Companii

Bugetele de promovare ale berarilor s-au dezghetat in aprilie

Bugetele de promovare ale berarilor s-au dezghetat in aprilie
24.04.2009, 00:00 41

Heineken Romania, InBev Romania, United Romanian Breweries Bereprod si Ursus Breweries, cele patru filiale ale multinationalelor din industria berii care asigura peste 80% din vanzarile locale, au dezghetat bugetele de promovare in aprilie, dupa ce finalul primului trimestru a consemnat cele mai mici investitii media din ultimii doi ani.
"In conditiile in care anul acesta se urmareste o reducere a costurilor, probabil berarii au considerat oportun a-si mobiliza bugetele de publicitate in perioada de varf a vanzarilor, respectiv intre lunile mai si octombrie, si mai putin in primele luni ale anului", a declarat Constantin Bratu, directorul general al Asociatiei Berarii Romaniei, din care fac parte cele patru multinationale.
Cei patru producatori de bere au ales sa investeasca insa in principal in brandurile situate pe segmentul mainstream, care aduc cele mai mari venituri companiilor.

Promoveaza marcile populare
Astfel, brandurile Golden Brau (Heineken Romania), Bergenbier (InBev Romania), Skol (URBB) si Timisoreana (Ursus Breweries) au incepand din aprilie spoturi publicitare si campanii de promovare ATL (above the line-tv, radio, print, outdoor) in valoare de cateva milioane de euro.
Spre exemplu, URBB a investit patru milioane de euro (suma neta) in campania de promovare a brandului Skol, care asigura peste jumatate din vanzarile anuale ale companiei, adica peste un milion de hectolitri si aproape 60 de milioane de euro. Singurul producator care a decis sa promoveze mai mult de un brand a fost Ursus Breweries, filiala SABMiller, care din aprilie are campanii publicitare atat pentru Timisoreana, brand situat pe segmentul mainstream, cat si pentru marcile Ursus si Ciucas, situate pe segmentele premium, respectiv economic.
Potrivit studiilor realizate de compania de monitorizare Alfa Cont, investitiile berarilor au scazut in primele trei luni ale acestui an cu aproape 40% fata de aceeasi perioada a anului trecut, la 26,9 milioane de euro (suma calculata in sistem rate-card). Numarul de spoturi rulate in aceasta perioada a fost de asemenea cu peste 20% mai redus in primul trimestru din 2009 fata de aceeasi perioada din anul precedent, la 14.100 de spoturi.

Au cheltuit peste 200 de milioane de euro rate-card in 2008
Producatorii de bere care au realizat cele mai mari investitii in promovare in prima parte a acestui an au fost Ursus Breweries, Heineken Romania si European Drinks. Suma alocata de cei trei promovarii a fost de asemenea cu 30% mai mica decat in primul trimestru al anului trecut. In plus, aceasta este prima data in ultimii doi ani, potrivit datelor Alfa Cont, cand InBev Romania nu se afla in topul celor mai mari investitori in publicitate din industria berii in primul trimestru al anului. Cu toate acestea, lipsa acestui jucator poate fi explicata si prin faptul ca InBev a demarat campania de promovare Bergenbier in luna aprilie.
Anul trecut, cei mai mari investitori in publicitate din industria berii au fost companiile Ursus Breweries, Heineken Romania si InBev Romania, care au alocat promovarii 168 de milioane de euro (rate-card), aproximativ 80% din investitiile realizate in intreaga piata, de 208 mil. euro in 2008. Cu toate acestea, investitiile celor trei producatori au fost cu 8% mai mici decat cele alocate in 2007, ca urmare a franarii puternice a bugetelor de promovare in ultimul trimestru al anului trecut pe fondul resimtirii primelor semne ale crizei financiare pe plan local.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO