Companii

Brandurile româneşti de modă faţă în faţă cu criza şi cu expansiunea străinilor: trei insolvenţe şi un faliment

Brandurile româneşti de modă faţă în faţă cu criza şi cu expansiunea străinilor: trei insolvenţe şi un faliment

Cele mai puternice branduri româneşti din modă sunt astăzi Musette, Nissa, şi I.D. Sarrieri, toate cu prezenţă atât locală cât şi internaţională. Lor li se adaugă şi alte branduri româneşti care au doar magazine locale precum Poema, Why Denis, Etic sau PnK Casual.

Autor: Cristina Roşca

23.06.2015, 09:05 1803

Criza financiară şi expansiunea agresivă a brandurilor străine în frunte cu Zara, H&M şi Deichmann au „măturat“ piaţa locală de îmbrăcăminte şi încălţăminte, primele capete care au picat fiind cele ale retailerilor români care au ales să intre în insolvenţă. În unele cazuri însă finalul a fost falimentul şi nu restructurarea.

Leonardo, Jolidon, House of Art şi Tina R sunt toate patru branduri româneşti cu istorie de circa două decenii. Ele au fost lansate pe piaţă în anii ’90, când România nu se afla pe lista de prio­rităţi a niciunui brand mare de la nivel internaţional. În anii de boom economic, când consumul era motorul economiei, businessul celor patru comercianţi „duduia“, iar ma­gazinele erau deschise pe bandă rulantă. În ultimii ani însă, ele au intrat în insolvenţă sau chiar în faliment. Retailerul de încălţăminte Leonardo, spre exemplu a fost liderul pieţei de la înfiinţare până în 2013, iar în cel mai bun moment reţeaua ajunsese să numere peste 200 de magazine doar în România. Antreprenorul Florin Panea, fondatorul companiei, îşi încercase norocul şi pe alte pieţe europene, însă aceste magazine au fost primele închise în criză. Un model similar a urmat şi Jolidon, care avea în anii de boom peste 80 de magazine în România, dar şi unităţi proprii sau în franciză pe pieţele externe. Acestora li se adăugau exporturi către peste 50 de pieţe. Leonardo este astăzi în faliment, cu afaceri anul trecut de sub 100 mil. lei, faţă de jumătate de miliard de lei în boom, iar Jolidon în insolvenţă cu pierderi anuale mai mari ca businessul de 64 mil. lei şi cu datorii de 256 mil. lei.

„Cred că au fost doi factori decisivi care au dus la intrarea în insolvenţă a brandurilor româneşti. Pe de-o parte în sectoare precum auto sau modă este evidentă preferinţa consumatorilor pentru produse venite din afară care au o imagine mai bună pe piaţa locală. În al doilea rând, putem pune situaţia pe seama lipsei de experienţă a antre­prenorilor români în a construi un brand“, afirmă analistul economic Aurelian Dochia. El adaugă faptul că aceştia nu au beneficiat nici de resursele financiare, dar nici de cunoştinţele necesare dezvoltării unui brand care să aibă acoperire europeană. „Acum, nu mai trebuie să construieşti un brand doar pentru România pentru că piaţa europeană este puternic integrată, vorbim de o economie globalizată. Trebuie ca antreprenor să ştii că vei avea concurenţă puternică încă de la primii paşi.“ Analistul este de părere că aceşti antreprenori nu ar trebui să renunţe după primul eşec, ci ar trebui să meargă mai departe cu noi idei de business până când vor reuşi să construiască un brand puternic şi stabil.

 

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO