Zeci de mii de oameni la cumpărături, zeci de maşini parcateîn aproape toate spaţiile disponibile, înghesuială, oameni caremergeau la magazin doar ca să se plimbe - cam aşa ar putea fidescrisă atmosfera din jurul magazinului Carrefour Militariîn primele luni de la deschiderea din 2001. De atunci au trecutzece ani şi maşinile încă stau aliniate în parcarea dinMilitari.
În cei zece ani de prezenţă pe piaţa locală Carrefour a fostmartorul unei schimbări radicale a pieţei. La un deceniu de ladeschiderea primului magazin, care a marcat capitalismul încomerţul cu amănuntul, piaţa arată complet diferit: 15 reţele,peste 700 de magazine, vânzări de 6-7 mld. euro anual şi zeci demii de angajaţi în marile reţele.
La zece ani de la intrarea pe piaţă, hipermarketurileCarrefour au vânzări de un miliard de euro anual, au schimbat treiexecutivi (François Oliver, Jacobo Caller Celestino, PatriceLespagnol, în prezent reţeaua este condusă de François Melchior dePolignac), au cumpărat o reţea de supermarketuri, dar poate cel maiimportant vânzările pe magazin au rămas la nivelul din anii2000.
Cums-a ajuns aici
Deschiderea primului hipermarket din România atrăgea în 2001, lanumai două luni de la inaugurare, un milion de bucureşteni înmagazin, dar impactul pe care Carrefour Militari l-a avut în rândulconsumatorilor români se vede cel mai bine în declaraţiile deatunci ale lui François Oliver, directorul companiei la aceavreme. El spunea în septembrie 2001 că patru din zece bucureştenisunt şi cumpărători, restul fiind vizitatorii curioşi de a vedea ceînseamnă capitalismul în comerţ.
Înaintea francezilor, germanii de la Metro au fost cei carele-au făcut cunoştinţă românilor cu retailul, dar Metro s-apoziţionat pe segmentul cash&carry, unde clienţii sunt în mareparte persoane juridice. Ulterior grupul german avea să intre pepiaţă şi cu divizia de hipermarketuri (Real). După Metro în 1996a urmat Billa trei ani mai târziu, iar Carrefour a încheiatpodiumul primilor trei sosiţi la startul comerţului modern înRomânia.
Carrefour deschidea astfel în 2001 o nouă etapă în comerţ, oetapă în care clientul se poate plimba printre rafturile pe care seaflă 60.000 de produse diferite, din care poate alege şi comparapreţuri, o etapă complet diferită de conceptul de "alimentară" cucare erau obişnuiţi românii. La zece ani de atunci, vânzărilecumulate ale francezilor pe hipermarketuri se ridică la 5,33 mld.euro.
Impactul noului format adus de francezi în România s-a văzutimediat în vânzări, astfel că în 2001 în doar şase luni defuncţionare a magazinului din cartierul Militari vânzărileacestuia treceau de 45 de milioane de euro, o sumă record la aceavreme chiar şi pentru marile centre de producţie din ţară.
În anul următor francezii au tras linie şi au văzut o cifră deafaceri dublă, de peste 80 mil. euro, pentru aceeaşi unitate şiatunci au decis că este momentul extinderii. Al doilea magazininaugurat de Carrefour - Orhideea - a marcat o altă premieră - unhipermarket situat foarte aproape de centrul oraşului, conceptpuţin întâlnit de altfel în străinătate. A urmat o extindereprecaută, cu unu - două magazine pe an, dar asta până în momentulîn care competiţia a început să muşte.
Pe piaţa deschisă de Carrefour au intrat astfel alţi francezi,Cora şi Auchan, dar şi nemţii de la Real, deveniţi astăziprincipalul competitor al grupului din Franţa. Intrarea Real şipolitica agresivă de extindere anunţată de grupul german i-audeterminat pe francezi să accelereze, să schimbe radical politicaprudentă şi să deschidă în 2008 zece magazine, după investiţiiestimate de ZF la peste 300 mil. euro. Era anul în care piaţabunurilor de larg consum dobora toate recordurile de creştere dinanii precedenţi şi se oprea la un avans de 25% în valoare faţă de2007, potrivit datelor firmelor de cercetare de piaţă. Era însă şianul în care în SUA cădea Lehman Brothers, iar lumea se pregăteade una dintre cele mai ascuţite recesiuni care nu avea cum săocolească România, deşi la acea dată numărul optimiştilor eraextrem de mare.
Pentru Carrefour 2008 a fost ultimul an de creştere accelerată.Următorii doi ani francezii au continuat să deschidă, într-un ritmmai lent, un magazin pe an, însă vânzările au rămas la un nivelsimilar celui din 2008. La fel ca şi ceilalţi retaileri, Carrefoura trebuit să facă faţă unui declin al consumului, de peste 5% în2010, şi astfel deschiderile au avut doar rolul de a susţine cifrade afaceri în euro la nivelul lui 2008. Un alt factor care ainfluenţat valoarea afacerilor francezilor a fost şi depreciereaputernică a leului în raport cu euro.
Viitorulsună bine?
Cu o reţea de 21 de magazine, Carrefour spărgea în 2008 pragulde un miliard de euro, după un avans de 30%, o creştere care înprezent pare greu de imaginat pentru orice executiv de top dinretail. De atunci însă, francezii au terminat cu creşterile, iarplanurile de extindere au revenit la o perioadă de maximă prudenţăşi s-au axat în mare parte pe supermarketuri - piaţă pe care auintrat prin achiziţia Artima tot în anii de boom economic. Odată cuschimbarea strategiei de expansiune, Carrefour România şi-aschimbat şi politica de comunicare, iar reprezentanţii companieirăspund cu "no comment" la orice întrebare legată de planurile deinvestiţii la nivel local.
Mai mult, competiţia se vede în afacerea francezilor a cărorcotă de piaţă a scăzut în ultimii ani de la 47% în 2006 la puţinsub 30% în 2009, potrivit estimărilor ZF - care au luat în calcul opiaţă de 3,5 mld. euro în 2009 şi cifrele de afaceri ale Carrefourşi ale competitorilor de la Kaufland, Real şi Cora.
Scăderea consumului s-a văzut în ultimii ani în modelul debusiness al francezilor de la Carrefour, mult mai prudenţi înextindere. Carrefour a mai marcat de altfel şi o altă premieră încomerţ, negativă de această dată, fiind prima reţea internaţionalăde hipermarketuri care a închis un magazin în 2009, locaţiesituată în centrul comercial Armonia Brăila care a intrat îninsolvenţă.
De atunci au trecut doi ani şi francezii au pe piaţa locală 58de magazine - 23 de hipermarketuri şi 35 de supermarketuri - şianunţă intenţia de a aduce pe piaţă un nou format de magazin ţinutîncă secret. În piaţă se vehiculează intrarea Carrefour pesegmentul discounterilor sau pe cel al magazinelor de tipconvenience, ambele pe format mic, semn că francezii au sesizatschimbarea comportamentului de consum din ultimii ani cândromânii au ales să meargă mai degrabă la magazinele aflate cât maiaproape de casă, magazine mici unde fac cumpărăturile zilnice,decât la hipermarketul situat aproape de ieşirea din oraş.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels