Companii

Business Magazin. De la 40.000 de lei la 5 milioane de euro: Cum a ajuns Plasmaserv din Târgu Mureş să lucreze cu cel mai mare producător de echipamente de tăiere cu plasmă din lume

Autor: Andra Stroe

18.06.2023, 13:30 1569

O întâlnire întâmplătoare transformată în parteneriat de afaceri, un e-mail transformat în investiţie, o sumă modică transformată în afaceri de câteva milioane de euro, o nişă transformată în model de business. Cam aşa s-ar putea rezuma, în câteva cuvinte, istoria companiei Plasmaserv, furnizor local de echipamente şi soluţii pentru sudare şi debitare, şi a antreprenorilor din spatele ei. Cum a contribuit votul unei companii de peste ocean la evoluţia businessului autohton de nişă?

„Plasmaserv a luat naştere în 2005, după ce eu şi Csongor Csegedi ne-am întâlnit la un târg specializat, organizat la Sala Palatului. Amândoi activam în domeniul sudării şi debitării cu plasmă. Eu lucram la o firmă care se ocupa de vânzarea de consumabile de plasmă, iar la acel moment firma la care lucram avea doi clienţi mari cărora nu le puteam furniza anumite consumabile pentru că firma nu le fabrica. Pe de altă parte, Csongor fondase în 2004 o firmă al cărei obiect de activitate era vânzarea de echipamente şi materiale de sudură. Altfel spus, ambii activam în domeniu, iar scânteia care a dat naştere ideii Plasmaserv a fost o cerinţă venită din partea unor clienţi mari pentru consumabile”, povesteşte Tiberiu Vladimir Vărzar, cofondator şi director general al companiei.

Potrivit lui, clienţii respectivi aveau nevoie de o alternativă la consumabilele scumpe pe care le găseau în piaţă, aşa că cei doi antreprenori au găsit soluţia în Statele Unite. „Am dat un e-mail unei companii americane şi, surprinzător, ne-a răspuns pozitiv. Astfel, am început să lucrăm cu ei şi, cu toată că firma americană a fost preluată ulterior de un alt gigant, am reuşit să consolidăm relaţia începută de la acest e-mail.” Investiţia iniţială în lansarea businessului a fost una relativ mică, deoarece acest prim furnizor al afacerii, Centricut, a acceptat să le livreze produsele pe credit, cu plata la 60 de zile. „Mai în glumă, mai în serios, gândindu-ne la capitalul iniţial, putem spune că am fost un startup care a avut succes cu un capital de 100 de dolari, cum scrie Chris Guillebeau în cartea The $100 Startup. Nu putem spune că ne-am inspirat din carte, dar adevărul este că punând la comun pasiunea, expertiza profesională şi dorinţa de a face mai mult, a rezultat compania de astăzi.” Antreprenorul susţine că unul dintre atributele care i-au ajutat să câştige încrederea americanilor care au acceptat să livreze peste ocean unei companii din Târgu-Mureş, şi care i-a ajutat să evolueze în cele aproape două decenii de activitate a fost seriozitatea. „Marfa pe credit ne-a ajutat să începem afacerea cu banii încasaţi de la clienţii noştri. Iniţial, sediul firmei a fost în casa unui cofondator, deci costurile de început au fost şi aici minimale. După o scurtă perioadă de activitate am găsit o bancă dispusă să ne ofere o linie de creditare în baza unor contracte comerciale semnate cu clienţii noştri. Aceasta a fost prima sursă de finanţare, de la care am început să dezvoltăm afacerea.”

Citiţi continuarea pe www.businessmagazin.ro

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Power Summit’24
AFACERI DE LA ZERO