Brandul de apă minerală Borsec, aflat în portofoliul companiei Romaqua Group, a câştigat lupta cu giganţii mondiali Coca-Cola (Izvorul Alb, Dorna) şi PepsiCo (Roua), pe o piaţă unde tendinţele şi consumul stau la mâna vremii. Brandul Borsec a fost creat în urmă cu peste 200 de ani, şi este deţinut în prezent de antreprenorii români Octavian Creţu şi Nicolae Palfi, care şi-au extins activităţile şi pe segmentul sucurilor (Giusto) sau al berii (Albacher). Apa minerală este unul dintre puţinele segmente ale pieţei bunurilor de larg consum încă dominate de companii cu acţionariat românesc. La rândul său, familia Boromiz - care a pus pe picioare Boromir, un business în domeniul panificaţiei cu afaceri de peste 100 mil. euro - reuşeşte să domine piaţa, unde se bate cu americanii de la Vel Pitar..
Cel mai puternic brand de pe piaţa locală după cifra de afaceri de anul trecut este RCS-RDS, construit de Zoltan Teszari, unul dintre cei mai discreţi oameni de afaceri de pe piaţa locală.
El a construit în circa 15 ani unul dintre cei mai mari operatori de telecom locali, cu afaceri de circa jumătate de miliard de euro anul trecut. RCS-RDS se bate cu giganţii Orange, Vodafone, Romtelecom şi Cosmote.
Cele mai puternice branduri construite de români în ultimele două decenii activează în domenii precum electro-IT şi bunuri de larg consum. Astfel, piaţa locală a cărnii este în continuare dominată de branduri locale precum Transavia, Agricola Bacău, CrisTim, Scandia sau Angst. Şi pe segemntul lactatelor Albalact (brand creat de familia Ciurtin) urcă pe podium, alături de francezii de la Danone şi de olandezii de la Friesland.
Brandurile româneşti şi-au făcut loc însă şi în alte domenii, precum materiale de construcţii - Adeplast, Kober sau Arabeque -, sănătate - Polisano, Catena sau Medlife - şi transport aerian - Blue Air. Omul de afaceri Marcel Bărbuţ a creat în urmă cu două decenii brandul AdePlast unul dintre cele mai cunoscute din industria materialelor de construcţii care se bate cu gigantul Henkel (divizia de adezivi).
Operatorul aerian Blue Air, creat de omul de afaceri Nelu Iordache, s-a situat anul trecut potrivit estimărilor ZF, pe poziţia secundă în top, după compania de stat TAROM. Blue Air a transportat 1,5 milioane de pasageri, care au plătit pe bilete şi servicii adiacente circa 150 mil. euro.
Astfel, într-o lume dominată de Apple, Samsung, McDonald's sau Wall Mart, brandurile româneşti îşi fac timid loc pe piaţa locală şi în unele cazuri chiar şi pe pieţele străine.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels