Companii

Ce branduri romanesti arunca in lupta producatorii de medicamente pe o piata de 2 miliarde de euro dominata de importuri

Ce branduri romanesti arunca in lupta producatorii de medicamente pe o piata de 2 miliarde de euro dominata de importuri
20.05.2009, 00:00 1191

In lupta cu giganti precum Pfizer, GlaxoSmithKline, Eli Lilly, Merck, Novartis sau Roche, producatorii romani arunca in lupta portofolii de 100 - 200 de produse din arii precum cardiovascular, analgezice sau antibiotice.

Vanzarile totale de produse romanesti au scazut anul trecut cu 8,9% fata de 2007, potrivit datelor companiei de analiza si studii de piata Cegedim Romania.
Desi majoritatea fabricilor romanesti de medicamente au fost cumparate de mari companii internationale, portofoliul lor mai pastreaza inca branduri traditionale, in timp ce altele au inceput sa livreze pentru piete externe pe care compania-mama are activitati.
Cei mai mari producatori romani de medicamente (detinuti de actionari romani sau foste fabrici cumparate de multinationale) sunt Terapia Ranbaxy, Zentiva, Antibiotice, Actavis, Sandoz, Ozone Laboratories, LaborMed, Europharm, Gedeon Richter. Dintre acestia, numai primii patru se afla in topul primilor 20 de jucatori din industrie.
Daca la nivelul intregii piete, cele mai vandute branduri sunt ale importatorilor, primele zece dintre ele contabilizand vanzari de peste 230 mil. euro, producatorii romani incep sa-si faca simtita prezenta abia de la pozitia zece in jos. Astfel primele zece branduri locale de medicamente au generat anul trecut vanzari de aproape 65 mil. euro, potrivit datelor companiei de cercetare de piata Cegedim Romania.
 
Fabricat in Romania
Cel mai bine vandut medicament romanesc a fost in 2008 Algocalmin, care a generat venituri de peste 13 milioane de euro. In 2005, cand Zentiva a cumparat Sicomed, brandul a intrat in top zece cele mai vandute produse ale cehilor la nivel international.
Tot din portofoliul Zentiva mai fac parte si Antinevralgic si Extraveral, branduri prezente de mai bine de 20 de ani pe piata. Algocalmin a fost lansat in 1966, Antinevralgic in 1963, iar Extraveral in 1984.
"In totalul vanzarilor Zentiva din Romania, Algocalmin are o pondere de peste 18%, Antinevralgic de aproximativ 9% si Extraveral de aproximativ 4%. In total, aceste produse reprezinta circa 31% din vanzarile Zentiva in Romania", a spus Marius Topala, commercial director, pharmacy division al Zentiva SA.
Anul trecut Zentiva (fostul Sicomed) a avut afaceri de 59,3 mil. euro, cu 12% mai mari fata de 2007. Orientarea spre medicamentele care se elibereaza fara prescriptie (OTC-uri) este specifica tuturor producatorilor locali pentru ca asigura marje de profit mai ridicate.
"Aceste rezultate ale brandurilor Algocalmin si Antinevralgic se afla in linie cu strategia companiei de concentrare pe segmentul medicamen-telor OTC, segment a carui dezvoltare este in controlul companiilor, comparativ cu cel al produselor care se elibereaza cu prescriptie medicala unde strategia de dezvoltare, de pozitionare si de pret este afectata de cadrul legislativ intr-o schimbare continua in Romania", mai spune reprezentantul Zentiva.
Pe locul doi in topul vanzarilor marcilor romanesti se afla Gemcitabina Sindan cu venituri de 8,4 mil. euro. Aceasta este varianta romaneasca a unui medicament al gigantului american Eli Lilly, iar in 2005 cand a fost demarata productia, Sindan era prima companie din lume care producea un medicament patentat al Eli Lilly.
Sindan (astazi Actavis) este cel mai mare producator de medicamente oncologice (pentru cancer) din Europa Centrala si de Est. Portofoliul sau de oncologice cuprinde 17 produse proprii si 6 in cooperare cu AstraZeneca, Baxter, Eli Lilly, Pfizer si Nippon Kayaku.
Printre produsele proprii cu cele mai mari vanzari pe piata interna se numara Oxaliplatin, respectiv Epirubicin pe piata externa. Actavis exporta in statele Uniunii Europene, Serbia, Kosovo, Ucraina, Rusia, Muntenegru, Macedonia, Bosnia Herzegovina, Moldova, SUA, Japonia si Indonezia.
Aspenter, produs de Terapia Ranbaxy, se afla pe locul trei in topul medicamentelor fabricate in Romania. Compania este in acest moment cel mai mare producator local din punctul de vedere al valorii vanzarilor.
Tot in topul primelor zece produse realizate in fabricile romanesti se afla Indapamid, cu vanzari de 4,7 mil. euro al companiei LaborMed. Portofoliu LaborMed numara circa 80 de produse.
 
Isi diversifica portofoliul
Antibiotice, al treilea mare producator romanesc si singurul aflat in portofoliul statului, detine o cota de peste 10% pe piata de anti - infectioase (antibiotice), insa incepe sa castige din ce in ce teren pe piata de medicamente cardiovasculare. Printre produsele sale cu vanzari de top se numara Cefort, Ampilus, Supozitoare Glicerina.
Totodata, un producator local prezent si pe pietele externe este Gedeon Richter Romania (fostul Armedica), care din 1998 este in portofoliul companiei ungare Gedeon Richter.
"Un produs important al companiei, din punctul de vedere al vanzarilor cantitative si calitative, este Acid Acetilsalicilic - Richter, medicament care facea parte din vechiul portofoliu al fabricii de medicamente Armedica", a spus Laszlo Kelemen, director de marketing si vanzari al Gedeon Richter Romania.
In topul produselor cu cele mai mari vanzari ale Gedeon Richter Romania se mai afla Cuminol, Zeplan sau Tamsol.
Dupa maririle de pret aplicate produselor romanesti anul acesta de catre Ministerul Sanatatii, producatorii au mai recuperat din dezavantaje, insa numai pe termen scurt. Ramane de vazut care vor fi pe termen lung brandurile si producatorii care vor invinge in batalia pentru cote de piata si vanzari.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO