Companii

Ce strategie adoptă Radu Timiş pentru a câştiga cotă de piaţă când consumul scade

Ce strategie adoptă Radu Timiş pentru a câştiga cotă de piaţă când consumul scade

Autor: Diana Tudor Stoica

13.09.2010, 23:30 746

Timiş consideră că principalul atu în faţa competitorilor estedat de natura businessului antreprenorial - posibilitatea de a luadecizii rapid.

Omul de afaceri încearcă să profite la maximum de cele 18 luninecesare pentru integrarea şi eficientizarea afacerilor deţinute denoul grup Caroli, pentru a dezvolta portofoliul de produse, propriareţea de magazine şi exporturile.

Strategia lui Timiş vine în contextul în care grupul Caroli(format după fuziunea dintre Caroli Foods Group şi Tabco-Campofrio)a anunţat că ţinteşte afaceri de 200 mil. euro în 2013 şi creştereacotei de piaţă de la 16% la 20%.

De cealaltă parte, antreprenorul român a decis să investească în2011 şapte milioane de euro pentru creşterea capacităţii deproducţie şi modernizarea sistemului de logistică, după ce a alocatanul acesta patru milioane de euro pentru a intra pe o nouă piaţă,cea a cărnii proaspete.

Unitatea de producţie a CrisTim din Filipeştii de Pădure,judeţul Prahova, a atins capacitatea maximă pentru mezelurilecrud-uscate (categorie din care face parte şi salamul săsesc, unuldintre cele mai vândute produse din portofoliu), în special după ceCrisTim a demarat exporturile pe acest segment la începutullunii.

Apasă pedala exportului

"Suntem deja la limită cu capacitatea de producţie în ceea cepriveşte mezelurile crud-uscate. Am ajuns să producem şapte tone pezi. De aceea, anul viitor trebuie să investim într-o nouăcapacitate de producţie circa patru milioane de euro. De asemenea,vom investi în prima partea a anului viitor aproximativ treimilioane de euro în automatizarea sistemului de logistică, pentru aputea avea o trasabilitate mai bună", a declarat Radu Timiş.

El a completat că ambele investiţii vor fi realizate atât dinfonduri proprii, cât şi prin credite bancare.

CrisTim exportă în prezent circa 120 de tone de mezeluri pe lunăîn ţări ca Anglia, Cipru, Italia şi Germania, obiectivul lui Timişfiind ca exporturile să asigure aproximativ 20% din vânzări înurmătorii trei ani.

"Exportăm majoritar către comunităţile de români, dar începem săcâştigăm şi alţi clienţi. Anul acesta exporturile vor reprezenta 6%din afaceri", a afirmat Timiş.

Investiţii în retail

Majoritatea investiţiilor realizate de CrisTim în 2010 au fostdirecţionate către dezvoltarea reţelei proprii de magazine, de lamai puţin de zece unităţi la 33 până la jumătatea acestui an, şi înintrarea pe un nou segment de piaţă, cel al cărnii proaspete.

"Am investit patru milioane de euro, din fonduri proprii şicredit bancar, în achiziţia de echipamente de tranşare şi linii deambalare, care sunt operaţionale din luna august în cadrul fabriciidin Filipeştii de Pădure. Putem tranşa atât carne de porc, cât şide vită, având o capacitate de 70 de tone pe zi".

Aproximativ jumătate din cantitatea de carne tranşată zilnic,până la 35 de tone, va fi comercializată prin intermediul reţeleiproprii de magazine, restul urmând a fi vândut prin intermediulaltor agenţi economici.

"Am intrat pe piaţa de carne proaspătă deoarece cred că încăexistă loc şi deoarece are potenţial de creştere. Vom începe cucarnea ambalată, dar gama de produse pe acest segment va creşte înperioada următoare. Carnea proaspătă este comercializată deja înlanţul propriu de magazine de la jumătatea lui august", a completatTimiş.

30 de hectare de viţă-de-vie în Ceptura

Materia primă folosită de CrisTim pentru tranşare este adusăexclusiv din import, după ce producătorul de mezeluri a oprit anulacesta activitatea de creştere a porcinelor în cadrul fermeiproprii, în care avea peste 18.000 de capete, ca urmare a tăieriisubvenţiilor în acest sector. "Creşterea porcinelor nu mai este oafacere rentabilă după tăierea subvenţiilor, motiv pentru careurmează să dezvoltăm activitatea de creştere a vacilor de lapte.Acum acestea dau 3.500 de litri de lapte pe zi, dar în trei anivrem să ajungem la 10.000 de litri pe zi", a spus omul deafaceri.

Tot în trei ani, Timiş vrea să atace un nou segment de piaţă,cel al vinurilor, după ce prin intermediul unui proiect european de500.000 de euro va investi în întinerirea unei viţe-de-vie de 30 dehectare, situată în localitatea Ceptura, din judeţul Prahova. Vinulcare va fi produs din această vie va fi bio şi va fi comercializatdoar în cadrul reţelei de magazine CrisTim. "Tot ce vom lucra înagricultură vom face bio. Nu vom lucra însă cantităţi foartemari".

De la magazine mici la supermarketuri

De aceea, fondatorul CrisTim a dezvoltat puternic anul acetareţeaua de magazine proprii şi a deschis 33 de magazine de cartierîn spaţii închiriate din Capitală doar în prima parte a acestui an.Timiş intenţionează să crească însă numărul acestora la 60 până lafinalul anului, respectiv la 200 de unităţi până în 2013.Investiţia per unitate s-a ridicat la 30-40.000 de euro şi aasigurat locuri de muncă pentru circa 200 de persoane, potrivit luiTimiş. În prezent, grupul CrisTim are aproximativ 2.400 deanagajaţi pe perioadă nedeterminată şi 100 cu contracte pe perioadădeterminată.

"În primii trei ani vrem să ne concentrăm pe Bucureşti în ceeace priveşte reţeaua de magazine, vrem să securizăm modul de lucruşi să vedem care ne sunt punctele slabe şi punctele forte. Învăţămbusinessul din mers, pentru că este un concept nou pentru noi",

La cele 60 de magazine de cartier se vor adăuga însă şi douămini-supermarketuri, care vor fi inaugurate până la finalul anului.Investiţia într-un supermarket deshis într-un spaţiu închiriat seridică la 100.000 de euro. Magazinele tip supermarket din cadrulreţelei CrisTim vor avea între 22 şi 25 de angajaţi.

Se aşteaptă la vânzări mai mari în acest an

Pe fondul acestor investiţii, şeful CrisTim aşteaptă pentru anulacesta o creştere a vânzărilor în euro pentru businessul dinmezeluri, deşi acesta s-a diminuat în 2009 cu 6% în euro faţă deanul precedent, iar piaţa mezelurilor, estimată la sume între 800de milioane de euro şi un miliard de euro, a înregistrat o scăderede 10% în primul semestru al acestui an.

"În 2010 vom depăşi cifra de afaceri realizată anul trecut cuaproximativ 5-7% în euro, în ceea ce priveşte businessul demezeluri, în timp ce la nivel de grup vom avea aproximativ 100-105mil. euro la finalul acestui an, cu 10% mai mult comparativ cu anul2009", estimează fondatorul CrisTim, companie cu o cotă de piaţă de14% în volum şi de 16% în valoare în mezeluri.

Timiş susţine că aceste obiective sunt realizabile anul acesta,mai ales după schimbarea echipei de management şi revenirea sa şi asoţiei sale Cristina la conducerea afacerii. Din toamna anuluitrecut, Radu Timiş coordonează departamentele de producţie,logistică, vânzări, achiziţii şi IT, din funcţia de preşedinte acompaniei, în timp ce Cristina Timiş coordonează departamentele demarketing, juridic, resurse umane şi administrativ, cavicepreşedinte.

"Stilul antreprenorial a dat rezultate şi modul de implicare aloamenilor din companie este complet diferit astăzi faţă de acumdoi-trei ani deoarece îşi asumă deciziile şi sunt creativi. Înplus, faptul că soţia mea a revenit în business a ajutat pentru căea acoperă exact zona pe care eu nu puteam să o acopăr".

AFACERI DE LA ZERO