Companii

Ce s-a vandut in auto in primul trimestru : 9.300 de romani si-au luat masini mai ieftine de 10.000 de euro, iar 350 au dat peste 50.000 de euro pe un autoturism

Ce s-a vandut in auto in primul trimestru : 9.300 de romani si-au luat masini mai ieftine de 10.000 de euro, iar 350 au dat peste 50.000 de euro pe un autoturism
23.04.2010, 00:00 116

La finele lunii februarie a demarat programul "Rabla", care ainfluentat puternic vanzarile masinilor ieftine si implicitrezultatele din primul trimestru al acestui an, in timp ce in 2009,programul de casare a demarat la finele lunii aprilie. Pe de altaparte, la nivelul primelor doua luni marcile care comercializeazamodele din segmentul inferior de pret au fost puternic afectateatat de taxa de poluare, reintrata in vigoare de la 1 ianuarie, cat si de anuntul legat de demararea programului de casare in"viitorul imediat apropiat", ambele declansand o perioada deasteptare in piata auto.

"La aceste cifre trebuie sa avem in calcul ca aceasta situatieexista deoarece la nivelul lunii martie s-a demarat programul«Rabla», care a avut o influenta directa asupra vanzarilor demasini cu un pret de sub 10.000 de euro. Daca ne uitam doar inprimele doua luni, atunci situatia este exact invers", a subliniatAlin Tapalaga, seful Porsche Inter Auto (PIA), divizia de retail aPorsche Romania, cel mai mare jucator de pe piata de importuri.

In primele doua luni ale programului "Rabla" s-au vandut 11.000de masini, potrivit statisticilor Administratiei Fondului pentruMediu (AFM). In prima etapa a programului pentru stimulareainnoirii parcului auto national s-au casat aproape 63.000 demasini, de aproape doua ori mai multe decat in 2009. Pe de altaparte, din cele peste 60.000 de tichete, doar33.000 au fost pana acum utilizate pentru a se achizitiona 11.000de masini. Spre comparatie, anul trecut in prima etapa aprogramului s-au vandut peste 12.000 de masini, dar intr-uninterval de timp similar.

Reducerea declinului si chiar cresterea in cazul anumitor modelea plecat de la demararea programului de casare, potrivit sefuluiAPIA, mai ales daca se ia in calcul faptul ca pretul unui astfel deautomobil mai poate fi redus cu inca 2.700 de euro, fata de un pretdeja cu discount din partea dealerului si importatorului.

"Cei care au un nivel ridicat al veniturilor sau cei care detino avere mai mult sau mai mai putin importanta sunt cei mai putinafectati de criza financiara. De aceea vedem ca segmentul masinilorde peste 50.000 de euro nu a scazut la fel de mult ca piata. Incazul marcii Porsche, aceasta a inregistrat in primul trimestru odublare a vanzarilor, la 15 unitati, crestere determinata in primulrand de lansarea limuzinei Panamera, dar si de lansarea motorizariidiesel pentru SUV-ul Cayenne.

Vanzarile marcilor din segmentul premium au inregistrat undeclin de aproape 28% in primul trimestru, fata de perioadasimilara a anului trecut. Dintre acestea au fost marci care aucrescut, precum BMW sau Porsche, sau cele care au scazut mai multdecat piata, precum Alfa Romeo sau Jaguar.

"Vanzarile de masini au scazut pana la o masa critica.Indiferent de criza, acestea se pot reduce la un volum mai micdecat cel atins in ultimele luni. In 2006, 2007 si 2008, atuncitoate segmentele inregistrau cresteri, acum acest lucru s-a schimbat", a subliniat Viorel Niculescu,seful ATT, dealer Land Rover si Jaguar, care intre 1992 si 2005 adetinut functia de director general al Romcar, importatorul Ford pepiata locala.

Spre deosebire de marcile premium si cele de lux, unde segmentulde piata este de cel mult cateva mii de unitati, scaderea nu poatesa fie la fel de mare ca in cazul segmentelor B si C, unde in aniitrecuti se ajungeau la peste 200.000 de masini vandute. "Lasegmentul premium nu are cum sa existe o scadere prea mare,deoarece nu se pot duce mai jos. Nu ai cum sa spui ca cineva carein urma cu trei ani isi cumpara o masina de peste 50.000 de euroacum isi cumpara ceva de mai putin de 10.000 de euro", a subliniatNiculescu.

La nivelul acestui an jucatorii din auto incep sa nu se maiastepte la un "boom" al vanzarilor in a doua parte a anului, ci ladoua, dar ambele determinate de programul "Rabla" si devouchere.

"Vanzarile determinate de noul val de 50.000 de vouchere nu sevor derula la fel de rapid ca in prima parte a programului decasare. In primul rand nu mai sunt atat de multe rable de casat,cel putin nu in Bucuresti, si in al doilea rand proprietariiacestora au realizat ca valoarea acestora este mult mai mare decatau crezut initial", a subliniat Tapalaga. Astfel, daca la inceputulprogramului existau posesori de rable care isi vindeau voucherul sicu mai putin de 1.000 de lei, acum pretul acestora a crescut la1.800 sau chiar peste, potrivit sefului Porsche Inter Auto.

Astfel, dupa un "boom" la nivelul lunii aprilie, cand piata autoar putea ajunge la peste 12.000 de unitati, pe fondul programului"Rabla", un al doilea varf ar putea fi abia in lunileseptembrie-octombrie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO