Companii

Businessul Bosch în România, la un pas de 500 mil. euro, în creştere cu 10% în 2021 faţă de 2020

Autor: Bogdan Alecu

24.05.2022, 13:29 278

Grupul Bosch a încheiat anul fiscal 2021 cu 2,4 miliarde de lei (494 milioane de euro) în vânzări consolidate în România, înregistrând astfel o creştere de aproximativ 10 procente faţă de anul trecut. Vânzările totale nete de 8,2 miliarde de lei (1,7 miliarde de euro) din România, inclusiv vânzările companiilor neconsolidate şi livrările interne către companiile afiliate, au înregistrat o creştere anuală de 19 procente.

„În 2021, Grupul Bosch din România a obţinut o performanţă foarte bună, cu o creştere de două cifre în toate sectoarele de afaceri, în ciuda mediului dificil legat de pandemia de coronavirus, a blocajelor de aprovizionare pentru semiconductori şi a costurilor mai mari ale materiilor prime”, a declarat Mihai Boldijar, director general al Robert Bosch S.R.L. şi reprezentant al Grupului Bosch în România. „Creşterea vânzărilor în 2021 s-a datorat în principal extinderii operaţiunilor şi investiţiilor noastre pe termen lung în producţie, în activităţi de cercetare-dezvoltare şi, de asemenea, în domeniul serviciilor, în urma unei strategii centrate pe tehnologie, sustenabilitate şi inovare. Acest rezultat al exerciţiului financiar 2021 a fost posibil datorită angajamentului extraordinar şi rezilienţei angajaţilor noştri”, a adăugat Boldijar. Bosch în România a avut un început bun în 2022, cu o uşoară creştere comparativ cu anul anterior. Pentru anul în curs, compania intenţionează să îşi consolideze în continuare poziţia strategică în ţară, în special în domeniul activităţilor de cercetare şi dezvoltare. Cu toate acestea, Bosch afişează o prognoză modestă în ţară pentru anul 2022 din cauza incertitudinilor considerabile generate de pandemia de coronavirus la nivel mondial şi de războiul din Ucraina. „Deşi, din cauza situaţiei actuale, ne aşteptăm la un an provocator şi în România, rămânem dedicaţi pieţei locale şi potenţialului său pe termen lung”, a continuat Boldijar.

Numărul angajaţilor din cele cinci locaţii Bosch din România a fost de aproximativ 8.800 la 31 decembrie 2021, în creştere cu 7,7 procente faţă de anul precedent.

România este o locaţie importantă din punct de vedere strategic pentru Grupul Bosch, care a investit în ţară un total de aproximativ 410 milioane de lei (aproximativ 83 de milioane de euro) în 2021 – în principal a continua dezvoltarea unităţilor sale de producţie pentru Soluţii de mobilitate din Cluj şi Blaj. În total, compania a investit aproximativ 700 de milioane de euro în România între 2005 şi 2021. Fabrica Bosch Automotive Electronics din Jucu, judeţul Cluj, a continuat să investească în extinderea capacităţii sale de producţie şi logistică şi în tehnologii noi şi echipamente de ultimă generaţie. Astfel, compania a inaugurat o a treia hală de producţie la Cluj în 2021. În această unitate de producţie, Bosch produce, din 2013, unităţi electronice de control care oferă siguranţă şi confort în timpul condusului, printre care unităţi de control electronic pentru airbag, pentru sisteme de camere multiple şi pentru asistenţa la condus. De la deschidere, fabrica Bosch din Cluj a livrat peste 300 de milioane de piese auto de înaltă calitate clienţilor internaţionali. De asemenea, fabrica din Blaj, care activează în sectoarele de activitate Tehnologie industrială şi Soluţii de mobilitate, aniversează 15 ani de activitate în România, în anul 2022. În prezent, locaţia din Blaj este una dintre cele trei fabrici Bosch din Europa unde sunt produşi senzori de noxe, o componentă esenţială în domeniul inovaţiei in tehnologia diesel. În plus, fabrica Bosch din Blaj are un centru logistic care se întinde pe mai mult de 20.000 de metri pătraţi, efectuând livrări de piese de înaltă calitate către toate continentele. Mai mult, Bosch continuă investiţiile pe termen lung în digitalizarea şi automatizarea producţiei şi logisticii. De exemplu, unităţile de producţie din România utilizează soluţii de Realitate Mixtă, care combină lumea reală cu realitatea virtuală, cum ar fi ochelarii inteligenţi care permit utilizatorului să vadă şi să interacţioneze cu o linie de producţie de la distanţă. În plus, Bosch a introdus roboţi autonomi şi automatizaţi în fabrica din Cluj pentru livrarea de materii prime şi unelte către liniile de producţie, pentru a optimiza costurile şi timpul de livrare.

Pe lângă utilizarea soluţiilor de monitorizare a consumului de energie, achiziţionarea de energie electrică din surse regenerabile şi înlocuirea corpurilor de iluminat existente cu tehnologie LED, unităţile de producţie din Blaj şi Cluj au început să îşi producă propria energie verde, prin instalarea de panouri fotovoltaice. În 2021, fabrica din Blaj a devenit prima locaţie Bosch din România care a instalat panouri fotovoltaice pe acoperişurile clădirilor sale, în urma unei investiţii de peste 200.000 de euro. Energia generată este echivalentul consumului de energie pentru aproape 200 de gospodării medii. În plus, fabrica Bosch din Cluj a început instalarea de panouri fotovoltaice pe acoperişul halelor sale de producţie, la sfârşitul anului trecut. Media anuală a energiei verzi generate de acest sistem este de 8.252 MWh şi acoperă consumul anual de energie pentru aproximativ 4.000 de gospodării. Investiţia totală se ridică la peste 5 milioane de euro, iar proiectul se numără printre cele mai mari din ţară, având în vedere puterea instalată pe acoperiş. Mai mult, compania încurajează tranziţia către electromobilitate, prin instalarea de staţii de încărcare pentru vehiculele electrice în locaţiile sale de producţie din România.

În 2021, la un an de la mutarea în propria clădire din Cluj-Napoca, centrul de inginerie a început construcţia unei noi clădiri de birouri, care va fi finalizată până la sfârşitul anului 2023. Investiţia totală planificată pentru acest proiect este de aproximativ 21 de milioane de euro. În plus, Bosch continuă să îşi consolideze activităţile de dezvoltare în România şi poziţia strategică în cadrul reţelei sale globale de inginerie, prin extinderea Centrului de Inginerie Bosch în Bucureşti, la sfârşitul anului 2021. În prezent, peste 1.160 de angajaţi lucrează la proiecte tehnologice de ultimă generaţie în trei locaţii: în Cluj-Napoca, în cadrul fabricii din Jucu, judeţul Cluj, şi la sediul societăţii din Bucureşti. Cu expertiză în software, hardware, inginerie mecanică şi fiabilitate, dar şi în planificarea vânzărilor, centrul dezvoltă produse, servicii excelente şi soluţii inovatoare AIoT (o combinaţie între AI şi IoT – inteligenţă artificială şi Internetul lucrurilor) pentru mobilitatea automatizată, conectată şi electrică. În 2022, compania intenţionează să crească numărul de angajaţi şi va avea peste 400 de posturi deschise în domeniul ingineriei software şi hardware.

În sectorului Soluţii de mobilitate, divizia Automotive Aftermarket a înregistrat un record de vânzări în 2021, bazat pe consolidarea relaţiilor de afaceri cu partenerii strategici. Reţeaua de service Bosch a numărat peste 450 de service-uri auto în România în anul precedent. În plus, sectorul de activitate Tehnologie pentru construcţii şi energie a avut o evoluţie pozitivă anul trecut, deoarece divizia Bosch Termotehnică a înregistrat un record istoric de vânzări în 2021 pe toate segmentele de produse şi canalele de distribuţie. Un factor important de creştere au fost Soluţiile de climatizare, lansate recent. În plus, Bosch Service Solutions din Timişoara, care oferă servicii complete în 18 limbi clienţilor interni şi externi, sărbătoreşte 15 ani de activitate pe piaţa românească. Compania şi-a consolidat poziţia prin extinderea centrului său global de achiziţii. În prezent, aproximativ 70 de profesionişti dedicaţi lucrează în noul departament de Achiziţii Strategicel indirecte. Bosch Service Solutions Timişoara este un actor cheie în industria locală de software şi IT şi derulează proiecte în domeniile de dezvoltare software, automatizare, business intelligence sau Dev Ops. În anul 2022, pentru a susţine creşterea constantă a operaţiunilor sale, locaţia din Timişoara îşi propune să crească numărul de angajaţi din domeniile dezvoltării de software, IT Help Desk, experienţa clienţilor, controlling, contabilitate, achiziţii şi logistică. În plus, sectorul de activitate Bunuri de larg consum a avut, de asemenea, o performanţă bună în 2021. Divizia Scule electrice Bosch a înregistrat o creştere puternică de două cifre în 2021 pe toate segmentele de produse – scule electrice profesionale, pentru casă şi grădină, instrumente de măsurare şi accesorii. În 2021, Bosch a lansat o serie de scule electrice sustenabile pe piaţa din România. De exemplu, cutia maşinii de găurit AdvancedDrill 18 este fabricată din plastic reciclat în proporţie de peste 90 de procente. În plus, nivela cu laser Quigo Green utilizează în principal materiale reciclate în carcase, accesorii şi ambalaje şi are un consum optimizat de energie, fiind recompensat cu prestigioasa etichetă „Solar Impulse”. Mai mult decât atât, BSH Electrocasnice a continuat tendinţa din ultimii ani, reuşind o creştere de două cifre în 2021. Din 1999, BSH a vândut peste 6,1 milioane de electrocasnice de înaltă calitate pe piaţa românească. Anul trecut, compania a continuat campania globală #LikeABosch dedicată electrocasnicelor, care promovează tehnologii ce pot transforma orice utilizator într-un mic erou cotidian. Colaborarea cu Chef Sorin Bontea ca ambasador de brand al electrocasnicelor Bosch, începută în 2021, va continua şi în acest an. În plus, BSH a primit „Premiul Best Buy 2021/2022 - Cel mai bun raport calitate-preţ” pentru frigiderele Bosch. În sectorul de activitate Tehnologie industrială, divizia de vânzări Bosch Rexroth a înregistrat o creştere de două cifre în 2021, în special în domeniul echipamentelor hidraulice şi de automatizare. Compania a lansat noi soluţii în platforma Smart MechatroniX, unde Bosch Rexroth urmăreşte tendinţele pieţei în automatizarea fabricilor.

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO