Companii

Cea mai optimista prognoza pentru 2010: „Va fi anul noilor fabrici si centre logistice pentru ca Romania a redevenit un pol de productie foarte atractiv, asa cum a fost in 2004”. Cum comentati?

Cea mai optimista prognoza pentru 2010: „Va fi anul noilor fabrici si centre logistice pentru ca Romania a redevenit un pol de productie foarte atractiv, asa cum a fost in 2004”

Stefano Albarosa, directorul general si actionar al Cefin

21.12.2009, 23:20 36

StefanoAlbarosa, directorul general si actionar al importatorului devehicule comerciale si al dezvoltatorului de spatii logisticeCefin, apreciaza ca anul viitor constructia spatiilor logistice sia halelor industriale ce au ca destinatie productia va fi reluatala un nivel similar cu cel din 2004.
In 2004 investitiile straine directe au trecut de 5 miliarde deeuro, potrivit datelor Agentiei Romane pentru Investitii Straine,fiind anul in care producatorii din industria constructoare demasini au inceput sa isi consolideze businesurile locale prinintegrarea productiei si extinderea portofoliului. Tot in aceastaperioada transportatori precum Edy Spedition, Dunca sauInternational Lazar au demarat majoritatea proiectelor prin care auconstruit platforme logistice, in principal in zona de vest atarii.
"Va fi anul noilor fabrici si centre logistice pentru ca Romania adevenit, inca o data, un pol de productie foarte atractiv, asa cuma fost in 2004. Romania a recuperat anul acesta trei elementeesentiale de competitivitate: costul salariilor, leul s-adevalorizat cu 35%, iar valoarea proprietatilor imobiliare s-aredus foarte mult. Sunt motivele pentru care companiile straineveneau in 2004 sa investeasca aici", a declarat Albarosa.
Stocul de spatii logistice cumuleaza in Bucuresti 900.000 de metripatrati, in timp ce proiectele din tara insumeaza in prezent500.000 de metri patrati.
Cefin a dezvoltat doua dintre cele mai mari proiecte logistice dinRomania, in Bucuresti si Arad, vandute apoi catre fondul deinvestitii austriac Europolis.
Albarosa spune ca in acest an divizia imobiliara a construit si avandut proiecte logistice in valoare de 30 de milioane de euro, iarpentru anul viitor urmareste un nivel similar.
"Cred ca vom avea foarte multe investitii straine in Romania. Vorfi cat mai multe si cat mai repede, cu cat sistemul local va fi maistabil, iar datoria clasei politice este sa faca acest lucru. Indoi ani am avut patru alegeri, iar faptul ca de trei luni nu avemguvern e foarte grav pentru ca toata lumea asteapta", a adaugatAlbarosa.
In ceea ce priveste dezvoltarile imobiliare rezidentiale Cefin ainghetat orice proiect, cel mai mare fiind cel din Capitala, dinzona Barbu Vacarescu. "Piata este total blocata, iar proiectul depe bulevardul Vacarescu "sta" deocamdata pentru ca nu am avutfinantare". Albarosa a apreciat ca sectorul rezidential va consemnao revenire inceata incepand cu ultimul trimestru al anului viitorsau chiar in prima parte din 2011.

2009, cel mai dificil an
Seful Cefin estimeaza ca anul viitor divizia Cefin Automotive, carecomercializeaza marca Iveco, va aduce vanzari de 100 de milioane deeuro in urma revenirii cererii de autovehicule comerciale. Inprimele 11 luni din 2009 vanzarile de autovehicule comerciale s-aucontractat cu 67%, la 15.150 de unitati, cea mai mare parte aunitatilor livrate fiind vehicule comerciale usoare. Partea cea maiafectata a fost cea cu o masa de peste 3,5 tone, unde vanzarile aufost mai mici cu circa 75%.
"A fost cel mai dificil an din istoria noastra, cu o contractareneprevazuta a pietei, care a cauzat dezechilibre la toti actoriiprezenti in distributia de vehicule comerciale si de automobile", adeclarat Albarosa.
El a explicat ca stocurile detinute la inceputul anului de catredealerii de autovehicule comerciale, gandite pentru circa patruluni, au fost suficiente de data aceasta pentru intreg anul. "Astainseamna ca toata industria a intrat in panica, ceea ce a dus lacoborari de pret foarte importante, cu marje zero sau vanzari inpierdere. A fost o contractie specifica zonei si in Bulgaria,Ungaria, Cehia sau Slovacia, tot sud-estul Europei".
In urma reducerii vanzarilor si a activitatilor conexe, Cefinestimeaza in acest an o cifra de afaceri de 70 de milioane de euro,cu mai mult de 50% sub nivelul anului trecut, potrivitreprezentantilor companiei.
Cea mai mare flota vanduta de Cefin in 2009, catre companiatimisoreana Izometal, a numarat 50 de autocamioane
Divizia Cefin Automotive include compania Cefin AutovehiculeComerciale, Cefin Used Trucks, Euro Body (realizeaza carosaripentru vehiculele comerciale), 4 Bus si Premium Truck Parts.
"Norocul nostru a fost ca restul cercului (celelalte companii dincadrul diviziei auto - n.red.) s-a contractat mai putin decatvanzarile de autovehicule, ne-a permis sa supravietuim si a generatcash - flow pentru sustinerea restructurarii", a spusAlbarosa.
Marca Iveco a vandut in Romania 1.203 autovehicule comerciale inperioada ianuarie - noiembrie, cu 79% sub volumul de 5.905 unitaticomercializate in acelasi interval din 2008.

Au disponibilizat 500 de oameni
Restructurarea a redus numarul de puncte de vanzare Cefin de la 17la 9, iar numarul de angajati a scazut de la 1.200 la 700 inprezent. Albarosa a specificat ca nu au fost insa inchise centrelede vanzari care includ showroom-uri si unitati de service. Potrivitreprezentantilor companiei, costurile operative au fost diminuatepe parcursul anului 2009 cu 12 milioane de euro. "Acum neconsideram, mental, in faza de post criza. Cheltuielile sunt submarginile curente, dar 2009 per total a insemnat o pierdereimportanta".
Pentru anul viitor directorul general al Cefin apreciaza ca cerereade autovehicule comerciale de pe piata locala va ajunge lajumatatea nivelului din 2008 (peste 24.000 de unitati).
Albarosa a apreciat ca dupa o prima jumatate de an impredictibilafinalul verii a adus o tendinta clara a pietei si posibilitatea dea realiza planuri. Comparand volumul de marfuri transportate, carea scazut cu 26%, cu cel al autoutilitarelor noi vandute (-75%), aidentificat o nevoie de echipare a transportatorilor, care se vamanifesta anul viitor. "Nu poti muta acelasi volum de marfa cu dedoua ori mai putine mijloace", a declarat Albarosa. "Distrugerea devalori a crizei este imensa. Trebuie insa sa te gandesti laoportunitati. Diferenta acum, fata de 2004, este ca stii ce se vaintampla in continuare. Am facut o facultate foarte scumpa anulacesta", a adaugat Albarosa.
Planurile pentru 2010 ale Cefin includ si posibile preluari dinsectorul retailului de autovehicule comerciale, insa reprezentantiicompaniei nu au dorit sa identifice posibile tinte. Totodata,Albarosa a identificat o alta oportunitate in cele 2.500 deautocamioane recuperate de catre firmele de leasing, urmand sa seimplice in revanzarea acestora.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO