Companii

Carburanţii coboară sub 5 lei. Bacău, Tulcea, Constanţa, primele judeţe care fac cunoştinţă cu motorina de 4,9 lei

În România, carburanţii ar putea fi în acest moment cu 41 de bani mai ieftini faţă de preţurile actuale în contextul în care preţul final include de la 1 aprilie 2014 o taxă suplimentară de 7 cenţi pe litru.

În România, carburanţii ar putea fi în acest moment cu 41 de bani mai ieftini faţă de preţurile actuale în contextul în care preţul final include de la 1 aprilie 2014 o taxă suplimentară de 7 cenţi pe litru.

Autor: Roxana Petrescu

26.08.2015, 00:07 5058

Situaţia este similară cu cea de la începutul anului, când petrolul coborâse sub pragul de 50 de dolari. Ultimul an în care litrul de motorină se putea lua cu 4,9 lei a fost 2011. Atunci barilul era 100 de dolari.

În Bacău, în benzinăria Petrom de pe Calea Republicii litrul de motorină se putea achiziţiona ieri cu 4,91 lei, în timp ce preţul benzinei standard era 4,99 lei, după cum arată datele publicate pe site-ul celui mai mare jucător din industria petrolieră locală. Şi în Tulcea, la staţia de pe strada Isaccei litrul de motorină ajunsese sub pragul de 5 lei, mai exact la 4,93 lei pe litru, dar aici benzina încă rămăsese pe 5,11 lei. La fel, în Constanţa, în benzinăria de pe Şoseaua Mangaliei litrul de motorină putea fi achiziţionat cu 4,99 lei. Neamţ şi Suceava fac şi ele parte din clubul judeţelor în care litrul de motorină a coborât sub pragul de 5 lei.

De remarcat este faptul că în zone în care puterea de cumpărare este mai mare, cum este cazul Clujului, Braşovului sau Sibiului, şi preţul carburanţilor rezistă încă peste pragul de 5 lei.

 

Va capitula şi Bucureştiul?

În Bucureşti de exemplu, la benzinăria Petrom din Şoseaua Alexandriei un litru de motorină costa ieri 5,060 lei, în timp ce benzina putea fi achiziţionată cu 5,14 lei. Este puţin probabil ca preţurile să re­ziste şi în Bucureşti peste pragul de 5 lei în contextul în care companiile petroliere aplică ieftiniri de la o zi la alta. De exemplu, preţurile Petrom au scăzut cu 5 bani de pe o zi pe alta, atât în cazul benzinei, cât şi al motorinei, potrivit datelor colectate de ZF de pe site-ul companiei.

Faţă de maximul anului, atins la începutul lunii iunie, litrul de motorină a pierdut peste 11% din valoare în mai puţin de trei luni. În cazul benzinei, în acelaşi interval litru s-a ieftinit cu 12%. Barilul de petrol a intrat pe o pantă descendentă începând cu jumătatea anului trecut, moment în care comoditatea se tranzacţiona la un maxim de 115 dolari. Spre începutul anului 2015, petrolul se prăbuşise sub pragul de 50 de dolari, perioadă urmată însă de o uşoară redresare, pentru ca acum preţul ţiţeiului să ajungă la 44 de dolari. Evoluţia din ultimul an a barilului de petrol aminteşte de 2008. Chiar înainte de prăbuşirea Lehman Bro­thers, scânteia care a declanşat criza economică globală, barilul de petrol se tran­zacţiona la peste 130 de dolari. La finalul anului 2008, petrolul se prăbuşise la 34 de dolari, după care a fost o perioadă susţinută de creştere.

 

Concurenţa, cu ochii pe pompe

Preţurile la carburanţi depind însă în primul rând de evoluţia cotaţiilor internaţionale la produsele petroliere, care urmează evoluţia petrolului, dar cu un anumit decalaj, şi care „rotunjeşte“ practic vârfurile de creştere sau scădere exprimate de ţiţei. Spre exemplu, dacă faţă de iunie 2014 barilul de petrol este mai ieftin acum cu peste 60%, cotaţiile la benzină au pierdut 40% din valoare în acelaşi interval. Faţă de acelaşi moment, motorina din România este cu aproape 18% mai ieftină.

Sistemul de taxare este la rândul său o componentă majoră în stabilirea preţului la carburantţi. În România, carburanţii ar putea fi în acest moment cu 41 de bani mai ieftini faţă de preţurile actuale în contextul în care preţul final include de la 1 aprilie, 2014, o taxă suplimentară de 7 cenţi pe litru.

În această perioadă, comportamentul companiilor petroliere în ceea ce priveşte preţurile la pompă a intrat din nou în vizorul Consiliului Concurenţei, instituţiua fiind şi ea curioasă dacă într-adevăr companiile de profil au scăzut pe cât trebuia preţurile. Nu este prima dată când Concurenţa investighează acest lucru, dar până acum nu au fost găsite indicii în acest sens. Cu toate acestea, companiile petroliere sunt cele care au primit cea mai mare amendă acordată vreodată de Concurenţă, în 2011, când au fost sancţionate cu peste 200 de milioane de euro pentru că s-au înţeles să scoată în comun un sortiment de benzină în 2008.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO