Companii

Câştigurile BAT au fost mâncate de piaţa neagră

Câştigurile BAT au fost mâncate de piaţa neagră

David Waterfield, şeful BAT Romania, controlează un business de 1 mld. euro anual

Autor: Adelina Mihai

27.02.2011, 23:56 146

British American Tobacco (BAT), liderul pieţei de ţigarete dinRomânia, cu afaceri de peste un miliard de euro în 2009, aînregistrat anul trecut o creştere a cotei de piaţă, însă vânzărileîn volum şi profitul companiei s-au redus ca urmare a creşteriipreţurilor ţigărilor.

"Cota de piaţă în România a crescut puternic, cu o performanţăimpresionantă a vânzărilor de ţigări marca Kent. Creştereacomerţului ilegal de ţigări pe fondul creşterii accizelor şi apreţurilor a condus la o scădere semnificativă a volumelor dinindustria tutunului. Declinul vânzărilor în volum a fost doarparţial compensat de veniturile din creşterea preţurilor, ducând laun profit mai redus", se arată în raportul privind rezultatelefinanciare ale BAT publicat pe site-ul companiei.

În raport se mai arată că vânzările de ţigări Kent au scăzut învolum cu 1% pe două dintre principalele pieţe în care se vând -România şi Japonia -, însă au crescut în Rusia, Ucraina şiUzbekistan. De altfel, un studiu realizat de o firmă de cercetarearată că anul trecut vânzările de ţigarete au scăzut cu 27% învolum, însă au crescut cu 3% în valoare.

BAT (România) Trading a avut în România o cifră de afaceri de1,04 mld. euro şi un profit de 78 mil. euro în 2009, cifra deafaceri înregistrând un avans de 22% în lei faţă de anul anterior.Reprezentanţii BAT România au spus recent că exporturile aureprezentat un factor-cheie în ceea ce priveşte evoluţia companieiîn România, acestea reprezentând 25% din producţie.

Vânzările de ţigarete din regiunea Europa de Est, în care esteinclusă România, s-au redus anul trecut cu 3%, la 128 de miliardede unităţi. În Europa de Est, profitul BAT a scăzut la 51 demilioane de euro anul trecut, de la 358 de milioane de euro în2009. "Toate regiunile au contribuit la rezultatele bune alecompaniei în ceea ce priveşte profitul, cu excepţia Europei de Est,unde au existat scăderi în vânzările în volum în România, generatede comerţul ilegal de ţigarete", se mai precizează în raportulBAT.

În 2010, comparativ cu 2009, piaţa legală a scăzut la 22,7miliarde de ţigarete, în timp ce piaţa ilegală a crescut cu 8,7miliarde de ţigarete, reprezentând 27% din consumul total, potrivitestimărilor producătorilor de ţigarete.

Exporturile de ţigări au reprezentat 1% din volumul total alexporturilor României anul trecut, adică aproximativ 360 demilioane de euro, potrivit datelor furnizate ZF de AsociaţiaNaţională a Exportatorilor şi Importatorilor din România. BAT esteproducătorul care exportă cel mai puţin din producţie (25%), spredeosebire de JTI, care a exportat aproape 35% din producţie, sau dePhilip Morris, care a exportat peste două treimi din producţiafabricii de la Otopeni.

AFACERI DE LA ZERO