Companii

Blidar duce vagoane de călători „made in Arad“ pe piaţa italiană. „Vom compensa scăderile de la noi“

Blidar duce vagoane de călători „made in Arad“ pe piaţa italiană. „Vom compensa scăderile de la noi“

Valer Blidar, prorprietarul Astra Vagoane Călători: Când statul are un comportament normal şi logic nu poţi decât să te comporţi normal. Când statul sare calul, încerci să treci pe sub cal. Lupta pentru existenţă este dură şi nu are reguli.

06.07.2010, 23:27 254

"Prin acest contract semnat cu un operator feroviar din nordulItaliei şi printr-un alt contract pe care îl vom semna în curând cuun alt operator din Europa, vom compensa destul de bine reducerilecauzate de această perioadă mai neagră de criză, astfel ca nici noişi nici angajaţii noştri să nu avem de suferit", a declaratproprietarul Astra Vagoane Călători.
Blidar, 65 de ani, a dezvoltat un grup de companii cu afaceri decâteva zeci de milioane de euro din producţia de vagoane decălători. Compania Astra Vagoane Călători a rulat afaceri de 65 demilioane de euro în 2008 şi un profit net de 26,3 milioane de euro,potrivit datelor de pe site-ul Ministerului de Finanţe. Omul deafaceri nu a dorit să facă publice rezultatele companiei pentruanul trecut. Blidar mai deţine pe lângă Astra Vagoane Călători,principalul furnizor pentru Căile Ferate Române, şi firmele AstraVest, Sirv Titu, fabrica de marmură Marmura Bucureşti şi TristarBucureşti.
Proprietarul companiei arădene nu a dorit să precizeze câte vagoanevor fi livrate în Italia, numele operatorului feroviar şi nici lacât se ridică valoarea contractului pe motiv că "sunt multe lucruripe care concurenţa nu trebuie să le afle, sunt reguli deconfidenţialitate în zona businessului care trebuierespectate".
Potrivit declaraţiilor anterioare ale omului de afaceri, AstraVagoane Călători vinde vagoane la preţuri ce variază între 550.000de euro şi 850.000 de euro. Astfel că, în cazul în care AstraVagoane Călători ar livra 100 de vagoane operatorului feroviar dinItalia, ar putea încasa între 55 mil. euro şi 85 mil.euro, potrivitcalculelor ZF.
"În scurt timp vom încheia un alt contract pentru a livra vagoaneîntr-o altă ţară europeană, poate cea mai protecţionistă dinEuropa. Vă voi spune în câteva zile despre ce ţară este vorba, dupăce voi semna contractul."
Despre contractele cu CFR Călători: "Contractele cu statulsunt şi nu sunt"
Omul de afaceri a încheiat în ultimii doi ani prin Astra VagoaneCălători contracte în valoare de peste 400 de milioane de euro cuCFR Călători pentru furnizarea de vagoane de călători, însăînţelegerea cu operatorul italian este prima pe pieţeleeuropene.
"Este pentru prima oară când încheiem un contract pentru livrareade vagoane cu o ţară europeană. Pe această piaţă este destul degreu de pătruns, am fost nevoiţi să căutăm diferite căi de intrarepe această piaţă foarte selectivă".
La începutul acestui an, operatorul CFR Călători a anunţat că vaîncheia un acord-cadru cu Astra Vagoane Călători, prin care vaachiziţiona în următorii patru ani 400 de vagoane noi, de tipInterRegio, pentru 1 miliard de lei (238 mil. euro). Acestacord-cadru succede unui alt acord-cadru, de o valoare aproapesimilară, încheiat în 2008. Este vorba de un contract de livrarecătre CFR Călători a 200 de vagoane de călători climatizate, pentrutrafic intern şi internaţional, în valoare de peste 700 de milioanelei (199 milioane euro).
"Contractele cu statul sunt şi nu sunt. Anul acesta trebuie sălivrăm 30 de vagoane noi către compania feroviară de stat, dar nuse ştie dacă statul va avea bani să le plătească", declara ValerBlidar în mai anul acesta.
Se aşteaptă la creşteri de vânzări din 2011
Astra Vagoane Călători mai livrează componente de vagoane şi cătrecăile ferate din Egipt, Franţa, Iran şi alte ţări. Blidar precizacă în cazul în care nu ar fi avut contracte şi cu alte căi ferate,compania ar fi murit de mult. Omul de afaceri susţinea tot în maică anul acesta va fi un an foarte slab din punctul de vedere alcontractelor încheiate cu statul din cauza condiţiilor economicedificile. În ceea ce priveşte încasările aşteptate anul acesta dela Astra Vagoane Călători, omul de afaceri spune că având în vederecă are un program de dezvoltare pe orizontală nu se aşteaptă larezultate extraordinare. În schimb, în 2011 estimează o creştere aafacerilor, pe fondul noilor contracte semnate.
Blidar, despre contextul economic: În România, fuga demuncă este sport naţional
Legat de modul în care se vor reflecta măsurile Guvernului asuprabusinessului, Blidar opinează că reducerea pensiilor cu 15% ar fifost un rău mult mai mic decât creşterea TVA cu 5%.
"Românii au un talent înnăscut să aleagă din o mie de variante pecea mai proastă, aşa cum s-a întâmplat acum", a menţionat Blidar.El a mai adăugat că Guvernul se consultă în ceea ce priveştemăsurile anti-criză cu tot felul de consultanţi care nu provin dinmediul de business sau care sunt aduşi din afară, ce vin cu soluţiitotal nepotrivite.
"Pe noi nu ne consultă nimeni. Ar trebui ca Guvernul să consultetoţi oamenii de afaceri de succes."
Valer Blidar mai susţine că risipa statului este cauza tuturorproblemelor cu care ne confruntăm. "În România, fuga de muncă estesport naţional. Nu văd nicio revenire economică în felul acesta. Înloc să se pună la treabă şi să se gândească la măsuri, aleargă dupăciolan şi nu după problemele economice. Soluţia este reducereacosturilor statului, care are tot felul de cheltuieli", spuneBlidar, făcând referire la guvernanţi.
Proprietarul Astra Vagoane Călători a mai spus că majorarea TVA afost o soluţie nepotrivită, ca multe altele luate de Guvern. "Cândstatul are un comportament normal şi logic nu poţi decât să tecomporţi normal. Când statul sare calul, încerci să treci pe subcal (...). Lupta pentru existenţă este dură şi nu are reguli."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO