Companii

Cataramă: Vom vorbi de criză cu adevărat când vom avea falimente răsunătoare de bănci sau de companii mari

Cataramă: Vom vorbi de criză cu adevărat când vom avea falimente răsunătoare de bănci sau de companii mari

Autor: Ioana David

04.10.2010, 23:58 76

"Am făcut greşeala de a mă implica în politică în ultimii 20 deani, dar am pierdut bani şi am ajuns la concluzia că trebuie să măocup şi de viaţa mea, iar o afacere de dimensiunea Elvila estesuficientă", spune omul de afaceri. În martie anul acesta, Cataramăa fost exclus din PNL.
În trecut Cataramă a investit şi în domeniul bancar unde a fondatşi apoi a vândut Libra Bank. Întrebat dacă ar fi dispus săinvestească din nou în domeniul bancar, el a răspuns că nu, chiardacă este o iniţiativă a mai multor oameni de afaceri.
La ora actuală, Elvila este singurul proiect major al omului deafaceri. Com­pania deţine mai multe fabrici de mobilă, dar şi oreţea formată din 53 de magazine.


Miza pe exporturi
Cataramă a sesizat potenţialul ex­por­turilor şi ar vrea să ducă40-45% din producţie la export, avantajat de deprecierea leului. Deexporturi se leagă principalele sale planuri.
"În momentul în care leul s-a apreciat, am redus pondereaexportului, dar nu am eliminat complet clientul, păstrând un volumal livrărilor redus. Am menţinut un export pe pierdere, explicândfaptul că nu putem livra mai mult", a spus Cataramă.
Exporturile au scăzut treptat, de la 65% în anii premergătoricrizei la 29% anul trecut, însă au început să crească din nou încondiţiile deprecierii leului şi merg în principal în stateeuropene precum Germania sau Austria. Anterior anului 2007,majoritatea producătorilor de mobilă şi-au redus exporturile pe deo parte din cauza recesiunii de pe pieţele vestice, iar pe de altăparte din cauza evoluţiei nefavorabile a cursului de schimb.
"Unul dintre avantaje este că importurile din Asia şi China auîncepu să scadă pe fondul calităţii necorespunzătoare", a spusCataramă, ceea ce oferă posibilităţi de creştere producătorilorromâni.

După restructurare vine şi extinderea
Segmentul scăzut de preţ pe care Elvila se poziţionează a fost celmai puţin afectat în piaţa de mobilă, în timp ce retailerii mediişi cei premium au simţit serios căderea puterii de cumpărare.
Cataramă este de părere că acum cel mai bine se vând promoţiile,însă cu toate acestea a venit momentul reluării extinderii deoarececosturile au scăzut, ajung la un nivel de neimaginat în urmă cucâţiva ani.
Astfel, Elvila şi-a bugetat investiţii de 5 mil. euro în mai multemagazine. 70% din această sumă este susţinută din credite bancare,iar restul sunt fonduri proprii.
Concret, Elvila are în proiect două magazine în parteneriat cuRomstal, la Suceava şi Târgu Mureş, unul împreună cu Altex şi unulla Craiova de sine stătător.
Anul trecut compania a închis magazinele de la Reşiţa şi de laDeva, dar nu mai are în vedere o restructurare a reţelei. Anul 2009a marcat finalizarea procesului de reorganizare, când au fostconcediaţi 500 de oameni.
În prezent, compania are 53 de magazine, iar suprafaţa medie estede 3.000 - 5.000 mp. Există şi unităţi mai mari, cum este cea de10.000 mp din Bucureşti sau de 6.000 mp de la Ploieşti.
Pentru 2010, compania controlată de Viorel Cataramă şi-a bugetat ocifră de afaceri de 102 mil. euro, în creştere cu 5% comparativ cunivelul din 2009. Anul trecut, grupul a avut o scădere de 20% aafacerilor.
"Am lucrat cu promoţii, astfel că rata profitului a scăzut, dareste o situaţie de criză, excepţională, urmând ca profituri maisubstanţiale să se găsească începând cu 2012", a explicatCataramă.
Anul 2012 va fi şi anul relansării economice în opinia lui, careafirmă că atunci vor fi alegeri şi "indiferent care vor fi metodelegăsite în economie se vor pompa bani în aşa fel încât să avemcreştere economică".


L-a prins criza fără credite de returnat
"În momentul în care a izbucnit criza în SUA mi-am dat seama că vaajunge şi în România şi mi-am returnat creditele", afirmăCataramă.
Omul de afaceri spune că datoriile Elvila de la acea vreme erau decâteva milioane de euro pe care le-a plătit după ce a vândut unteren.
Astfel, fabrica de la Băbeni (Râmnicu Vâlcea) a fost mutată, ceeace a permis vânzarea terenului printr-o tranzacţie de aproximativ23 mil. euro la începutul lui 2009. Ulterior a fost achiziţionată oplatformă la ieşirea din oraş pe care a fost mutată capacitatea deproducţie.
"Platforma din Vâlcea nu şi-a întrerupt activitatea. Noua platformăa fost inau­gurată în noiembrie 2009, iar abia apoi a fost predatăvechea poziţie", a mai spus Cataramă.
Criza nu a lovit cu putere România, este de părere omul de afaceri,pentru că nu au existat nici falimente serioase, nici şomaj masiv,nici căderea dramatică a puterii de cumpărare sau a pieţei.
"Firmele cu capital românesc sunt mai vulnerabile neavând uncorespondent în străinătate care să le susţină, dar vom vorbi decriză cu adevărat când vom avea falimente mari în sistemul bancarsau falimente răsunătoare în domeniul marilor companii", a spusomul de afaceri.
El a spus că nu există nicio şansă ca Elvila să intre în insolvenţăpentru că nu are datorii şi că nu are nicio temere majoră pentru cănu se aşteaptă ca moneda naţională să se aprecieze substanţial(ceea ce
i-ar afecta exporturile) şi nici nu vede creşteri dramatice alepreţului petrolului sau energiei, ceea ce ar determina noişocuri.


Ce investiţii personale are şi ce spune desprebusiness
Cataramă spune că mai deţine 500 de hectare de teren, dintre careaproximativ 100 cumpărate începând cu 2009, dar că nu ar investiniciun leu într-un teren de golf. Cataramă este un jucătorîmpătimit de golf, iar pentru moment nu are în vedere săinvestească în alte domenii.
În discuţia cu Ziarul Financiar, el a acuzat lipsa de unitate aoamenilor de afaceri din România, care nu pot face front comunpentru proiecte de importanţă naţională. Este pentru prima datăcând un om de afaceri a luat poziţie vizavi de acest lucru.
"În ultimii 20 de ani nicio acţiune a oamenilor de afaceri româninu a fost dusă la bun sfârşit cu rezultate pozitive. Oamenii deafaceri din România nu au reuşit până acum să creeze un patronatputernic, cum vă imaginaţi că pot crea o bancă puternică?Capacitatea oamenilor de afaceri din România de a se alătura laproiecte de importanţă naţională nu este realizabilă. Nu e loc deatâţia şefi pe câte solicitări sunt", a spus Cataramă într-uninterviu acordat Ziarului Financiar.
În România, criza a făcut cele mai multe victime printre firmeleromâneşti, după ce Guvernul şi Banca Naţională s-au doveditneputincioase în a susţine capitalul autohton.
Cele mai mari zece companii aflate în insolvenţă au afaceri deaproape 1 mld. euro anual şi 10.000 de angajaţi, iar principalulobiect de activitate este retailul. Printre companiile aflate îninsolvenţă se numără Leonardo, cel mai mare retailer deîncălţăminte şi marochinărie, cât şi retailerul de electronice şielectrocasnice Flamingo şi reţelele de hipermarketuri Pic, Tridentşi Spar.

Cum merge piaţa de mobilă
Fabricile dinRomânia au exportat în primul semestru din acest an mobilă de 585mil. euro, o valoare cu 12% mai mare comparativ cu perioadasimilară a anului 2009, potrivit estimărilor AsociaţieiProducătorilor de Mobilă din România (APMR).
Aceasta este prima creştere semestrială după o perioadă mai lungăde scădere, trendul de apreciere fiind vizibil şi în cazulproducţiei. În România a fost produsă în prima jumătate a anuluimobilă în valoare de 912 mil. euro, ceea ce reprezintă un plus de8,2%.
Potrivit datelor APMR, avansul producţiei şi al exportului demobilă s-a bazat pe reduceri de preţ operate de companii şi pelansarea de produse noi, în condiţiile în care firmele au reduspersonalul, săptămâna de lucru, au căutat noi nişe de distribuţieşi au renunţat la acordarea unor stimulente salariaţilor.

Ce spune despre


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO