Companii

Britanicul Gary Whitlie pleacă de la conducerea Ursus după mai puţin de un an şi jumătate de mandat

Britanicul Gary Whitlie pleacă de la conducerea Ursus după mai puţin de un an şi jumătate de mandat

Britanicul Gary Whitlie, 54 de ani, a venit în România în vara anului trecut. De la 1 noiembrie el îi va preda funcţia de preşedinte al Ursus Breweries lui Andrew Highcock, care vine de la filiala din Slovacia a SABMiller

Autor: Dana Ciriperu

03.10.2011, 00:05 513

Britanicul Gary Whitlie, 54 de ani, a preluat funcţia de preşedinte al Ursus Breweries în luna iunie a anului trecut, după ce anterior fusese director general al Dreher Breweries, filiala din Ungaria a grupului SABMiller, timp de un an şi jumătate.

Mandatul pe care Whitlie l-a avut la conducerea Ursus Breweries este cel mai scurt din ultimii şapte-opt ani, în condiţiile în care Stephan Maria Weber sau Dieter Schulze au stat în România cel puţin trei ani.

Anul trecut, Ursus Breweries, care şi-a păstrat poziţia de lider după cifra de afaceri, a raportat pierderi de 20 mil. euro, cele mai mari înregistrate de un jucător de top cinci din industrie.

Cu un an în urmă, compania raportase un câştig net de aproape 5 milioane de euro. Cifra de afaceri a Ursus Breweries a scăzut cu 2% (în lei) anul trecut, la 280 de milioane de euro. Rezultatele sunt în linie cu evoluţia industriei din punctul de vedere al volumului, care a raportat un declin de 3,5%. Doar două dintre companii, Heineken şi Romaqua, au reuşit să-şi majoreze cifrele de afaceri anul trecut, fiind şi singurele care au consemnat la finalul lui 2010 profit net.

Deşi compania din România nu oferă informaţii privind dinamica vânzărilor din acest an, în cel mai recent raport al SABMiller se arată că Ursus Breweries a înregistrat în perioada aprilie - iunie 2011 o scădere de 3% a vânzărilor în volum comparativ cu intervalul similar din 2010.

În acelaşi interval, piaţa totală a stagnat. Cu aceste rezultate, care corespund primului trimestru al anului fiscal, Ursus arată că nu a reuşit să scape de scăderi, în condiţiile în care în anul financiar aprilie 2010 - martie 2011 producătorul a raportat un declin de 8% al volumelor vândute.

Perioada de un an şi câteva luni petrecută de britanicul Gary Whitlie la conducerea Ursus Breweries coincide şi cu decizia de închidere a fabricii de bere din Cluj, una dintre cele mai vechi din România, cu o istorie de peste 130 de ani. Decizia a fost motivată de management prin "costurile mari de operare" ale unităţii.

Anterior, grupul închisese şi centrul de producţie de la Azuga, peste 300 de oameni fiind afectaţi în total de aceste măsuri de reorganizare. La Cluj, Ursus a construit pe terenul fostei fabrici o miniberărie şi un restaurant, în urma unei investiţii de peste un milion de euro.

Noul preşedinte al Ursus Breweries va fi de la 1 noiembrie Andrew Highcock, care se alătură producătorului român după ce timp de doi ani a deţinut poziţia de director general al Pivovary Topvar, compania locală parte din grupul SABMiller în Slovacia.

România şi Slovacia sunt două pieţe cu acelaşi consum per capita, 78 de litri în 2010, însă ca valoare piaţa locală este de peste trei ori mai mare faţă de cea din Slovacia, raportul fiind de 1,8 miliarde de euro în 2010 în România la 600 milioane de euro în Slovenia, potrivit unui studiu Ernst&Young.

Slovacia are 5 mari fabrici de bere faţă de 18 în România, iar producţia totală a berăriilor slovace este comparabilă cu producţia anuală a unui singur mare producător local (Heineken sau Ursus).

Înainte de a face parte din echipa SABMiller, Andrew Highcock a deţinut diferite funcţii de conducere cum ar fi cea de preşedinte pentru Canada şi director general pe Europa de Sud-Est a Maxxium Worldwide (companie internaţională de băuturi spirtoase cu mărci precum Absolut Vodka sau Remy Martin).

În trecut, el a lucrat şi pentru Diageo în Franţa, Marea Britanie şi Europa Centrală, ocupând diferite poziţii în departamentele de vânzări, marketing şi management general.

Ursus Breweries are în portofoliu mărci locale precum Ursus, Timişoreana sau Ciucaş, dar şi branduri internaţionale precum Peroni sau Pilsner Urquel.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO