Companii

Campania ZF „Şcoala într-un singur schimb în Bucureşti“. Cui îi pasă de discriminarea elevilor? Părinţii elevilor de la Şcoala Gimnazială „Leonardo da Vinci“ din sectorul 3 îi cer primarului Robert Negoiţă să aloce spaţii suplimentare, astfel încât să se evite trecerea la învăţatul în trei schimburi

În prezent, potrivit informaţiilor incluse în petiţie, la Şcoala Gimnazială „Leonardo da Vinci“ învaţă 1.700 de elevi, care împart cele 28 de săli de clasă disponibile ale şcolii. În total, unitatea de învăţământ are 63 de clase pregătitoare, primare şi gimnaziale.

În prezent, potrivit informaţiilor incluse în petiţie, la Şcoala Gimnazială „Leonardo da Vinci“ învaţă 1.700 de elevi, care împart cele 28 de săli de clasă disponibile ale şcolii. În total, unitatea de învăţământ are 63 de clase pregătitoare, primare şi gimnaziale.

Autor: Alexandra Matei

11.06.2024, 00:05 1687

Acesta este primul caz în care o comunitate de părinţi ia atitudine, se informează şi merge direct către primarul de sector pentru a cere dreptul copiilor lor la educaţie, cu ore şi pauze care să respecte legea în vigoare.

Comunitatea de părinţi ai elevilor care învaţă la Şcoala Gimnazială „Leonardo da Vinci“ din sectorul 3 al Capitalei îi cere lui Robert Negoiţă, primarul de sector, să aloce spaţii suplimentare de învăţare, întrucât, din cauza numărului mare de elevi, şcoala urmează să treacă din această toamnă la programul în trei schimburi, cu ore şi pauze drastic scurtate.

Părinţii elevilor au înaintat o petiţie către primarul Robert Negoiţă în care îi cer punctual să atribuie şcolii cel puţin un corp al fostului Liceu Tehnologic Nicolae Teclu din apropiere.

„Vă înaintăm prezenta petiţie cu solicitarea atribuirii în totalitate a corpului de clădire C1 (parter, etaj I şi etaj II) care aparţinea fostului Liceu Tehnologic Nicolae Teclu, situat în Bucureşti, strada Pictor Ion Ţuculescu nr. 42, Şcolii Gimnaziale «Leonardo Da Vinci», str. Gheorghe Pătraşcu nr. 55, Bucureşti, sector 3. În subsi­diar, vă rugăm să aveţi în vedere şi eventuala reatribuire a copului de clădire C2, corp în care a funcţionat unitatea de învăţământ în anii 2020-2021, respectiv 2021-2022“, se arată în petiţia trimisă primarului.

Acesta este primul caz în care o comunitate de părinţi ia atitudine, se informează şi merge direct către primarul de sector pentru a cere dreptul copiilor lor la educaţie în adevăratul sens al cuvântului, cu ore şi pauze a căror durată nu este alta decât cea legală.

Părinţii elevilor de la Şcoala Gimnazială „Leonardo da Vinci“ şi-au adunat toate informaţiile de care au avut nevoie pentru a cere, pe bună dreptate, o soluţie. Unul dintre cele mai importante argumente aduse primarului de sector în acest caz este acela că şcoala în trei schimburi este discriminatorie şi va duce, inevitabil, la scăderea performanţelor şcolare ale elevilor.

„Scurtarea programului elevilor şcolii noastre care va funcţiona în trei schimburi îi va aduce într-o poziţie discriminatorie faţă de alţi elevi din sectorul 3“, au transmis părinţii care au înaintat petiţia.

Ei au făcut această afirmaţie în documentul transmis primarului, pornind de la explicaţiile Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării cu privire la şcoala în trei schimburi oferite recent Ziarului Financiar.

CNCD a explicat pentru ZF că „orice modificare a duratei orei de curs reprezintă în fapt un tratament diferenţiat, întrucât o astfel de diferenţă denotă o nerespectare a unui drept fundamental la educaţie, ceea ce se traduce ca fiind discriminare prin neasigurarea accesului la educaţie în condiţii egale pentru toţi elevii înscrişi în diferite unităţi de învăţământ din sistemul public“.

În prezent, potrivit informaţiilor incluse în petiţie, la Şcoala Gimnazială „Leonardo da Vinci“ învaţă 1.700 de elevi, care împart cele 28 de săli de clasă disponibile ale şcolii. În total, unitatea de învăţământ are 63 de clase pregătitoare, primare şi gimnaziale.

Din cauza spaţiului limitat, elevii acestei şcoli nu pot utiliza decât un singur laborator, cel de informatică, în timp ce restul laboratoarelor de specialitate – fizică, chimie, biologie – sunt transformate în săli normale de clasă.

„În conformitate cu planurile aprobate pentru anul şcolar 2024-2025, numărul de clase va creşte până la 67, astfel încât, în lipsa de spaţiu, toţi elevii care frecventează şcoala Leonardo da Vinci urmează a fi repartizaţi în trei schimburi, cu reducerea corespunzătoare a orelor de studiu“, au mai transmis părinţii.

Comunitatea de părinţi ai elevilor de la Şcoala Gimnazială „Leonardo da Vinci“ au consultat inclusiv studii de specialitate, după cum au transmis în petiţie, care arată că cea mai mare productivitate a învăţării se înregistrează dimineaţa, în intervalul 9:00 – 11:00.

Treptat, productivitatea scade, instalându-se oboseala, neatenţia, plictiseala şi somnolenţa, iar la polul opus, cea mai scăzută productivitate a învăţării este între orele 13:00 şi 15:00.

Un program în trei schimburi, aşadar, în care o parte dintre elevii de gimnaziu ar învăţa după ora 12, terminând cursurile în jurul orei 17, ar însemna o lipsă de concentrare semnificativă.

Totodată, părinţii subliniază, în documentul adresat primarului Robert Negoiţă, că alocarea de spaţii suplimentare pentru elevii Şcolii Gimnaziale „Leonardo da Vinci“ nu ar presupune cheltuieli semnificative pentru primărie, întrucât clădirea fostului Liceu Tehnologic Nicolae Teclu fost atribuită învăţământului.

În sectorul 3 al Capitalei, potrivit informaţiilor strânse de ZF în Campania „Şcoala într-un singur schimb în Bucureşti“, sunt opt unităţi de învăţământ, dintr-un total de 44, conform informaţiilor publicate pe site-ul ISMB, care organizează orele în două sau chiar trei schimburi, cu ore de 40-45 de minute şi pauze de doar cinci minute.