Companii

Brandient: un brand romanesc care vrea sa fie in top zece trebuie sa valoreze 200-300 mil. euro

Brandient: un brand romanesc care vrea sa fie in top zece trebuie sa valoreze 200-300 mil. euro

Aneta Bogdan, managing partener al Brandient, considera ca cele mai valoroase trei branduri romanesti la ora actuala sunt Dacia, Petrom si Sensiblu, insa valori mari au si companiile din retail Altex, Domo, Flanco, Asirom si brandurile de bere.

16.07.2008, 17:25 276

"Suntem sub o clauza de confidentialitate si exclusivitate. Ei isi doresc un pachet majoritar, in timp ce noi nu vrem asta, iar acum suntem in stadiul in care vorbim despre cat vrem sa vindem. Dar avem doi investitori care vor sa plece, au stat trei ani cu noi si odata cu plecarea lor o sa vindem si din actiunile noastre", spune Bogdan.
Cei doi investitori sunt Eric Florin Kish, vicepresedintele de marketing si retail al Rompetrol, si Tatiana Malacopol, care detin 5,97%, respectiv 9,8% dintre actiuni, potrivit Anetei Bogdan. Acestia s-au alaturat agentiei in 2005, la trei ani de la infiintarea acesteia. Ceilalti actionari sunt Aneta Bogdan (29,41%), Paul Cristian (26,38%), Bogdan Mihail Romulus (23,44%) si Cristian Petre (4,99%), potrivit datelor Registrului Comertului.
In 2006, Brandient a semnat un contract de asociere cu Enterprise, compania de consultanta de branding a WPP, cel de-al doilea grup de comunicare la nivel mondial, insa Bogdan spune ca nu poate comenta nimic despre numele partenerului din cauza clauzei de confidentialitate. Cu toate acestea, precizeaza ca "este un partener global care opereaza in Romania".
Negocierile au inceput in primele luni ale anului, insa atunci Brandient avea oferte si din partea a doua fonduri de investitii, pentru ca ulterior partenerul strategic sa solicite exclusivitate.
"Sunt foarte multe fonduri care iti pot da bani, dar eu nu am nevoie de bani. Eu am nevoie de un spate puternic, am nevoie ca atunci cand ma duc la Praga sa licitez pentru cel mai mare cont de avocatura international sa nu fiu sunata si sa mi se zica: 'Puteti opera in 13 tari?', iar eu sa spun: 'Oare nu am fost clara ca operam in Bucuresti?'", explica managerul Brandient.
Chiar daca este o agentie care s-a specializat in oferirea de servicii de branding antreprenorilor romani, un rol important in vanzarea de actiuni l-au avut oportunitatile internationale: "Ramanem loiali pietei romanesti de antreprenoriat insa deal-urile bune se fac totusi pe piata internationala".
Ea considera ca in acest an piata de branding va inregistra o crestere de aproximativ 50% fata de 2007, cand a fost de aproximativ 2,5 milioane de euro.
In 2007, agentia a avut o cifra de afaceri de aproximativ 775.000 de euro, valoare dubla fata de 2006, iar pentru acest an in functie de cifrele de pe primul semestru, Aneta Bogdan estimeaza o crestere de 50%. Ea mai precizeaza ca, in general, a doua jumatate de an inseamna in jur de 60% din totalul afacerilor. Cat priveste profitul, managerul Brandient afirma ca agentia are un profit brut de 40%.
Ea declara ca abia dupa cinci ani de la infiintarea agentiei a putut spune ca a ajuns unde si-a dorit. "Avem mai multi clienti decat putem servi, ceea ce ne pune in situatia fericita de a-i alege. In fiecare saptamana refuzam doi, trei clienti, fie pentru ca proiectul nu are loc in portofoliul nostru, fie nu este interesant deloc pentru ca este un client mic care nu ne foloseste bine resursele sau e un proiect intr-o industrie in care deja avem patru, cinci conturi."
Anul trecut agentia a avut peste 30 de clienti printre care Transavia, Qfort sau CEC Bank, insa Aneta Bogdan spune ca printre cei mai importanti si constanti clienti sunt fondurile de investitii.
"Clientii sunt punctuali, nu raman cu tine, dar lucram cu fonduri de investitii, iar opt din zece sunt proiectele acestora. Cei mai fideli sunt Oresa, Ged Capital, RAEF, AIG sau Advent".
Insa cel mai semnificativ cont de anul trecut al Brandient a fost CEC Bank, in rebrandingul acestuia reprezentantii bancii dorind sa investeasca intre 2008 si 2010 in jur de 50 de milioane de euro anual pentru reamenajarea celor 1.400 de sedii.
"Mi-as dori ca CEC sa fie in primele zece branduri romanesti, ceea ce inseamna ca trebuie sa aiba o valoare de doua, trei sute de milioane de euro."
Un studiu realizat in 2006 de Brandient arata ca cele mai puternice branduri locale erau Dacia, BCR si BRD, care aveau o valoare cumulata de 951,3 mil. euro.
Aneta Bogdan considera ca cele mai valoroase trei branduri romanesti la ora actuala sunt Dacia, Petrom si Sensiblu, insa valori mari au si companiile din retail Altex, Domo, Flanco, Asirom si brandurile de bere. Managerul Brandient spune ca atunci cand se face o tranzactie si nu exista studiu de brand, valoarea acestuia este reprezentata de suma platita de cumparator.
Printre clientii importanti pentru care a lucrat Brandient de la inceputul acestui an, Aneta Bogdan enumera Transavia, Ceramica Iasi, SIF Transilvania, Fonomat, Dedeman, dar si o banca.
"Bancile investesc in brand pentru ca este o perioada de consolidare. Pe de o parte este vorba de fuziuni si achizitii, iar orice fuziune sau achizitie implica si un rebranding, iar pe de alta parte rebrandigul este o modalitate de a atrage atentia. Este timpul bancilor si va mai fi in urmatorii sapte, opt ani", spune reprezentanta Brandient, adaugand ca in octombrie va incepe lucrul pentru o alta institutie bancara.
Potrivit managerului Brandient, un rebranding corporatist intr-o industrie mica poate ajunge si la 100.000 de euro. "Piata strange trei, patru milioane de euro, adica valoarea unui proiect in India sau in Rusia. Piata este atractiva pentru acele businessuri care au pornit de la zero centi. Dar cel care vine din afara si cere 1,5 mil. euro pentru un rebranding ce sa caute aici?", spune Aneta Bogdan.

Pasi spre o tranzactie
Eric Florin Kish (Rompetrol) si Tatiana Malacopol, care detin impreuna circa 16% din titlurile Brandient, au decis sa-si vanda actiunile
Brandient a avut anul trecut afaceri de 775.000 de euro, cu o marja a profitului brut de 40%
opt din zece proiecte derulate de agentie apartin fondurilor de investitii
cel mai semnificativ cont de anul trecut al Brandient a fost CEC Bank
un rebranding corporatist intr-o industrie mica poate ajunge si la 100.000 de euro

Cinci pentru 2,5 mil. euro
Piata de branding s-a ridicat anul trecut la 2,5 milioane de euro
Pe piata exista in acest moment cinci agentii importante de branding - Brandient, Branzas, Brand Tailors, Grapefruit si Brand Fusion.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO