Companii

Carpatair, singura companie de linie cu capital privat din România, a intrat în insolvenţă. Pariul lui Nicolae Petrov şi al şefului Ikea a eşuat

Carpatair, singura companie de linie cu capital privat...

Autor: Claudiu Ilioiu

24.01.2014, 11:46 9609

Compania aeriană Carpatair, fondată de fostul pilot de MIG Nicolae Petrov în anul 2000 şi singura companie de linie cu capital privat din România, a obţinut în 23 ianuarie 2014 intrarea în insolvenţă, cu intenţia de a urma un proces de reorganizare judiciară.

Potrivit datelor oferite în comunicatul companiei, cauzele acestei decizii sunt legate în principal de existenţa unor litigii împotriva Aeroportului Timişoara având ca obiect activităti anticoncurenţiale investigate în prezent de Comisia Europeana dar şi de instanţele şi autoritătile naţionale, daunele estimate depâşind 30 milioane de euro. Carpatair S.A este reprezentată în litigiile cu Aeroportul Timişoara de către casa de avocaturăŢuca Zbârcea & Asociaţii. 

În timpul procesului de reorganizare, compania va continua o activitate comercială normală, iar conducerea companiei va fi asigurată de actuala echipă de management condusa de Nicolae Petrov, sub supravegherea administratorului judiciar desemnat.


 CITIŢI AICI ce spunea directorul aeroportului din Timişoara în 2013 despre decizia Carpatair de a renunţa la hub

 CITIŢI AICI mai multe despre despărţirea dintre Carpatair şi aeroportul din Timişoara, hubul principal, din 2013

 CITIŢI AICI povestea completă a Carpatair, singura companie de linie cu capital privat românesc, povestită chiar de fondatorul Nicolae Petrov


Cu ce investiţii a contribuit Carpatair în HUB-ul de la Timişoara

- 50 milioane euro investiţie elveţiană în Linie Aeriana, Fabrica Reparaţii Aeronave, Şcoala de Piloţi;
- Peste 380 zboruri săptămânale pe Aeroportul Timişoara către 34 de destinaţii;
- Peste 500.000 de pasageri transportaţi anual pe Aeroportul Timişoara;
- Asigurarea a peste 50% din veniturile Aeroportului Timişoara (3.5 milioane Euro anual);
- Peste 500 locuri de muncă de înaltă calificare asigurate la Carpatair şi alte cca 300 la unităţile şi societăţile care asigurau serviciile conexe: Aeroport, Politia de Frontieră, Serviciul de Securitate, Vama, Catering
- Asigurarea a circa 4.5 milioane euro venituri salariale anuale care au stimulat consumul de servicii şi de bunuri pe piaţa locală;
- Asigurarea a circa 3.75 milioane euro contribuţii anuale la bugetul de stat prin impozitele pe venit, CAS, şomaj, sănătate, .
 
La începutul lunii ianuarie, Carpatair a stopat până la finalul lunii martie zborurile pe care le realiza de pe aeroporturile din Timişoara, Bacău şi Craiova, ope­rând doar două curse pe rutele Chişinău - Veneţia şi Chişinău - Londra. „Sunt suspendate zborurile până în aprilie“, a fost răspunsul unui reprezentant de la departamentul de rezervări. 
 
Aceste mişcări vin în contextul în care compania aeriană şi-a schimbat anul trecut acţionariatul. Fostul pilot de MIG Nicolae Petrov, care a pus bazele companiei aeriene Carpatair în urmă cu 13 ani, convingând mai mulţi oameni de afaceri elveţieni  dar şi pe pe unul dintre cei mai bogati oameni din lume, Ingvar Kamprad de la IKEA, să investească în ideea lui de business, mai deţinea la finalul anului trecut doar 12,8% din companie (2,8% direct şi 10% indirect prin firma Air Service), jumătate faţă de cât controla în prima parte a anului trecut.
 
Carpatair a beneficiat de o infuzie de capital de 5 milioane de euro, iar elveţienii au fost singurii care au venit cu bani. Petrov nu a participat la majorare, astfel că participaţia lui s-a redus, potrivit datelor de la Registrul Comerţului.
 
Mai mult, în acţionariatul Carpatair a intrat un avocat elveţian, Adrian Wickihalder, în vârstă de 38 de ani, care deţine 14,9% din acţiunile companiei aeriene. Elveţianul Georg Robert Wiederkehr a devenit în urma majorării de capital din vară cel mai important acţionar al transportatorului din Timişoara. El a ajuns la 48% din acţiunile Carpatair la finalul lui 2013, faţă de 26,6% în iunie anul trecut.
 
În 2012, Carpatair a avut afaceri de 245 milioane de lei (55,6 milioane de euro) şi pierderi de 36 milioane de lei (8,1 milioane de euro), la 412 angajaţi, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe. Faţă de anul 2011, afacerile s-au redus cu 17%, iar pierderile au crescut de patru ori.
 
Compania nu a mai raportat profit din 2007, când a obţinut un profit net de 1,4 milioane de lei (318.000 euro), arată datele de la Ministerul de Finanţe. Datele financiare ale companiei pe anul trecut nu au fost făcute publice. 
 
Piaţa aeriană s-a schimbat semnificativ în ultimii ani, odată cu intrarea companiilor aeriene low-cost Wizz Air şi Blue Air, care au început să concureze companiile tradiţionale pe aceleaşi rute.
 
Anul trecut Carpatair a renunţat la hub-ul din Timişoara, acuzând politicile comerciale discri­minatorii ale aeroportului Traian Vuia legate de taxele mai mici oferite competitorilor de la Wizz Air.
 
Tot anul trecut oficialii Carpatair au anunţat că vor lansa zboruri de la Chişinău la Londra (aeroportul Luton) şi au cumpărat o aeronavă Boeing 737-300 care trebuia să opereze pe rute directe spre Italia din România. Totodată, compania scosese la vânzare opt parcele de teren cu o suprafaţă totală de 80.546 de metri pătraţi, în comuna Ghiroda, judeţul Timiş, pentru un preţ de 5 milioane de euro plus TVA.
 
Nicolae Petrov a înfiinţat Carpatair în 2000, compania ajungând să transporte circa 600.000 de pasageri, potrivit datelor din 2012.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO