Companii

C&W Echinox: Închiderea centrelor comerciale afectează peste 9.000 de magazine şi modifică modul de consum; comerţul online ar putea deveni marele câştigător pe termen lung

C&W Echinox: Închiderea centrelor comerciale afectează...

Autor: Roxana Rosu

02.04.2020, 11:03 181

Decizia autorităţilor de a închide temporar centrele comerciale afectează peste 9.000 de magazine care funcţionau în acestea, fiecare zi de închidere provocând pierderi că urmare a unor venituri neîncasate cuprinse între 15 şi 20 de milioane de euro, potrivit unei analize a companiei de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

Ordonanţele militare emise în contextul pandemiei de Covid-19 exceptează de la această suspendare magazinele care comercializează preponderent produse alimentare, electronice, veterinare şi farmaceutice, precum şi serviciile de curăţătorie şi optică medicală.

Stocul de retail modern (malluri, parcuri de retail şi galerii comerciale) din România este de circa 3,9 milioane de metri pătraţi, din care supermarketurile şi hipermarketurile - principala categorie de magazine rămase deschise, reprezintă circa 23%, potrivit datelor Cushman & Wakefield Echinox.

Estimarea cu privire la veniturile neîncasate ia în calcul un nivel al vânzărilor mediu într-o perioadă cu activitate normală pentru un astfel de centru comercial, estimat la 2.000 de euro / mp / an.

În opinia consultanţilor, ca şi alternativă viabilă deja, în funcţie de modul în care va reuşi să gestioneze volumul actual mărit de cereri, comerţul online ar putea deveni un segment câştigător pe termen lung, prin conservarea unei cote semnificative din piaţa de retail câştigată în aceste zile.

În timp ce comerţul online pentru produse de lux (sau produse neesenţiale) a scăzut dramatic în ultima lună, retailerii de produse alimentare şi de uz caznic care erau deja pregătiţi pentru operaţiuni online au avut de câştigat.

„În afara produselor alimentare, farmaceutice, de întreţinere şi veterinare, comerţul online reprezintă în momentul de faţă singura opţiune pentru consumatori. Astfel, în funcţie de cât de mult va dura distanţarea socială, este posibil ca obişnuinţa oamenilor de a comanda din confortul casei lor să schimbe modul de achiziţie al produselor pe viitor, în special în ceea ce priveşte alimentele sau alte produsele uzuale”, spune Bogdan Marcu, Partner Retail Agency, Cushman & Wakefield Echinox

La nivel internaţional, în contextul problemei sociale, dar şi a pierderilor financiare rezultate din fiecare zi de neoperare, marii retaileri şi casele de modă cu tradiţie au început să se implice activ în lupta împotriva răspândirii virusului, în vederea reluării activităţii normale şi redeschiderii magazinelor.

Marile grupuri din acest sector, precum LVMH sau L’Oreal, au început producerea de substanţe dezinfectante, în timp ce H&M sau Inditex au intervenit prin reorientarea către producţia echipamentelor medicale de protecţie. Aceste lucruri se întâmplă mai ales în contextul în care retailerii de modă şi de beauty au stocuri imense de produse nevândute în această perioadă. Suspendarea programului de fashion week sau nelansarea colecţiilor de toamnă-iarnă 2020 sunt lucruri fară precedent, la care piaţa trebuie să se adapteze.

„Spre deosebire de companiile cu notorietate, precum LVMH, L’Oreal, H&M sau Inditex, mulţi alţi retaileri, atât internaţionali, cât şi locali, se vor lupta pentru a supravieţui în acest context extrem de dificil. Niciodată nu s-a resimţit interconectarea globală mai mult decat în această perioadă, de la starea emoţională, până la temerile de ordin economic şi financiar. Soluţia pe care o vedem este aceea a dialogului între toţi jucătorii din industrie, şi anume bănci, retaileri, proprietari de spaţii şi centre comerciale şi instituţii ale statului. Retailul are un rol esenţial în spaţiul social modern de astăzi şi ar putea fi un catalizator în vederea relansării economiei.”.

Există, de asemenea, un val de solidaritate nu numai în ţările din vest, dar şi în România, în ceea ce priveşte antreprenorii locali şi business-urile mici care au nevoie de un suport susţinut pentru a putea rezista şi continua activitatea după această perioadă.. 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO