Companii

Ce companii îşi dispută podiumul din retailul modern

Podiumul celor mai profitabile magazine din retailul modern: Cora, Selgros şi Metro

Autor: Cristina Roşca

03.09.2011, 13:32 1997

Podiumul este condus de Cora, cu puţin peste 3 milioane de euro/magazin şi completat de cei doi jucători din segmentul cash&carry, Metro Cash&Carry România şi Selgros.

Deşi numărul companiilor care au reuşit să obţină profit a crescut la nouă, după ce retailerul Mega Image a reuşit să treacă pe plus, profitabilitatea per magazin a scăzut în cele mai multe cazuri.

O explicaţie pentru acest lucru este aceea că în cazul acestor jucători majoritatea cheltuielilor sunt reprezentate de costuri fixe, de aceea variaţiile sunt mici. În ceea ce priveşte veniturile, acestea sunt puternic variabile, explică Dragoş Cabat, analist financiar.

"În situaţia în care veniturile, care influenţează cifra de afaceri, au scăzut, a scăzut şi marja de profit. În cazul cheltuielilor, acestea au scăzut doar în cazul celor care au reuşit să îşi renegocieze chiriile, şi nu toţi au reuşit să facă asta", explică el. Cabat mai spune că există şi o a doua explicaţie.

"Tot mai multe companii au apelat la tot mai multe promoţii ca să îşi poată păstra numărul de clienţi. Astfel deşi acest indicator nu a suferit scăderi dramatice, marja de profitabilitate, da." Începând cu 2009, tot mai mulţi retaileri au apelat la una dintre puţinele "arme" care păreau că dau rezultate în timpul crizei financiare: promoţiile. În condiţiile în care preţul a devenit principal argument de achiziţie, iar românii caută doar eticheta roşie pe care scrie "Promoţie", lupta s-a ascuţit în retail.

"Când merg la cumpărături, dacă văd că un produs este la promoţie, are preţul redus sau primesc un cadou la achiziţie, îl cumpăr chiar dacă nu am neapărată nevoie de el.Uneori doar ideea că este la promoţie te influenţează", spune Maria (50 de ani), aflată la cumpărături la unul dintre hiper marketurile din Capitală.

Cei mai mulţi jucători din retailul modern au reuşit să rămână sau să treacă pe plus în pofida situaţiei economice dificile şi a faptului că începând cu 2009 consumul a fost în scădere.

În 2010 acesta a scăzut cu peste 5%, semn că românii sunt încă reticenţi în a-şi majora bugetul de consum.

Top 3

La fel ca şi în 2009, retailerul cu cel mai mare profit per magazin este Cora, care opera la finalul anului trecut o reţea de cinci hipermarketuri. Fiecare dintre acestea aduce companiei un profit de circa 3,1 mil. euro, mai puţin de jumătate faţă de anul anterior când existau doar trei hipermarketuri Cora.

Francezii de la Cora au printre cele mai puţin extinse lanţuri de comerţ modern, astfel încât la finalul anului trecut erau alături de G'Market singurii retaileri moderni cu doar cinci magazine.

Pe următoarele poziţii ale podiumului celor mai profitabile magazine se află cei doi jucători din segmentul cash & carry, printre cele mai vechi prezenţe de pe piaţa locală.

Selgros a reuşit să obţină un profit per magazin de 1,33 milioane de euro, o valoare similară celei din 2009.

La rândul său, liderul din comerţ Metro Cash&Carry, care este de altfel şi primul jucător străin din retailul modern care şi-a făcut curaj să intre pe piaţa locală, a obţinut un profit de 1,1 milioane de euro în fiecare din cele 30 de magazine ale reţelei.

În top apar jucători de pe toate celelalte segmente: cel al hipermarketurilor (Kaufland şi Carrefour), supermarketurilor (Profi, Mega Image şi Billa) şi discounterilor (Penny).

Contra curentului

Deşi tendinţa din 2010 a fost de scădere a valorii profitului per magazin, există şi câteva excepţii, în frunte cu Mega Image, care deţine pe piaţa locală supermarketurile cu acelaşi nume, magazinele de tip discount Red Market (brand care va fi transformat în Mega Image) şi cele de proximitate Shop&Go. Belgienii de la Mega Image au reuşit să treacă pe profit în 2010, cu un câştig net de 7.000 de euro per magazin. În aceeaşi categorie "fericită" intră şi Kaufland şi Carrefour, ambii retaileri aproape dublându-şi profitul per magazin în 2010 comparativ cu anul anterior.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO