Companii

Bulgaria - România la investiţii în turism: 7 la 1

Bulgaria - România la investiţii în turism: 7 la 1

Autor: Mirabela Tiron

08.11.2011, 00:04 644

Cu o poziţionare şi o promovare externă mai bună, vecinii bulgari au reuşit nu doar să atragă mai mulţi turişti care petrec sejururi mai lungi decât în România, ci şi investiţii străine mai mari în ultimii patru ani, se arată într-un raport pe turism al BCR, cea mai mare bancă din România.

"Investiţiile străine directe în turism sunt de 10 euro pe cap de locuitor, faţă de 70 de euro pe cap de locuitor în Bulgaria. Fiecare euro investit în turismul românesc a generat în perioada 2006-2010 un venit de 20 de euro pe cap de locuitor, în timp ce în Bulgaria a adus 22 de euro", a declarat Lucian Anghel, economist şef al BCR. Raportul face referire la opt ţări din Europa Centrală şi de Est, respectiv Austria, Ungaria, Bulgaria, Cehia, Polonia, Croaţia, Slovacia şi România, însă analizează în special diferenţele dintre turismul bulgăresc şi cel românesc, încercând să evidenţieze elementele care au generat creşterea "excepţională" din turismul Bulgariei.

În perioada 2008-2010 în România s-au înregistrat 3,1 milioane de înnoptări ale turiştilor străini, faţă de 10,6 mi­lioane de înnoptări în Bulgaria, se arată în raport.

Mai mult, durata medie de şedere a turiştilor străini în Bulgaria este de 5,2 nopţi, de peste două ori mai mare faţă de durata medie de şedere în România (2,2 nopţi). În Ungaria durata medie de şedere este de trei nopţi, iar în Austria de patru nopţi. Dacă în totalul turiştilor atraşi de România germanii au o pondere de doar 16%, în Bulgaria aceştia reprezintă 25% din totalul turiştilor străini.

"România ar trebui să facă mai mult marketing extern şi să se concentreze pe atragerea de turişti străini din ţări dezvoltate ca Austria sau Germania care tind să cheltuiască de 12 ori mai mult decât un turist rezident."

Din ţările menţionate mai sus, România este singura care a înregistrat un venit agregat negativ în turism (diferenţa dintre veniturile atrase din turism şi cele lăsate în alte ţări) în perioada 2006-2010. Bulgaria a obţinut 7 miliarde de euro, Ungaria 8 miliarde de euro, Cehia 10 miliarde de euro, în timp ce România a avut un venit agregat negativ de 600 milioane de euro în 2006-2010, se arată în raport.

Suma lăsată pe o vacanţă în străinătate, de şase ori mai mare decât cea lăsată în ţară

Un turist român plăteşte în medie 72 de euro pe o vacanţă în România, în timp ce în străinătate acelaşi turist plăteşte în medie 411 euro, potrivit raportului realizat de BCR. Spre comparaţie, un bulgar care vizitează Bulgaria este dispus să cheltuiască pe o vacanţă în propria ţară cu 50%-60% mai mult faţă de un român şi să plătească 500 de euro pe un sejur într-o ţară străină. Ţările în care se deplasează cei mai mulţi români sunt Italia, Ungaria, Grecia, Spania şi Germania.

"Concluzia este că nu se poate să dezvolţi turismul doar cu rezidenţi, nu este realist pe termen lung. Trebuie atraşi turiştii străini care cheltuiesc de 12 ori mai mult comparativ cu un turist autohton, care îşi poate optimiza mai bine cheltuielile în propria ţară", a declarat Anghel. Raportul mai arată că 3 din 4 români nu îşi permit o vacanţă de o săptămână pe an, în timp ce media europeană este de 1 din 4.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO