În ultimul deceniu, cei mai mulţi producători locali de carne şi lactate şi-au deschis şi magazine sub brand propriu încercând astfel să reducă dependenţa de reţelele străine care au câştigat tot mai mult teren. Ultimii ani au dus însă la o scindare a modelului de business al marilor producători, unii mergând mai departe cu expansiunea în retail, alţii alegând să tragă obloanele câtorva zeci de magazine.
Cris-Tim sau Agricola Bacău s-au „aruncat în gura lupului“, mai exact au pariat pe marile oraşe unde reţelele străine domină clar şi au fost nevoite să îşi regândească businessul. „An de an am tot închis magazine pentru că nu eram adaptaţi la situaţia din piaţă, mai exact, la forţa mare a reţelelor străine. Noi plăteam chirii mai mari decât ei, dar aveam încasări mai mici. În final, marja de profit era nesatisfăcătoare“, spune Radu Timiş, fondatorul Cris-Tim.
Alţi jucători, precum Diana din Vâlcea sau Unicarm din Satu Mare, şi-au securizat zonele de provincie unde străinii nu deţin poziţii cheie. „Cred că avantajul nostru a fost că ne-am concentrat atenţia pe Râmnicu Vâlcea şi pe împrejurimi. Am preferat să nu mergem în marile centre urbane unde s-au dezvoltat cu precădere retailerii străini. În Vâlcea, noi şi încă 2-3 reţele locale de magazine am închis judeţul“, spune Diana Crăciunescu, fiica fondatorului companiei vâlcene Diana.