Companii

Ce au in comun Automobile Dacia si Arctic Gaesti: ambele businessuri sunt sustinute de campaniile „Rabla" si exporturi

Ce au in comun Automobile Dacia si Arctic Gaesti: ambele businessuri sunt sustinute de campaniile „Rabla" si exporturi
26.08.2009, 00:00 395

Consumul de electrocasnice din Romania a coborat in primul semestru din acest an cu 40,4%, la 664 de milioane de euro, potrivit indicelui de piata realizat de GfK Temax.

Reprezentantii Arctic au aratat ca exporturile s-au apreciat insa in intervalul ianuarie - iunie cu 5%, la 49,5 milioane de euro, precum s-a intamplat si in cazul Dacia, care a livrat pe pietele externe mai mult de 130.000 de automobile, in crestere cu 60%.

Totodata, vanzarile locale ale Arctic au fost cu 28% mai mici, adica 225.000 de unitati.

„In piata de electronice si electrocasnice criza economica s-a materializat la nivelul conditiilor de finantare, creditul de consum fiind aproape blocat in aceasta perioada, cat si la nivelul comportamentului de consum al populatiei. Astfel, s-a putut observa tendinta de amanare a deciziei de cumparare pentru o perioada ulterioara si preferinta consumatorilor pentru produse mai simple la preturi mai mici", a declarat Monica Iavorschi, directorul general al Arctic.

In cazul in care procentul de reducere al vanzarilor Arctic se mentine pe intreg parcursul anului cifra de afaceri ar putea ajunge sub 200 de milioane de euro, dupa ce anul trecut a ajuns la 230 de milioane de euro. In 2008 profitul Arctic s-a redus la 9,1 milioane de euro, nivel similar cu cel din 2004.

Campaniile Rabla au redus din scadere

Urmand acelasi model ca si piata auto, Arctic a fost in aceasta primavara promotorul campaniei „Rabla" din piata electrocasnicelor, in cadrul careia promova predarea unui aparat electrocasnic vechi in schimbul unui voucher utilizabil pentru achizitia unui nou produs. Acest program a redus caderea vanzarilor pentru Arctic pe plan local fata de intreaga piata, care a inregistrat un minus de circa 40%.

„Cu toate ca piata locala de produse electrocasnice a suferit o contractie semnificativa de aproximativ 35%, Arctic a reusit sa compenseze partial aceasta reducere printr-o crestere de cota de piata de la 31,5% la 33,1%", a spus directorul general al Arctic.

In cazul Dacia cotele primite, cat si cele suplimentare pentru Programul de Innoire a Parcului Auto au fost subscrise integral, ceea ce nu a limitat insa declinul vanzarilor cu aproape 50%, apropiat de scaderea generala a pietei.

Vanzarile se fac in Marea Britanie si Germania

Evolutia vanzarilor Arctic este similara cu cea a producatorului national de automobile si din privinta cererii externe, volumele mari de vanzari fiind realizate in special pe pietele mature, unde consumatorul s-a reorientat in perioada curenta spre produse din segmentul de pret inferior si mediu.

Arctic arata ca pietele vest-europene au importat cu 36% mai multe aparate frigorifice decat in primul semestru al anului trecut, ceea ce a determinat o reorientare a exporturilor, dupa ce in 2008 compania se concentrase pe tarile in dezvoltare din Balcani si din estul Europei, unde nevoia de utilare este inca prezenta.

In cazul Dacia, cea mai mare piata de export a fost in acest an Germania, urmata de Franta, ambele depasind volumele comercializate pe piata de origine.

Compania Arctic, care detine o fabrica la Gaesti cu 2.000 de angajati, este controlata de grupul Arcelik din Turcia. Al doilea producator de electrocasnice din Romania este Electrolux, care nu si-a anuntat rezultatele financiare din primul semestru.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO