Companii

Brau Union Romania creste simultan pe doua piete: a berii si de capital

29.05.2001, 00:00 84



Brau Union Romania, cel mai mare producator de bere intern, a inregistrat in primele patru luni ale acestui an o crestere a volumului vanzarilor cu 5,5% in comparatie cu aceiasi perioada a anului trecut. Piata berii a crescut, tot in primele patru luni ale anului, dupa spusele oficialilor Brau Union, cu 5%.

"Cresterea mai rapida a vanzarilor Brau Union in comparatie cu totalul pietei s-a datorat evolutiei foarte bune a marcilor noastre nationale: Silva, Ciuc, Golden Brau, Kaiser, Gambrinus si Schlossgold.

Toate cele sase marci au inregistrat cresteri de care ne putem declara satisfacuti", a declarat pentru Ziarul Financiar Nick Penny, director comercial al Brau Union Romania.

Vanzarile totale ale pietei berii din Romania in prime patru luni ale anului au fost, conform estimarilor Brau Union, de 3 milioane de hectolitri. Cota de piata a Brau Union a fost, dupa spusele lui Nick Penny, de 36%.

"Marca de care suntem cel mai multumiti este Golden Brau, cu adevarat povestea de succes a pietei berii din Romania. A fost lansata acum trei ani, a plecat de la zero, iar anul trecut a avut o cota de 13% din totalul pietei", afirma Nick Penny.

A doua cea mai bine vanduta bere a Brau Union Romania a fost in primele patru luni Ciuc, cu o cota de piata de 6%.

Piata berii din Romania a fost anul trecut in jur de 12,8 milioane de hectolitri.

Daca Golden Brau poate fi numita "povestea de succes" a pietii berii din Romania, nu acelasi lucru se poarte spune si despre Kaiser, marca cu care Brau Union este prezenta pe segmentul de piata al berilor premium internationale.

Printre primele marci internationale intrate in Romania dupa 1990, Kaiser a pierdut puternic teren dupa ce grupul danez Carlsberg si cel belgian Interbrew au inceput sa produca in Romania marcile Tuborg, respectiv Stella Artois. Vanzarile cumulate ale celor doua marci inseamna in prezent peste 90% din segmentul berilor premium sub licenta.

"Kaiser a pierdut teren pentru ca strategia grupului in Romania a fost concentrarea pe segmentul de piata mediu. Anul acesta, insa, lucrurile se vor schimba si ne vom concentra cel mai mult pe vanzarea berilor superioare. Daca vrem sa fim cu adevarat lideri, trebuie sa cucerim si segmetele "de sus" ale pietei", afirma Nick Penny.

Directorul de marketing spune ca principalii concurenti ai Brau Union in Romania sunt Interbrew (Stella Artois, Hopfen Konig, Bergenbier, Noroc), cu o cota de piata de 12%, si South American Breweries (Ursus), cu o cota de 10%.



Austriecii promit surprize concurentilor

"Concurentii se poate astepta la cateva surprize din partea noastra in acest an. Oricum, pot spune ca sunt de trei ani in Romania si ca in fiecare vara este vizibila o lupta din ce in ce mai acerba pentru castigarea pietei", spune Penny.

In 2000, toate cele sapte fabrici Brau Union din Romania au vandut 4,5 milioane de hectolitri de bere, adica 36-37% din totalul pietei. La inceputul acestui an, Brau Union Romania a anuntat ca tinteste o crestere a volumului vanzarilor de aproximativ 9% in 2001.

"Primele patru luni ale anului nu sunt relevante in cazul pietii berii datorita sezonalitatii. Lupta pentru cresterea vanzarilor si a cotelor de piata se va duce in perioada mai-septembrie", spune Nick Penny.

"Vrem o vara care sa dureze patru luni, sa aiba temperaturi de 30 de grade si in care sa ploua numai noaptea".

Principala temere a managerilor Brau Union pentru acest an este evolutia inflatiei, in conditiile in care fiecare majorare de pret trebuie facuta cu atentie astfel incat sa nu afecteze vanzarile si sa asigure mentinerea rentabilitatii.

Inflatia estimata de Guvern pentru 2001 este de 25% dar majoritatea analistilor sunt circumspecti fata de aceasta previziune. Cifrele dupa primele patru luni ale anului arata o inflatie de 11 %.

Nick Penny spune ca "una dintre cele mai dificile aspecte cu care ne confruntam pe aceasta piata este rata ridicata a inflatiei. Pretul materiilor prime si costurile cu energia sunt in continua crestere. In schimb, de peste trei ani pretul berii s-a mentinut sub rata inflatiei".



Diferente de strategie

Brau Union Romania a devenit principalul jucator de pe piata berii anul trecut, cand a achzitionat de la Brewery Holdings (un holding infiintat de trei fonduri de investitii) trei fabrici de bere. Pretul achizitiei a fost de 164,6 milioane de euro si a dus Brau Union la dublarea cotei de piata.

Grupul austriac estimeaza ca efectele de sinergie ale fuziunii (economii de scara) vor aparea in de-abia in 2002 si se vor concretiza in venituri suplimentare de 10 milioane de euro.

Brau Union detine in prezent sapte fabrici de bere (Grivita Bucuresti, Arbema Arad, Bere Craiova, Malbera Constanta, Haber Hateg, Bere Miercurea - Ciuc si Silva Reghin).

Investitiile facute de grupul austriac in Romania pana in prezent se cifreaza (daca excludem achizitia ultimilor trei fabrici) la aproximativ 50 de milioane de dolari.

"Datorita acestor investitii suntem capabili sa fabricam oricare din marcile noastre in fiecare din cele sapte fabrici. Acest lucru este foarte important daca ne gandim ca zona geografica in care actionam este foarte mare si trebuie sa micsoram cat mai mult costul transporturilor", spune Nick Penny.

Brau Union se afla in plin proces de fuziune la nivel administrativ si comercial cu cele trei fabrici cumparate de la Brewery Holdings. Nick Penny este unul din managerii Brewery Holdings care au fost cooptati si in noua echipa manageriala, pastrandu-si fucntia.

"Diferenta dintre strategiile celor doua companii este mare. La Brewery Holdings s-a intentionat o crestere rapida, pe termen scurt, si apoi vanzarea afacerii: Brau Union se afla aici pe termen lung", afirma Nick Penny.

Valoric, piata romaneasca este estimata la 500-600 milioane de dolari, iar pentru acest an este estimata o crestere de 5-6%. Analistii pietei estimeaza, de asemenea, mentinerea ritmul de crestere si in urmatorii ani.

Brau Union Romania face parte din divizia de bere, Brau Union AG, a grupului austriac BBAG. Cele sapte fabrici din Romania contribuie cu 18% la totalul vanzarilor de bere ale Brau Union AG si cu 9% la cifra de afaceri.



aapte fabrici unite si pe Rasdaq

Brau Union Romania este cotata piata secundara Rasdaq si are un capital social de 1.094,99 miliarde de lei, impartit in actiuni cu valoarea nominala de 25.000 de lei.

Cele trei fabrici cumparate anul trecut de la Brewery Holdings nu au fost inca incorporate din punct de vedere juridic in capitalul social al grupului. De exemplu, actiunile fabricii de bere Grivita, care a apartinut de Brewery Holdings, sunt tranzactionate separat pe Rasdaq.

Oficialii Brau Union afirma ca anul acesta va urma unirea celor sapte fabrici pe piata secundara si tranzactionarea in comun a titlurilor.

Actiunile Brau Union Romania au fost introduse la tranzactionare in toamna anului trecut, cand au fost unite cele patru fabrici achizitionate initial de grupul austriac.

Dupa ce au avut o prima saptamana de tranzactionare buna, in care pretul actiuniii a atins 30.000 de lei, cotatia Brau Union a scazut la un minim istoric de 8.500 de lei datorita numarului mare de actiuni aflate in posesia asa zisilor "cuponari".

De la in ceputul anului, Brau Union a intrat pe un accentuat trend ascendent, pe fondul efectuarii a numeroase tranzactii speciale.

Ultimul pret de tranzactionare a fost de 18.000 de lei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO