asocierea în cooperativă să ne aducă forţa necesară pentru a aborda zona de export, mai ales că din punct de vedere logistic suntem poziţionaţi excelent pentru asta”, a precizat Cioca. Afacerea se află în judeţul Timiş, foarte aproape de trecerea de frontieră din Nădlac, situată în judeţul vecin, Arad.

Nicoleta Cioca consideră că potenţialul producătorilor de legume din România este imens, dar cu toate acestea recunoaşte că este foarte greu să ajungă la un procent mare a cantităţii exportate într-un timp foarte scurt.

„Ţinând cont că discutăm de o cotă de piaţă extrem de mică în zona bio raportat la piaţa totală de legume, tind să cred că dublarea vânzărilor ca volum în următorii 5 ani nu este improbabilă sau imposibilă. Însă, este evident ca evoluţia acestui segment va depinde extrem de mult de implicarea statului, mind set-up legumicultorilor şi informarea cât mai multor consumatori”, a completat co-fondatoarea BioFresh Banat.

Cum a fost anul 2021 pentru BioFresh Banat?

„Anul 2021 a fost un an cu adevărat provocator. Pe de o parte ne-am confruntat cu creşteri de preţuri la inputuri, iar pe de altă parte aveam o presiune continuă în ceea ce priveşte preţul final al produselor noastre. Este greu să faci un echilibru fără să transferi aceste majorări în preţul final, dar ne-am straduit să optimizăm din fluxurile de lucru şi am reuşit până la urmă să nu creştem preţurile. Nu vom putea să procedăm la fel în 2022 în condiţiile în care majorările de preţuri la toate materialele achiziţionate de noi au devenit mai mult decât semnificative”, a explicat Nicoleta Cioca.

Mai mult, antreprenoarea afirmă că în unele cazuri preţul la raft al legumelor bio a fost acelaşi sau chiar a scăzut raportat la 2019 sau 2020. „Principala schimbare din piaţă cred că a fost impactul puternic negativ adus de eliminarea obligativităţii achiziţiei unui volum minim de legume şi fructe româneşti de către marii retaileri. În unele cazuri aceasta libertate legislativă s-a tradus rapid prin reorientarea achiziţiilor”, a adăugat ea.

Ce ar trebui imbunatatit la legumicultura românească? Cum poate fi extins sezonul?

„În primul rând, trebuie să modificăm mind set-up-ul dintr-o zonă de supravieţurie într-una de dezvoltare eficientă. Ca să putem face asta, pe lângă propria convingere, logică sau strategie, ar fi obligatorie asocierea, dar şi existenţa cu adevărat a unui sprijin real din partea guvernului. (...) În ceea ce priveşte existenderea sezonului, cea mai mare provocare este una de productivitate pentru unii sau chiar de tehnologie pentru alţii. Dacă nu prelungim sezonul, suntem nevoiţi să vindem produsele sub cost pentru că avem importuri la preţuri competitive din zone însorite. Asta s-a întâmplat în luna noiembrie cu tomatele”, a afirmat Nicoleta Cioca.

România are supraproducţie de fructe şi legume în sezonul estival, însă iarna duce lipsă, pentru că infrastructura în spaţii protejate - sere şi solarii - încă nu este suficientă pentru a acoperii necesarul de consum.

 

Acest articol face parte din campania editorială “Agricultura viitorului” realizată cu susţinerea Patria Bank.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO