Companii

Bogdan Stanca, Avicola Buzau: Asteptam fondurile europene pentru a demara investitii de 26 mil. euro

Bogdan Stanca, Avicola Buzau: Asteptam fondurile europene pentru a demara investitii de 26 mil. euro

Bogdan Stanca, actionar Aaylex: Suntem putin intarziati cu investitiile. Desi deja avem terenurile necesare si proiectele pentru ele, din cauza faptului ca nu exista metodologie de a accesa fondurile postaderare nu stim exact cum sa procedam. Ar fi o greseala sa ne apucam de investitii acum si sa nu obtinem o parte din fonduri.

10.05.2007, 18:09 2761

Bogdan Stanca, unul dintre cei trei actionari ai grupului de firme Aaylex, care detine Avicola Buzau, spune ca grupul va investi peste 26 mil. euro in dezvoltarea productiei de carne de pui, desi anul trecut cifra de afaceri obtinuta de Avicola Buzau a scazut cu 2,8 mil. euro fata de 2005.
Stanca a declarat ca cea mai mare parte a investitiei va fi destinata construirii unei noi ferme de pui si dezvoltarii distributiei. "La Avicola Buzau avem in desfasurare in acest moment o investitie de 4,2 milioane de euro pentru un proiect greenfield, care consta in construirea unei noi ferme de pui in judetul Buzau, la 5 kilometri de sediul central al companiei", a declarat Bogdan Stanca.
Desi virusul gripei aviare a transformat anul 2006 intr-unul dificil pentru producatorii de carne de pui, Stanca este de parere ca acesta a avut un impact mai mare asupra preturilor decat asupra consumului de carne de pui.
"In Romania s-a creat o stare de panica inutila cu aceasta gripa aviara. In toata industria s-au pierdut multi bani. Anumiti producatori s-au speriat efectiv si n-au mai populat fermele. Cei care au populat in continuare ca noi, au avut pierderi, dar din cauza scaderii pretului de cost, deoarece romanii au continuat sa cumpere si sa manance pui, numai ca s-a facut presiune foarte mare pe pret" , a explicat actionarul Aaylex.
Producatorii de carne de pasare au fost nevoiti sa reduca preturile cu 1,5 si 2 lei pe kilogram, potrivit jucatorilor din industrie. Scaderea preturilor cumulata cu scaderea consumului intern si cresterea importurilor a adus la acel moment pierderi de 35 de milioane de euro, pierderi care s-au vazut si in rezultatele financiare pe 2006 ale producatorilor locali.
Repozitionarea preturilor i-a tinut in loc si pe ceilalti producatori din piata, atat Agricola Bacau cat si Transavia, doi dintre principalii producatori, inregistrand anul trecut rezultate sub estimarile initiale.
Noua ferma a Avicola Buzau va avea 18 hale si va fi cea de-a doisprezecea unitate a companiei, care mai detine zece ferme in Buzau si una in Galati. Potrivit reprezentantului companiei, o parte din aceasta investitie este realizata prin intermediul unui program Sapard in valoare de 2 mil. euro. Lucrarile la noua ferma au inceput in februarie 2007, iar Stanca estimeaza ca prima productie va avea loc pana la sfarsitul acestui an.
"Intentionam sa triplam capacitatea de productie pana la jumatatea anului 2009, pentru a face fata concurentei de pe piata locala in urma integrarii Romaniei in UE", a spus Stanca.
Reprezentantul Aaylex a adaugat ca anul trecut capacitatea totala de productie a companiei Avicola Buzau a fost de 10.000 de tone de carne abatorizata, ceea ce inseamna ca producatorul va atinge in urmatorii doi ani o capacitate de productie anuala totala de 30.000 de tone.
"Suntem putin intarziati cu investitiile. Desi deja avem terenurile necesare si proiectele pentru ele, din cauza faptului ca nu exista metodologie de a accesa fondurile postaderare nu stim exact cum sa procedam. Ar fi o greseala sa ne apucam de investitii acum si sa nu obtinem o parte din fonduri", a explicat Stanca.
Potrivit actionarului Aaylex, tendinta actuala din sistemul agricol romanesc este de a sparge in sume mici fondurile structurale pentru a ajuta la o dezvoltare rurala pe ferme mici familiale.
"Din punctul nostru de vedere acest lucru este o greseala, deoarece niciodata aceste ferme nu vor putea sa produca la nivel de cost redus si atunci incet-incet vor da faliment sau vor fi cumparate de investitori foarte mari din afara sau din tara, pentru a le reuni", a spus el.
Din acest motiv, compania doreste sa dezvolte, incepand cu sfarsitul anului 2008, un proiect de colaborare cu mici investitori pentru reunirea unor ferme familiale de crestere a pasarilor.
"Ne-am gandit la un proiect financiar din care o parte din finantare este asigurata de noi, iar o parte din fondurile structurale. Proiectul va consta in formarea unei familii de ferme pe care le vom dezvolta, le vom oferi furaje si le vom asigura conditiile medicale necesare. In general, daca micii investitori au terenul necesar, un proiect poate costa si 200.000 de euro", a spus el.
Aaylex isi comercializeaza o parte din productie printr-un lant de 18 magazine proprii sub brandul Cocorico, 15 dintre ele fiind situate in Bucuresti, iar restul in Buzau.
"Evolutia acestui lant de magazine depinde foarte mult de cum se vor dezvolta marile magazine de retail si cele de cartier. Strategia noastra pe magazine a fost sa vindem numai in piete si sa avem magazine specializate numai pe carne de pui. Daca pietele agro alimentare vor disparea, este probabil ca si magazinele noastre sa dispara", a explicat el.
Compania nu este prezenta in toate lanturile mari de magazine din piata, produsele Aaylex fiind intalnite doar in Billa, Mega Image, Gima, Cristim, Kaufland, Cora, Angst, Can Serv, Pic sau Auchan. Aaylex este de asemenea furnizorul local al lanturilor de fast-food KFC.
"Am incercat sa pastram un balans, care se misca intre comercializarea produselor in proportie de 40% pe piata traditionala si 60% prin retail, iar uneori balanta atinge chiar 50% si 50%", a spus Bogdan Stanca.
Lanturile mari de magazine au inceput sa influenteze foarte mult afacerile producatorilor prin practicarea unor preturi scazute. Astfel, in timp ce preturile la materiile prime si utilitati au crescut, producatorii incearca sa mentina preturile la acelasi nivel ca in urma cu doi, trei ani.
"Am facut investitii pentru a reduce costurile si am reorganizat anumite departamente care aveau costuri mai mari, iar in prezent avem costuri similare cu cele ale firmelor din comunitatea europeana", a declarat Stanca.
Producatorul vinde in proportie de 90% carne refrigerata, sub brandul Cocorico, cele mai vandute produse ale companiei fiind puiul intreg si puiul transat.
Desi in ultimii doi ani investitiile totale in promovare media ale producatorilor de preparate din carne s-au dublat pana la 60 de milioane de euro (valoare calculata in rate card), Aaylex nu este interesat deocamdata sa investeasca in promovare.
"Noi facem marketing direct, nu prin reclama. Am avut pana acum un an-doi reclame, mai mult radio. Am participat la reclama generala facuta de Asociatia Crescatorilor de Pasari pentru a reda increderea consumatorului in carnea de pui, dar nu consider ca este necesara in acest moment reclama de brand. Poate vom face asta atunci cand vom creste productia", a declarat reprezentantul Aaylex.
Grupul de firme Aaylex este format din companiile Aaylex Trading (partea centrala a grupului, care actioneaza in toate domeniile in care actioneaza si toate celelalte firme), Aaylex Distribution (distributia pentru toate firmele Aaylex din industria alimentara), Avicola Buzau (cresterea pasarilor), Lipia(cu activitate in piata preparatelor din panificatie) si Simex (companie cu activitati in domeniul imobiliar).
Potrivit informatiilor oferite de companie, grupul Aaylex a inregistrat in 2006 o cifra de afaceri de 214 mil. lei (60,7 mil. euro), in crestere cu 12% fata de anul precedent si estimeaza pentru 2007 o crestere de 10%, ceea ce ar duce afacerile Aaylex la 235 mil. lei.
Aaylex, companie din a carui actionariat fac parte Bogdan Stanca, Viorel Gavril Fetinca si Bogdan Gruia, detine 66,06% din actiunile producatorului de carne de pui Avicola Buzau. Din afacerile totale inregistrate anul trecut de Aaylex, 80,2 de mil. de lei(22,7 mil. euro) au fost obtinute de Avicola Buzau, in scadere cu 15% fata de 2005 cand obtinea 92,5 mil. lei(25,5 mil. euro). Scaderea a fost resimtita si in profit care s-a diminuat de aproximativ opt ori in 2006 comparativ cu anul precedent, de la 7,9 mil. lei pana la 900.000 de lei.
Principalii competitori ai companiei Aaylex din piata interna a carnii de pui sunt Agricola International Bacau, Agrisol International, Avicola Calarasi si Transavia Alba Iulia.


Aaylex in cifre:
3 - numarul actionarilor care detin Aaylex: Bogdan Stanca, Viorel Gavril Fetinca si Bogdan Gruia
5 - firme formeaza grupul Aaylex: Aaylex Trading, Aaylex Distribution, Avicola Buzau, Lipia si Simex.
10% - cresterea cifrei de afaceri estimata pentru 2007
18 - numarul magazinelor detinute de Aaylex sub brandul Cocorico
26 - mil. euro este suma care va fi investita de grup in urmatorii trei ani
60,6% - actiunile Aaylex la Avicola Buzau
60,7 - milioane de euro a fost cifra de afaceri a grupului Aaylex in 2006.
10.000 - de tone de carne abatorizata este capacitatea actuala de productie
30.000 - de tone de carne abatorizata este capacitatea de productie pe care compania vrea sa o atinga in 2009

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO