Companii

Ce planuri are Asesoft, „rechinul“ din electro-retail, cu Flanco

Ce planuri are Asesoft, „rechinul“ din electro-retail, cu Flanco
26.09.2010, 23:52 488

Pe scurt, acest lucru s-ar traduce printr-o revenire rapidă pecreştere a vânzărilor anuale ale retailerului, după ce acestea s-auprăbuşit cu 60% în 2009, parteneriate cu furnizori noi şi revenireape profit pentru acoperirea pierderilor anterioare.

Electro-retailul este singurul segment din comerţ care s-aconsolidat în criză prin mişcările în ofensivă ale unorantreprenori locali şi nu ale multinaţionalelor. Dacă în comerţulalimentar sau cel de fashion "rechinii" s-au dovedit a fi până acumlanţurile străine de magazine care au înghiţit afaceri construitede investitori locali, în electro-retail modelul de antreprenoriatîncă rezistă la vârful clasamentului.

Sebastian Ghiţă şi Iulian Stanciu, doi tineri care au intrat înafaceri în urmă cu circa 10 ani, sunt antreprenorii cei mai activiîn criză din retail. Prin trei tranzacţii derulate în ultimul an şijumătate, ei au ajuns pe primul loc în comerţul electronic local,cu afaceri de 185 mil. euro în magazine şi în mediul online,potrivit estimărilor acţionarilor pentru 2010. Spre comparaţie,noii săi competitori Altex şi Domo au avut cifre de afaceri între170-180 mil. euro anul trecut, valori care, cel mai probabil, nuvor putea fi menţinute în 2010 din cauza declinului dinconsum. Proprietarii grupului, cu afaceri cumulate de 320 mil.euro, au răsturnat ierarhiile din electro-retail într-o perioadă cuscăderi dramatice în consum care au devalorizat puternic marilecompanii din piaţă. Prin două tranzacţii, Ghiţă şi Stanciu au ajunssă controleze 70% din retailul online de electronice şi 8% dincomerţul cu electrocasnice în mai puţin de un an şi jumătate.

Ei au achiziţionat pachetul majoritar al retailerului eMag în2009, în acelaşi an în care au preluat şi divizia de distribuţie agrupului Flamingo - fostul proprietar al Flanco - pentru ca recentsă anunţe preluarea a 60% din reţeaua de magazine Flanco aflată îninsolvenţă.

"În 2011 vom ajunge la afaceri de jumătate de miliard de dolari.După preluarea Flanco suntem cel mai mare achizitor din piaţă, ceeace ne permite să avem preţuri şi mai mici la produsele listate", asintetizat Stancu avantajele preluării reţelei aflate îninsolvenţă. El a mai spus însă că nu intenţionează să fuzionezecele trei companii mari din grup - Asesoft Distribution, eMag şiFlanco.

Cum au readus eMag pe creştere

Cel mai mare business al lui Ghiţă şi Stanciu rămâne companiaAsesoft Distribution cu clienţi retaileri sau alte companii dinIT&C, care mizează pe rulaje de 140 mil. euro în acest an. Anultrecut, ei au integrat divizia de distribuţie preluată de la grupulFlamingo, fostul proprietar al Flanco, în firma AsesoftDistribution.

"Cred că vom vedea scenariul eMag la Flanco", a mai afirmatStanciu. După preluarea a 51% din companie de către Asesoft în2009, retailerul eMag a revenit pe creştere, fiind vedetacomerţului cu electronice în ultimul an, în contextul unei scăderia pieţei tradiţionale de 40-50%.

Ultimele raportări ale companiei indică un avans de 64% alafacerilor în primul semestru faţă de aceeaşi perioadă din 2009, pefondul creşterii traficului pe site-ul eMag. Stanciu spune că nus-a uitat niciun moment la strategiile competitorilor, ci lamodalităţile de a creşte piaţa prin atragerea mai multor clienţi înmediul online. "Când ai 70% din piaţă este greşit să te uiţi lacompetitori", a subliniat co-proprietarul Asesoft. Printre cele mairecente strategii aplicate de noii acţionari la eMag pentruimpulsionarea vânzărilor se numără campaniile de fidelizare pe bazaunor reduceri oferite clienţilor la a doua achiziţie, crearea unuiblog pentru clienţi pe site-ul magazinului, încheierea unorparteneriate cu furnizori noi de servicii internet sau inaugurăride showroom-uri noi.

În a doua parte a anului trecut, eMag a reuşit să treacă peprofit şi să-şi tempereze declinul vânzărilor. Astfel, retailerul aîncheiat anul trecut cu o scădere a afacerilor de 13% faţă de 2008,până la 64 mil. euro, în condiţiile în care în luna mai 2009vânzările sale erau în declin cu 40% faţă de aceeaşi perioadă dinanul anterior.

După intrarea Asesoft Distribution în acţionariat, situaţiafinanciară a eMag s-a redresat, Stanciu afirmând că profitulobţinut în al doilea semestru a fost utilizat pentru a acoperipierderile acumulate anterior, în prima parte a anului.

Cu ochii la cota de piaţă pierdută

Planul de business prezentat de managementul reţelei Flanco înmomentul anunţului vânzării acesteia este ambiţios: afacerileţintite pe 2011 sunt de 121 mil. euro, iar în următorul anoperatorul ar trebui să ajungă la rulaje de 156 mil. euro. Anultrecut, compania a realizat afaceri de 85 mil. euro, la jumătatefaţă de Altex sau Domo.

De altfel, problemele de lichidităţi care au generat rupturi destoc au adus retailerului Flanco o scădere dramatică a cotei depiaţă, aceasta ajungând spre finele lui 2009 la 4%, faţă de 10% înanul anterior.

"În august am atins cota de piaţă de 8%, iar spre finalul anuluivom merge spre 9%", a afirmat Adrian Olteanu, CEO-ul Flanco, celcare va continua să conducă echipa de management şi dupăfinalizarea tranzacţiei cu proprietarii Asesoft.

Întrebat dacă va schimba directorul executiv la Flanco, Stanciua declarat că, până acum, evaluarea top managerilor a făcut-opiaţa.

Creşterea cotei de piaţă în ultimul trimestru din an - operioadă cu vârf de vânzări datorită sărbătorilor de iarnă - va fisusţinută de injecţia de capital de 4 mil. euro în companie pe careAsesoft s-a angajat să o realizeze pentru creşterea stocurilor demarfă. În acelaşi timp, noii acţionari au promis că vor stingedatorii bancare ale Flanco de 10 mil. euro. Băncile ING, UnicreditŢiriac Bank şi BRD, cei mai mari creditori ai Flanco, rămân înacţionariatul retailerului, având o participaţie de 40% încompanie. Tranzacţia Flanco-Asesoft va fi finalizată doar după ceva primi aprobarea Consiliului Concurenţei.

Consolidare în locul expansiunii

Reprezentanţii Flanco au mai precizat că nu vor miza peextindere în spaţii noi în următorii 1-2 ani, reţeaua urmând sărămână la 70-80 de unităţi operaţionale.

În prezent, Flanco are circa 70 de magazine.

Astfel, miza pentru creşterea afacerilor este consolidareabusinessului în magazinele mai vechi, ceea ce se vede şi în ţintelede majorare a productivităţii reţelei.

"Acum avem vânzări pe metru pătrat de 2.700 de euro, în 2011vrem să ajungem la 3.300 de euro pe mp", a spus Olteanu.

În acelaşi timp, compania vizează reluarea angajărilor, reluareaangajărilor, după ce a făcut circa 600 de disponibilizări în cadrulreorganizării în insolvenţă.

În planul de business se menţionează că reţeaua va avea 625 deangajaţi în 2011 şi 750 de oameni în următorul an, faţă de 500 înprezent.

Cererea de electronice este tot în declin

Piaţabunurilor de folosinţă îndelungată s-a contractat cu 15% întrimestrul al doilea al anului faţă de aceeaşi perioadă din 2009,potrivit studiului GfK Temax realizat de compania de cercetare depiaţă GfK. Rata de declin a fost inferioară celei înregistrate înT1, comparativ cu primele trei luni anului trecut (de -25%).

Studiul a inclus 5 categorii mari de produse: electronice delarg consum, electrocasnice, IT, echipamente telecom (telefoanemobile şi smartphone-uri) şi echipamente de birou.

Vânzările de electrocasnice reprezintă businessul de bază alreţelelor concurente Altex, Domo şi Flanco. În cazul Flanco, deexemplu, acestea aduc peste 50% din cifra de afaceri a operatoruluimagazinelor.

Segmentul de profil a fost şi el pe un trend descendent întrimestrul al doilea: vânzările de electrocasnice mari s-audiminuat cu aproape 14% faţă de T2 din 2009, ajungând la 70 mil.euro, în timp ce electrocasnicele mici au înregistrat un declin de1,7%, potrivit datelor GfK.

Cu toate acestea, vânzările de electrocasnice mari înregistrateîn T2 la nivelul pieţei au fost peste cele din primele trei lunidin an, creşterea fiind pusă pe seama factorilor sezonieri care aumajorat cererea pentru frigidere şi congelatoare. În plus,retailerii de profil au înregistrat creşteri de vânzări în lunaiunie, după ce anunţul majorării TVA a generat graba achiziţiilorde produse de folosinţă îndelungată în rândul clienţilor cueconomii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO